پیگیری توسعه عدالت قضائی در آذربایجان غربی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40083
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۲۶ |
سفر استانی حجت الاسلام رئیسی به ارومیه واکاوی شد

پیگیری توسعه عدالت قضائی در آذربایجان غربی

این روز‌ها که مسئولان اجرایی  از مخاطرات ارضی و سماوی تا اجتهاد در مقابل نص حرف می‌زنند، اما چندان میانه خوبی با رفع مشکلات مردم و پاسخ به انتقادات آن‌ها ندارند، رئیس دستگاه قضا عطای پایتخت‌نشینی و مدیریت از برج عاج را به لقایش بخشیده است و راهی استان‌های مختلف می‌شود تا ضمن بررسی میدانی اوضاع، مشکلات را از نزدیک لمس کند و آنچه تصمیم می‌گیرد با عنایت به اقتضای هر استان باشد تا خدای نکرده حکم کلی صادر نکرده و خشک و‌تر را با هم نسوزاند
پیگیری توسعه عدالت قضائی در آذربایجان غربی

وحید عظیم‌نیا
این روز‌ها که مسئولان اجرایی  از مخاطرات ارضی و سماوی تا اجتهاد در مقابل نص حرف می‌زنند، اما چندان میانه خوبی با رفع مشکلات مردم و پاسخ به انتقادات آن‌ها ندارند، رئیس دستگاه قضا عطای پایتخت‌نشینی و مدیریت از برج عاج را به لقایش بخشیده است و راهی استان‌های مختلف می‌شود تا ضمن بررسی میدانی اوضاع، مشکلات را از نزدیک لمس کند و آنچه تصمیم می‌گیرد با عنایت به اقتضای هر استان باشد تا خدای نکرده حکم کلی صادر نکرده و خشک و‌تر را با هم نسوزاند. اما چه می‌شود کرد که برخی‌ها با گزاره‌های ناصواب دل آدمی را می‌سوزانند؛ مثل آنچه گفته می‌شود «هم چرخ سانتریفیوژ‌ها می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد»! اگر چرخ اقتصاد می‌چرخید ناخدای باخدای این انقلاب که از هرکسی منصف‌تر و مطلع‌تر هستند، از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی ابراز ناخرسندی نمی‌کردند.
در راستای شناسایی و بررسی میدانی مشکلات مردم، سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه ۱۴ اسفند راهی استان آذربایجان غربی شد. این استان در شمال‌غربی کشورمان ایران اسلامی قرار داشته و با سه کشور جمهوری‌آذربایجان، ترکیه و عراق هم‌مرز بوده و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است.
 قدردانی از مرزبانان سلحشور
رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به فرودگاه ارومیه، یاد و خاطره ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان‌غربی را گرامی داشت و به ایثارگران سلحشور این استان و خانواده‌های معظم شهدا سلام و درود فرستاد و از رشادت‌ها و سلحشوری سربازان و افسران و سرداران استان آذربایجان غربی در حراست از قریب به هزار کیلومتر مرز قدردانی کرد.
 بازدید از مجمع فولاد ارومیه
رئیس دستگاه قضا که مجموعه متبوع او «حمایت از واحد‌های تولیدی» را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و به تبعیت از، ولی امر خود معتقدند «تولید، قائمه اقتصاد است»، در ابتدای سفر خود به استان آذربایجان غربی، از مجتمع فولاد ارومیه بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.
 توسعه امنیت پایدار غرب و شمال‌غرب
رئیس دستگاه قضا سپس در جلسه شورای توسعه امنیت پایدار غرب و شمال‌غرب که با حضور استانداران، مسئولان بلندپایه امنیتی استان‎های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: امنیتی که امروز در منطقه غرب و شمالغرب کشور برقرار است، مرهون رشادت‌های ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان غربی و سایر شهدای این مناطق است. رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به مقوله امنیت پایدار اظهار داشت: تحقق امنیت پایدار در گرو تمهید شرایط و مقدماتی است که سرفصل آن از بین بردن زمینه‌ها و بستر‌های ناامنی است. رئیسی ارتقاء وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان را یکی از راهکار‌های اصلی برای از بین بردن زمینه‎ها و بستر‌های ناامنی دانست.
 تاکید بر ساماندهی پیله‌وران
رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع ساماندهی پیله وران اشاره کرد و گفت: پس از سفر استانی به کرمانشاه بنا بر این شد که مسئولان استان کرمانشاه طرحی را در زمینه ساماندهی پیله‌وری ارائه کنند که ما این طرح را به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه داده ایم و تصویب آن را پیگیری خواهیم کرد. رئیسی در ادامه به ضرورت هماهنگی کمیته‌های حقوقی، عملیاتی، اقتصادی و فرهنگی شورای توسعه امنیت پایدار غرب و شمال غرب اشاره کرد و ضمن تقدیر از اقدامات کمیته عملیاتی در زمینه استقرار امنیت در مناطق غرب و شمالغرب کشور، از عدم تحرک و پویایی کمیته‌های اقتصادی و فرهنگی این شورا انتقاد کرد.
 قضات صدور حکم بازداشت را بر مبنای ادله متقن و قطعی انجام دهند
رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان قضائی آذربایجان غربی، این استان را استانی مقاوم در حراست و پاسداری از هزار کیلومتر از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و به همه دادیاران، بازپرس‌ها و روسای دادگاه‌ها تاکید کرد که صدور حکم بازداشت را بر مبنای ادّله متقن و قطعی انجام دهند و توجه داشته باشند که هرگونه خدشه‌ای در دلایل ناظر بر بازداشت یک فرد به هیچ وجه قابل قبول نیست و فارغ از موضوع تضمین قانونی برای جبران خسارت مادی فرد بازداشت شده، بُعد معنوی قضیه و خسارت وارده به آبرو و روحیه فرد بازداشت شده نیز مدنظر است.
 تاکید بر استفاده بیش از پیش از ظرفیت قانونی پایش زندانیان
جلسه شورای قضائی استان آذربایجان غربی با حضور رئیس قوه قضائیه و تعدادی از معاونان و روسای سازمان‌های تابعه دستگاه قضا برگزار شد و ه رئیسی طی سخنانی در این جلسه بر استفاده بیش از پیش از ظرفیت قانونی پایش زندانیان تاکید کرد و گفت: زندان جای قاچاقچیان مواد مخدر، سارقین مسلح و کسانی است که با اقدامات خود امنیت جامعه را مختل می‌کنند.  
  تقدیر از دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان
رئیس قوه قضائیه همچنین در شورای اداری استان آذربایجان غربی با اشاره به توقف صد‌ها کانتینر سوخت در مرز پیرانشهر، از دولت عراق و مسئولین اقلیم کردستان بابت همراهی در ترخیص این کانتینرها، همزمان با سفر استانی هیئت عالی قضائی به آذربایجان غربی، تشکر کرد.
 حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود
رئیسی در دیدار با خانواده شهدای سردشت نیز با تاکید بر این نکته که حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود، گفت: مسئولان، مردم و بازماندگان حادثه سردشت باید پیوسته دادخواه آن باشند. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه عامل حادثه سردشت صدام جنایتکار بود، افزود: با این وجود حامیان صدام و غربی‌ها و اروپایی‌ها که بمب‌های شیمیایی و گاز خردل را در اختیار صدام گذاشتند، نیز باید محاکمه شوند و در وهله اول این محاکمه در نزد وجدان بیدار جهانیان است.
رأفت نسبت به برخی زندانیان کُرد
امام جمعه اهل تسنن مهاباد، در دیدار با حجت الاسلام رئیسی از وی برای سفر به شهر مهاباد دعوت کرد که رئیس قوه قضائیه نیز با ابلاغ سلام به مردم مهاباد، تاکید کرد در اولین فرصت ممکن در جمع مردم این شهر حضور خواهد یافت. در این دیدار امام جمعه اهل سنت مهاباد درخواست عفو و رأفت نسبت به برخی زندانیان کُرد را نیز مطرح کرد که در این مورد نیز رئیس قوه قضائیه موافقت کرد تا پس از بررسی پرونده‌ها، نسبت به آن اقدام شود.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.