پوپولیسم، طرح شفافیت آرا را تهدید نمی‌کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26658
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳ |
روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

پوپولیسم، طرح شفافیت آرا را تهدید نمی‌کند

روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»بیان کرد: شفافیت آرای نمایندگان طرحی است که مدت‌هاست نخبگان کشور در آرزوی تصویب و اجرایی شدن آن هستند.
پوپولیسم، طرح شفافیت آرا را تهدید نمی‌کند

روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»بیان کرد: شفافیت آرای نمایندگان طرحی است که مدت‌هاست نخبگان کشور در آرزوی تصویب و اجرایی شدن آن هستند. درخواست مردم از مجلس برای شفافیت در تمام حوزه‌ها اعم از شفافیت مالی، رأی و امور کمیسیون‌هاست که مطالبه مترقی و درستی است. این طرح در دوره دهم مجلس به‌رغم ملاحظات یا عدم اجماع نظر به تعویق افتاد. اما این طرح در مجلس یازدهم جزء اول طرح‌های ارائه‌شده بود و بنده نیز جزء طراحان آن بودم. وی افزود: زمانی که در حال طراحی این طرح بودیم نظرات این بود که تمام ابعاد شفافیت را در این طرح نیاوریم و شفافیت در سایر حوزه‌ها در طرح‌های بعدی ارائه شود. در این طرح سعی بر این بود که اشکالات طرح شفافیت آرای قبلی پوشش داده شود.
متفکرآزاد تصریح کرد: گفته می‌شد خطر پوپولیسم، شفافیت آرا  را تهدید می‌کند. بنابراین سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم که فشار افکار عمومی، نمایندگان را به تصمیم مخالف منافع ملی وادار نکند. برای اجرای بهتر آن روزنه‌هایی را مانند حوزه رأی اشخاص و امکان رأی‌گیری غیرشفاف در نظر گرفته‌ایم. قبل از این طرح، اصل برشفافیت نبوده  اما با اصلاح و تصویب آن، اصل بر شفافیت است مگر این‌که خلافش ثابت یا تصویب شود که این نکته بسیار مهمی می‌باشد. 
عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: روزنه دیگری برای کاهش خطر پوپولیسم در این طرح در نظر گرفته‌ایم، پس‌ازاین‌که طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب و به قانون تبدیل شد، ممکن است طرح یا لایحه‌ای به صحن بیاید. آن زمان ۱۵ نفر از نمایندگان می‌توانند درخواست کنند که ما نمی‌خواهیم این طرح یا لایحه به‌صورت شفاف بررسی شود. پس‌ازآن، درخواست این ۱۵ نفر به رأی شفاف صحن گذاشته می‌شود.وی ادامه داد: اگر نظر نمایندگان با نظر آن‌ها همسو باشد، رأی‌گیری لایحه غیرشفاف برگزار می‌شود. درنتیجه با این تبصره‌ها خطرهای عوام‌فریبانه یا ضد منافع ملی کاهش می‌یابد. زمانی که مجلس، راه شفافیت را آغاز کند، سایر حوزه‌ها نیز به آن عمل خواهند کرد.این عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید کرد: البته ممکن است جزئیات این طرح کمتر یا بیشتر شود. اما اکنون کلیات آن در کمیسیون آیین‌نامه داخلی بررسی و تصویب‌شده و قرار است برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهشکده ارسال شود. پس‌ازآن به کمیسیون بازمی‌گردد و درنهایت به صحن علنی ارائه خواهد شد و روال عادی خود را طی می‌کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.