چرا مخاطبان باز هم شبکه سه را به عنوان شبکه منتخب برگزیدند؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47513
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱:۲۴ |

چرا مخاطبان باز هم شبکه سه را به عنوان شبکه منتخب برگزیدند؟

طبق آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، شبکه سه سیما در فصل بهار به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه انتخاب شد و باز هم مخاطبان سیما این شبکه را به عنوان شبکه منتخب خود برگزیده و 51 درصد از بینندگان تلویزیون از برنامه‌های آن استقبال کردند. 
چرا مخاطبان باز هم شبکه سه را به عنوان شبکه منتخب برگزیدند؟

گروه فرهنگی
طبق آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، شبکه سه سیما در فصل بهار به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه انتخاب شد و باز هم مخاطبان سیما این شبکه را به عنوان شبکه منتخب خود برگزیده و ۵۱ درصد از بینندگان تلویزیون از برنامه‌های آن استقبال کردند. 
این در حالی است که در این مدت بیشترین سرمایه‌گذاری سیما به لحاظ ساخت مجموعه‌های تلویزیونی بر روی شبکه یک و همچنین به لحاظ ساخت برنامه‌های ترکیبی در شبکه نسیم بوده است و پرمخاطب‌ترین سریال‌های نوروزی و مناسبتی همچون نون خ ، احضار و زیر خاکی از شبکه یک پخش شد. 
همچنین شبک یک و شبکه خبر از این بخت برخوردار بودند که  مناظرات زنده و برنامه‌های انتخاباتی که طبیعتا از پربیننده‌ترین برنامه‌های فصل گذشته بوده را تقدیم نظر مخاطبان کرده و لااقل به این واسطه حداکثر مخاطبان سیما را در این زمان در اختیار بگیرند. 
همچنین شبکه نسیم نیز چه در ایام نوروز و چه بعد از آن با برنامه‌هایی همچون خندوانه، دورهمی، دست‌انداز و مسابقات مختلف و برنامه‌های ترکیبی این شانس را داشت که بتواند به واسطه تنوع برنامه‌ها همان چشم‌اندازی که از ابتدا به عنوان اهداف اصلی شبکه تعریف شده بود مورد توجه بینندگان قرار گیرد. 
اما در این رقابت به شکل شگفت‌آوری شبکه سه توانست گوی سبقت را در جلب نظر مخاطبان از دیگر رقبا ربوده و عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه را از آن خود کند که البته این عنوان تنها نشان‌دهنده مخاطب‌شناسی درست مدیران این شبکه و در راستای آن تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازانی است که توانسته‌اند با هدف‌گذاری مناسب با سلیقه‌های مختلف ارتباط صحیحی برقرار کرده و در عین حال در کلیت ماجرا ضعف‌های دیگر برنامه‌ها از جمله سریال‌ها و برنامه‌هایی که احیانا نتوانستند در مقاطعی نظر کلی مخاطبان را به خود جلب کنند بپوشانند. 
   شبکه سه سال ۱۴۰۰ را با سریال گاندو آغاز کرد که این سریال طی نوروز در رقابت با سریال نون خ قرار گرفت، اما در عین حال پخش مسابقات پرطرفداری از جمله سیم آخر و زوجی‌نو در همان ایام از نقاط مثبت این شبکه بود. 
ناگفته نماند که شبکه سه طی دو سال گذشته با سرمایه‌گذاری فکری عظیمی که بر روی ساخت مسابقات انجام داده موفق شده تا مسابقات متنوعی را بر اساس سلیقه‌های مختلف طراحی و تولید کند مسابقاتی از جمله سیم‌آخر، میدون، بازیمون، عصر جدید و ستاره‌ساز که هر کدام با رنگ و لعابی متنوع و با فرم و شکلی تازه با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری تیم‌های سازنده تولید شدند و حتی برخی از آن‌ها از جمله میدون‌، بازیمون و عصر جدید جدای از جلب مخاطب توانسته‌اند در نوع خود از اولین و برترین‌های سیما باشند. 
همچنین شبکه سه در ماه‌های اخیر دست به ابتکاری تازه زد و با همکاری تیمی سرشناس و البته با تجربه و خلاق برنامه عروسکی شوخی شوخی را به روی آنتن برد، برنامه‌ای اجتماعی و انتقادی که به تهیه‌کنندگی مرحوم محمد ابوالحسنی تهیه شده و به عنوان آخرین اثر در کارنامه پرافتخار این تهیه‌کننده خلاق کشورمان ثبت شد. 
در این میان نمی‌توان برنامه‌های مناسبتی این شبکه را نادیده گرفت برنامه‌هایی همچون مثل ماه که خود بالاترین رتبه جذب بیننده در بین برنامه‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان را از آن خود کرده و یا برنامه مخاطب خاص که مخاطبان خاص خود را داشته و کاملا برنامه‌ریزی شده به استقبال مناسبت‌های مذهبی می‌رود. 
با نگاهی تأمل‌برانگیز شاید بتوان یکی از چالشی‌ترین و جنجال‌برانگیزترین برنامه‌های شبکه سه و حتی تلویزیون را «بدون توقف» دانست، برنامه‌ای گفت‌وگو محور که مهم‌ترین مسائل و شبهات روز جامعه را در حوزه‌های مختلف به چالش می‌کشاند و در فصل جدید خود نیز طی یک سنت‌شکنی در ایام برگزاری انتخابات برنامه را به صورت مناظره‌ای بین کارشناسان برنامه برگزار کرد که این شکل جدید نیز مورد توجه مخاطبانش واقع شد. 
از آنجا که رویکرد مدیران شبکه سه رویکردی همه جانبه به مخاطبان است، تولید برنامه پزشکی به قصد پیشگیری و شناسایی زودرس بیماری‌ها و توجه ویژه به طب ایرانی نیز از چشم آن‌ها دور نمانده و برنامه «طبیب» را در همین راستا به طور روزانه در کنداکتور خود قرار دادند که البته این برنامه امروز در بین برنامه‌های پزشکی به عنوان یک برند و یکی از شاخص‌‌ترین برنامه‌های پزشکی رسانه ملی مطرح شده است.  
خوب طبیعتا در این بین برنامه‌هایی همچون «سلام، صبح به خیر» و یا برنامه‌های ورزشی نیز طرفداران خاص خود را دارد که البته هر کدام با انگیزه ایجاد روحیه و نشاط در جامعه و به ویژه جوانان به صورت روزانه و یا هفتگی در قالب برنامه‌ای، مجله‌ای و متنوع به روی آنتن می‌رود.
نگاهی گذرا به هر یک از این برنامه‌ها و موفقیت آن‌ها در دسته‌بندی موضوعی خودشان نشان می‌دهد که این افتخار برای شبکه سه اتفاقی نیست و برعکس کاملا از پیش تعیین شده و حاصل خلاقیت، جسارت، نوآوری، آسیب‌شناسی دقیق، شناخت و توجه به نظرات، دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان است، تا آنجا که حتی اگر مخاطبان رضایت کافی را از برنامه‌ای نداشته باشند تولیدکنندگان راه رفته را بازگشته و با تأمل بیشتری مسیر درست را انتخاب می‌کنند. و مهم‌تر اینکه فعالیت فرهنگی و برنامه‌سازی برای این مجموعه صرفا رفع تکلیفی نیست چنانکه به فکر خروجی آن نباشند بلکه آن‌ها به خوبی بر این موضوع واقفند که رسانه به تدریج و نرم نرم تأثیر خود را بر باورها، فرهنگ، آداب و رسوم، اندیشه و عقاید یک ملت گذاشته و به خوراک ذهنی آن‌ها تبدیل می‌شود، لذا برای حفظ ارتباط با مخاطب در ابتدا باید صادق بود و پس از آن دغدغه‌مند و کاملا آسیب‌شناسانه به طرح و رفع نیازهای جامعه مخاطب پرداخت و به این شکل همراه با جلب رضایت از ظرفیت‌های هنر و رسانه در راستای فرهنگ‌سازی بهتر استفاده کرد، باوری که دیگر در بین بخش عظیمی از مدیران فرهنگی و رسانه وجود ندارد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.