پول حرفه‌ای برای غیر‌حرفه‌ای‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26585
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ورزشی تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۳ |
دلایل تعیین ارقام بالای قرارداد بازیکنان در گفت‌وگو با واعظی آشتیانی:

پول حرفه‌ای برای غیر‌حرفه‌ای‌ها

متأسفانه به دلیل عدم وجود نظارت و ضابطه‌ مشخص در تعیین رقم قرارداد بازیکنان فوتبال، بعضی از فوتبالیست‌ها که عنوان حرفه‌ای را هم یدک می‌کشند، هرسال در زمان انعقاد قراردادهای خود سهم زیادی را از بیت‌المال طلب می‌کنند و در این مسیر برای خودشان حدی هم قائل  نیستند. سال‌هاست افزایش افسارگسیخته و بی‌ضابطه ارقام قرارداد‌های بازیکنان داخلی به یکی از معضلات اصلی فوتبال ایران تبدیل‌شده است.
پول حرفه‌ای برای غیر‌حرفه‌ای‌ها

گروه ورزشی
متأسفانه به دلیل عدم وجود نظارت و ضابطه‌ مشخص در تعیین رقم قرارداد بازیکنان فوتبال، بعضی از فوتبالیست‌ها که عنوان حرفه‌ای را هم یدک می‌کشند، هرسال در زمان انعقاد قراردادهای خود سهم زیادی را از بیت‌المال طلب می‌کنند و در این مسیر برای خودشان حدی هم قائل  نیستند. سال‌هاست افزایش افسارگسیخته و بی‌ضابطه ارقام قرارداد‌های بازیکنان داخلی به یکی از معضلات اصلی فوتبال ایران تبدیل‌شده است.
 در شرایطی که در سال‌های اخیر به‌واسطه وجود مشکلات اقتصادی سفره مردم و هواداران تیم‌ها کوچک‌تر شده، بعضی از بازیکنان فوتبال به بهانه گرانی دلار و استفاده باشگاه‌ها از منابع دولتی و بیت‌المال، ارقام قراردادهای خود را بدون داشتن معیار اصولی و منطقی بالا می‌برند و بر صفرهای قرارداد خود می‌افزایند. 
بی‌تردید مهم‌ترین دلیل در عدم وجود ضابطه صحیح در تعیین قرارداد بازیکنان فوتبال و ریخت‌وپاش‌هایی که برای آن‌ها صورت می‌گیرد، وجود سیستم مدیریت دولتی در فوتبال ایران است، زیرا زمانی که مدیران باشگاه از جیب خود برای بازیکن هزینه نمی‌کنند، تا می‌توانند از شیره بیت‌المال می‌مکند و برای خوشامد بازیکنان، نسخه می‌پیچند. 


امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال، با اشاره به زیاده‌خواهی بعضی از بازیکنان فوتبال در ارقام قراردادهای خود گفت: متأسفانه بخشی از جامعه ورزشی ما نگاه حرفه‌ای ندارند و وقتی صحبت از حرفه‌ای گری می‌شود معنی و مفهوم آن را نمی‌دانند و فقط آن را تکرار می‌کنند. اولین مؤلفه در حرفه‌ای بودن نظم و صداقت در گفتار و عمل است، اما جای خالی آن در ورزش ما خالی است. 
وی افزود: متأسفانه عده‌ای در رشته ورزشی فوتبال نان کلمه حرفه‌ای را می‌خورند، بدون آنکه بدانند حرفه‌ای بودن چیست. اگر یک‌فصل فوتبال در کشور توسط مدیران باشگاه‌ها تعلیق شود، به این صورت که هیچ قراردادی با هیچ بازیکنی بسته نشود، بهترین فرصت برای ریکاوری در رشته فوتبال و به نظم کشیدن نرخ مربیان و بازیکنان خواهد بود. وزارت ورزش و جوانان هم باید به این مسئله ورود کند و به فدراسیون فوتبال در این زمینه کمک نماید. 
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد باشگاه‌های ما در رشته‌های ورزشی از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، بنابراین باید جلوی زیاده‌خواهی بازیکنان گرفته شود. 
واعظی آشتیانی تصریح کرد: در شرایط فعلی و با شیوع کرونا باشگاه‌های فوتبال باید با یکدیگر متحد شوند. با این ریکاوری در ساختار فوتبال، بستری برای نرخ‌گذاری منطقی بر روی بازیکنان شکل می‌گیرد. اکنون نرخ بازیکنان در کشور هیچ دلیل منطقی ندارد و هیچ متر و معیاری برای تعیین رقم قرارداد آن‌ها وجود ندارد. 
وی اضافه کرد: بر چه اساسی نرخ قرارداد بازیکن فوتبال ما چهار یا پنج میلیارد تومان است. در دنیای حرفه‌ای میزان پاس دادن، محبوبیت و تأثیرگذاری بازیکن به همراه بسیاری دیگر از فاکتورها برای تعیین نرخ فوتبالیست‌ها موردنظر قرار می‌گیرد، ولی ما هیچ‌کدام از این موارد را برای تعیین قیمت قرارداد بازیکنان فوتبال مدنظر قرار نمی‌دهیم.
واعظی آشتیانی بابیان اینکه سه هفته به اتمام لیگ فوتبال باقیمانده است و بازیکنان برای خود نرخ تعیین می‌کنند، افزود: بازیکنانی که به تیم ملی دعوت می‌شوند، بیشتر اقدام به تعیین نرخ برای خود می‌کنند و دلال‌ها هم در این زمینه نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. ازآنجایی‌که باشگاه‌های ما دارای مدیران مقتدری نیستند و نگاه حرفه‌ای ندارند و اکثرا به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، بازیکنان بیشتر اقدام به تعیین نرخ برای خود می‌کنند. وجود فضای رقابتی میان مدیران باشگاه‌ها به این بی‌ثباتی نرخ بازیکنان کمک می‌کند و باعث می‌شود رقم قراردادها به‌طور افسارگسیخته بالا برود و نتیجه مثبتی هم به همراه نداشته باشد. 
وی بابیان اینکه ورزشکار مدت‌زمان محدودی می‌تواند از حرفه خود درآمدزایی کند، افزود: هر ورزشکار باید آینده‌نگری داشته باشد، اما این موضوع دلیلی برای نداشتن نگاه منصفانه در بازیکنان فوتبال نیست. من باور دارم که اگر مدیران باشگاه‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند، می‌توانند نرخ غیرمنطقی و بالای قراردادها را کاهش دهند، زیرا مقصر اصلی در تعیین نرخ‌های غیرمنطقی را مدیرعامل و مربی می‌دانم. 
واعظی آشتیانی در پایان سخنانش اظهار کرد: با تعامل میان مدیران می‌توانیم امیدوار باشیم انسجامی به لحاظ قیمت‌گذاری برای قرارداد بازیکنان شکل بگیرد، زیرا در غیر این صورت چرخه معیوب فعلی همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد. من تصور می‌کنم شیوع کرونا شرایطی را برای بازسازی در نرخ بازیکنان مهیا کرده است، اما وجود مرجع یا مراجعی برای تعیین نرخ قرارداد بازیکنان هم ضروری است تا جلوی زیاده‌خواهی بازیکنان بایستد.  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.