پیام صلح و اقتدار ملی در خلیج فارس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37297
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۶:۳۱ |
«رسالت» از رزمایش دریایی ایران در جنوب کشور گزارش می‌دهد؛

پیام صلح و اقتدار ملی در خلیج فارس

این روزها رزمایش و نمایش قدرت و توانایی کشورها به مرحله جدیدی وارد شده است. در هفته‌های اخیر نیروی دریایی آمریکا رزمایشی را در خلیج‌فارس ترتیب داد. نقطه‌ای از جهان که هزاران  کیلومتر از کشورش دور است اما ادعای استعماری دارد لذا این روزها نیز بهترین زمان برای پاسخ ایران به این نمایش مضحک بوده که جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان رزمایش نظامی خود را برپا کرد. 
پیام صلح و اقتدار ملی در خلیج فارس

حانیه مسجودی
این روزها رزمایش و نمایش قدرت و توانایی کشورها به مرحله جدیدی وارد شده است. در هفته‌های اخیر نیروی دریایی آمریکا رزمایشی را در خلیج‌فارس ترتیب داد. نقطه‌ای از جهان که هزاران  کیلومتر از کشورش دور است اما ادعای استعماری دارد لذا این روزها نیز بهترین زمان برای پاسخ ایران به این نمایش مضحک بوده که جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان رزمایش نظامی خود را برپا کرد. 
 الحاق دو ناو جدید به نیروی دریایی ارتش
این رزمایش ۲۴ دی‌ماه توسط ناوگان نیروی دریایی ارتش برگزار شد. در اولین روز رزمایش دریایی اقتدار، طی مراسمی ناو بندر مکران و ناو موشک‌انداز زره با حضور سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد و رزمایش موشکی نیروی دریایی ارتش در دریای مَکران با الحاق 
ناو بندر مَکران و ناو موشک‌انداز«زره» به نیروی دریایی ارتش، آغاز شد.
 ناو بندر مکران؛ بزرگ‌ترین شناور نظامی کشور 
ناو بندر مکران، بزرگ‌ترین شناور نظامی کشور است که با تلاش متخصصان مجموعه کارخانه‌های  نیروی دریایی راهبردی ارتش به یکی از بزرگ‌ترین ناو بندرهای بالگردبر تبدیل‌شده تا پشتیبانی از ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های دوردست به‌ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ را بر عهده داشته باشد.
مأموریت ناو بندر مکران برقراری امنیت دریایی در منطقه رأس الحد، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب المندب خواهد بود که به این مناطق اعزام خواهد شد.
بر اساس این گزارش، ناو بندر مکران، یک جزیره متحرک ۱۲۱ هزار تنی است که نیروی دریایی ارتش آن را با تغییر کاربری به یکی از بزرگ‌ترین ناو بندرهای بالگردبر تبدیل کرده است که وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی و دوردست به‌ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را برعهده دارد. مکران در حقیقت حاصل تغییر کاربری یکی از شناورهای تجاری کشور است که متخصصان نیروی دریایی ارتش تنها در مدت ۶ ماه و با صرف ۷۲ هزار نفر ساعت کار مداوم و با ایجاد عرشه بالگرد ۹۵۰ تنی با مساحت ۳۲۰۰ مترمربع روی آن، این شناور را تبدیل به یک ناو پشتیبان تمام‌عیار کردند.
این ناو توانایی حمل ۸۲ هزار تن انواع نیازمندی‌های پشتیبانی کننده  یگان‌های شناور رزمی را داشته و قادر است بدون ارتباط با ساحل یک هزار شبانه‌روز دریانوردی کند.
مکران با توانایی حمل همزمان ۵ فروند بالگرد درواقع می‌تواند به‌صورت پایگاه متحرک هوادریا عمل کرده و با بهره‌گیری از بالگردهای مین‌روب، ضد زیردریایی و رزم سطحی از عملیات‌های نیروهای ویژه و همچنین عملیات‌های موشکی، پشتیبانی کند. ظرفیت حمل یک گردان تکاور دریایی برای انجام عملیات در دریاهای دوردست با استفاده از شناورهای تندرو و زیردریایی‌های مرطوب،  بالگردهای مستقر در عرشه پرواز ازجمله دیگر قابلیت‌های ناو بندر مکران است. این ناو با تجهیز به انواع سامانه‌های به‌روز جمع‌آوری اطلاعات می‌تواند در نقش یک ناو اطلاعاتی به اجرای مأموریت پرداخته و هرگونه اطلاعات را جمع‌آوری، پردازش و تحلیل کرده و از کیلومترها دورتر در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل در ساحل قرار دهد.
مکران به‌عنوان یک پایگاه اطلاعاتی دور ایستا و ایستگاه کنترل و هدایت پهپاد جهت پرواز در عمق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
این ناو بندر با ۲۲۸ متر طول، ۲۱/۵ متر ارتفاع و ۴۲ متر عرض بزرگ‌ترین شناور نظامی ایران است که قادر است با سرعت ۱۵ گره دریایی دریانوردی کند.
مکران همچنین به‌عنوان یک بندر شناور توانایی ارائه خدمات فنی و طبقات دهگانه آمادی شامل آب، سوخت، مهمات و… را دارد.
فاز اول این ناو بندر که شامل تغییر کاربری یک شناور تجاری و تبدیل آن به یک ناو پشتیبان بود، ظرف مدت ۶ ماه انجام شده است و فاز دوم تجهیز این ناو به انواع تسلیحات آفندی و پدافندی سال آینده صورت خواهد گرفت.
همچنین در فاز دوم عملیات فنی این شناور یک مجموعه بیمارستانی در آن ایجاد خواهد شد که قادر به ارائه تمامی خدمات بیمارستانی خواهد بود.
 رونمایی از ناو موشک‌انداز زره
این گزارش حاکی است، الحاق ناو موشک‌انداز زره باقابلیت مانور و سرعت‌بالا به ناوگان جنوب نداجا امکان حراست از آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌آورد.
 همچنین امروز تعدادی از یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش در محدوده‌ آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند برای اجرای رزمایش اقتدار دریایی گسترش یافتند.
 از طرفی رسانه‌های بین‌المللی رزمایش دریایی اقتدار جمهوری اسلامی را پوشش دادند و در نوشته‌هایشان به‌وضوح مشهود بود که پاسخ ایران به هرگونه تحرکی سریع‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر از آن است که سایر کشورها فکرش را می‌کنند.
 این روزها که بیش‌ازپیش به همگان ثابت‌شده است که دنیا، دنیای موشک، ترور و احیای تروریست و ایجاد ناامنی به دست نظام سلطه است، رزمایش‌های پهپادی و دریایی و زمینی توسط نیروهای مسلح کشور مایه دلگرمی و اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی است. 
 یادآوری تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش 
در همین حال ۱۶ دی‌ماه بود که تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش برگزار شد و امیر سرلشکر موسوی در  دومین روز تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش بابیان اینکه یکی از اهداف راهبردی ما در  انتقام سخت، اخراج و بریدن پای آمریکایی‌ها از منطقه است گفت: برگزاری تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش هشداری است به دشمنان که به فکر بیفتند و دچار محاسبات غلط نشوند. امیر موسوی اظهار داشت: در تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تنها بخشی از اقتدار پهپادی ارتش با مأموریت‌های مختلف به نمایش گذاشته شد، توانایی‌های پهپادی ما به‌مراتب بیش از این چیزی است که مشاهده شد.
 در دومین روز از تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش و در اجرای مراحل عملیاتی این تمرین، پهپاد کرار رهگیر نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت عملیات ره‌گیری هوایی و انهدام اهداف متخاصم را اجرا کرد.
 همچنین انهدام اهداف سطحی، استحکامات و مواضع دشمن با پهپادهای کرار مجهز به بمب‌های ۵۰۰پوندی MK-82 نیز در این مرحله از تمرین رزم پهپادی ارتش با موفقیت انجام شد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.