چراغ سبز کشورها به کاهش تولید نفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22960
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۳ |
کاهش تولید نفت در نشست اوپک پلاس تمدید شد؛

چراغ سبز کشورها به کاهش تولید نفت

تولیدکنندگان بزرگ نفت عضو گروه اوپک پلاس، توافق کردند کاهش تولید نفت خود را که ابتدا برای دو ماه برنامه‌ریزی‌شده بود، برای یک ماه دیگر تمدید کنند.
چراغ سبز کشورها به کاهش تولید نفت
‌|نفیسه امامی‌| 
تولیدکنندگان بزرگ نفت عضو گروه اوپک پلاس، توافق کردند کاهش تولید نفت خود را که ابتدا برای دو ماه برنامه‌ریزی‌شده بود، برای یک ماه دیگر تمدید کنند. بعد از تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش میزان تولید نفت، قیمت نفت خام سیر صعودی گرفت به طوری که قیمت نفت برنت از رقم کمتر از ۲۰ دلار در هر بشکه به بیشتر از ۴۰ دلار رسیده است، اما این میزان همچنان یک سوم کاهش نسبت به اواخر سال ۲۰۱۹ را نشان  می‌دهد.
 اوپک و متحدانش در واکنش به کاهش شدید تقاضا بر اثر  شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت‌ها، در آوریل با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹/۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن موافقت کردند. این تصمیم به دنبال شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطینه و زمانی گرفته شد که قیمت نفت در ماه آوریل به بشکه‌ای ۱۶ دلار رسید که این کاهش قیمت طی ۲۱ سال گذشته بی‌سابقه بود.
در شرایط فعلی کاهش محدودیت‌های تردد در جهان و امید به کنترل کرونا باعث شده تا تقاضا برای سوخت افزایش پیدا کند که این مسئله می‌تواند روند بهبود قیمت نفت را تسریع بخشد .
مهدی حسینی عضو سابق هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با «رسالت» درباره تصمیم اخیر نشست اوپک پلاس در کاهش مجدد تولید نفت گفت: این اقدام اوپک پلاس قابل پیش‌بینی بود. در اجلاس قبل تصمیم بر کاهش ۷/۹ میلیون بشکه‌ای در یک روز تا یک ماه گرفته شد و قرار بر این بود این کاهش به هفت میلیون بشکه در روز برسد، اما در جلسه دو روز قبل اوپک پلاس کاهش ۷/۹ بشکه‌ای تمدید شد. این در حالی بود که مکزیک همکاری کامل را با اعضا نکرد و کاهش به جای ۷/۹ به ۶/۹ میلیون بشکه در روز رسید.  
حسینی اضافه کرد: اوپک پلاس تصمیم اخیر خود در کاهش تولید را در ماه‌های آینده هم تمدید خواهد کرد و این اقدام در وضعیت
 رو به رشد بازار مؤثر خواهد بود. چاه‌های نفتی که هزینه استخراج از آن‌ها بالاست مانند نفت شیل آمریکا، خلیج مکزیک و سیبری در شرایط فعلی تولید نمی‌کنند زیرا استخراج نفت مقرون به صرفه نخواهد بود. این شرکت‌های تولیدکننده به طور معمول خصوصی هستند و از کاهش قیمت‌ها هم آسیب بیشتری دیده‌اند. در نتیجه با این افت تولید باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
وی افزود: کاهش تولید نفت می‌تواند به مثبت شدن فضای بازار کمک کند تا با فعال شدن بازارها بعد از کرونا با سیر نزولی قیمت نفت روبه رو نباشیم. همه دنیا از بازار چین انتظار زیادی دارند تا وضعیت بهتری نسبت به دیگر بازارها داشته باشد زیرا هیچ اقتصادی مانند چین بزرگ نیست. 
حسینی با بیان اینکه دنیا طی دو دهه قبل با رشد اقتصادی روبه‌رو بوده است، گفت: این رشد اقتصادی شامل ۵/۳ تا ۴ درصد بود که به معنای افزایش تقاضای سالانه ۵/۱ تا ۲ میلیون بشکه‌ای می‌شد. این افزایش تقاضا، افزایش قیمت نفت را هم در پی داشت، اما بعد از شیوع کرونا ما با کاهش تقاضای ۵/۳ تا ۴ میلیون بشکه‌ای ناشی از افت اقتصاد جهانی روبه رو شدیم و عامل مهمی در سیر نزولی قیمت نفت گردید. 
عضو سابق هیئت‌مدیره شرکت نفت معتقد است: در شرایط فعلی هم نباید انتظار افزایش یک‌باره قیمت نفت را داشت هرچند چشم‌انداز توسعه اقتصادی بعد از شیوع کرونا وجود دارد، اما اقتصادهای آسیب دیده و فلج شده برای سوددهی نیاز به زمان دارند. 
حسینی اضافه کرد: با توجه به ورود به ماه‌های گرم سال ذخیره‌سازی نفت ادامه پیدا می‌کند و با کاهش فشار کرونا میزان سفرها بالا می‌رود و این دو مسئله به افزایش قیمت نفت منجر می‌گردد، اما رسیدن به رقم ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه دور از انتظار است.
این تحلیل‌گر بازار نفت تصریح کرد: کشورهای عضو اوپک، آمریکا و روسیه علاقه‌مند به افزایش قیمت نفت هستند هرچند روسیه در گذشته اقدام به خودزنی کرده بود اما به دلیل کاهش ارزش روبل سعی در بالا بردن قیمت نفت می‌کند. 
وی درباره نقش روسیه و عربستان در نشست اوپک پلاس و تأثیر اقدامات آن‌ها در تعیین قیمت نفت گفت: در جوامعی مانند اوپک و اوپک پلاس قدرت در دست کشورهایی است که بیشترین میزان تولید را دارند. در اوپک عربستان با تولید ۱۱ میلیون بشکه و در اوپک پلاس روسیه هم با ۱۱ میلیون بشکه، بیشترین میزان تولید را در اختیار دارند بنابراین  دو تولیدکننده در تصمیمات گرفته شده نقش مهمی دارند. 
حسینی ادامه داد: ایران هم در گذشته جزو کشورهای با میزان تولید بالا بود اما متأسفانه جای ما را عراق، امارات و کویت گرفته‌اند درحالی‌که ایران پتانسیل بسیار بالایی در تولید نفت دارد .
 ایران قبل از شیوع کرونا نتوانسته بود بیش از ۴ میلیون بشکه در روز تولید کند درحالی‌که میزان ذخایر نفتی ایران ۱۷۵میلیارد بشکه است و روسیه که بزرگ‌ترین کشورنقتی جهان محسوب می‌شود ۷۴ میلیارد بشکه ذخیره دارد اما تولید نفت ایران سه برابر کمتر از روسیه است.
وی اظهار کرد: عربستان هم به دلیل ظرفیت بالا در تولید و امکان فروش آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌های چند صد میلیون دلاری در کشورهای هند و پاکستان انجام می‌دهد و از این طریق کشورش به سودآوری دست پیدا می‌کند. ما امیدواریم دوباره ایران بتواند با افزایش میزان تولید نفت، کشورهای رقیب که جای ایران را گرفته‌اند را پشت سر بگذارد. 
نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.