پرده‌برداری از جنایت بزرگ‌ بن سلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24441
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۰ |
برگزاری دادگاه غیابی متهمان قتل خاشقچی در ترکیه

پرده‌برداری از جنایت بزرگ‌ بن سلمان

درحالی‌که اسناد و شواهد موجود نشان‌دهنده نقش پررنگ و خاص بن سلمان در صدور دستور قتل و مثله کردن جسد «جمال خاشقچی» نویسنده منتقد سعودی داشته و دارد، مقامات رژیم سعودی با همکاری حامیان آمریکایی ، صهیونیستی و اروپایی این رژیم سعی در کتمان حقایق مربوط به این جنایت آشکار دارند. 
پرده‌برداری از جنایت بزرگ‌ بن سلمان

‌|  گروه بین‌الملل‌|
درحالی‌که اسناد و شواهد موجود نشان‌دهنده نقش پررنگ و خاص بن سلمان در صدور دستور قتل و مثله کردن جسد «جمال خاشقچی» نویسنده منتقد سعودی داشته و دارد، مقامات رژیم سعودی با همکاری حامیان آمریکایی ، صهیونیستی و اروپایی این رژیم سعی در کتمان حقایق مربوط به این جنایت آشکار دارند. 
آغاز دادگاه غیابی متهمان قتل خاشقچی درترکیه 
دادگاه  بررسی جنایت سعودی‌ها علیه جمال خاشقچی، به‌صورت غیابی برگزار شده و احمدالاسیری، معاون سابق اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، از مشاوران سابق ولیعهد عربستان از مظنونان هستند.آنکارا از دولت عربستان خواسته تا این مظنونان را مسترد کند و آن‌ها در ترکیه که محل وقوع جرم است، محاکمه شوند. اما ریاض از این درخواست تبعیت نکرده است.این دادگاه غیابی امید تازه‌ای برای خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی است که از برقراری عدالت برای وی لحظه‌ای درنگ نکرده است.وی در بیانیه‌ای مکتوب برای CNN نوشت:‌ من از تمامی راه‌های قانونی برای مسئول دانستن قاتلان جمال خاشقچی استفاده می‌کنم و تا زمانی که برای او عدالت را اجرا نکرده‌ام دست برنمی‌دارم. قاتلان جمال و آن‌هایی که دستور قتلش را دادند تاکنون از عدالت گریخته‌اند. من امیدوارم که این پرونده جنایی در ترکیه به کشف بقایای جسدش، شواهد علیه قاتلان و شواهد درباره آن‌هایی که در این قتل دست داشتند، بینجامد.
اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در این دادگاه حاضر است تا از خدیجه چنگیز حمایت کند.
در جلسه اول دادگاه خاشقچی چه گذشت؟
در ابتدا «خدیجه چنگیز» نامزد نویسنده مقتول عربستانی در مقابل دادگاه حاضر شد و گفت که «سعود القحظانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیک‌ترین افراد به «محمد بن سلمان» و متهم ردیف اول این ترور فجیع، بارها فرزند «جمال‌خاشقچی» را به اخراج از کار تهدید کرده بود تا شاید برروی پدرش برای توقف انتشار مقاله‌های ضد دولتی تحت‌فشار بگذارد.«یاسین اقطای» مشاور اردوغان و دوست نزدیک «جمال خاشقچی» نیز به‌عنوان شاهد دیگر گفت که خاشقچی به او گفته بود برای این‌که نوشته‌هایش را متوقف کند یکی از فرزندانش تهدید و از کار اخراج شده بود.او افزود: «خاشقچی به من گفته بود که حوادث یمن و اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد، او را مجبور به نوشتن مقالات انتقادآمیز از حکومت سعودی کرده بود. ازنظر او حکومت سعودی مردم عربستان را مجبور کرده بود تا در ماجرای یمن صرفا دنباله‌رو حکومت باشند.»
نگهبان کنسولگری عربستان در استانبول نیز به قاضی گفت که در روز قتل، کنسول سعودی از او خواسته بود تا مرخصی گرفته و به خانه برود.
احتمال تکرار جنایت بن سلمان 
یک چهره مخالف سرشناس عربستانی که در کانادا در تبعید زندگی می‌کند، اظهار کرد که اخیرا مقام‌های کانادایی به او هشدار دادند که عربستان او را به‌عنوان «هدف بالقوه»سوءقصد تعیین کرده‌ است.
عمر عبدالعزیز ۲۹ ساله، فعالی که دارای ارتباطی نزدیک با جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار به قتل رسیده در کنسولگری عربستان در استانبول بوده، به گاردین گفت: ‌اعتقاد دارد که جانش در معرض خطر است و کانادایی‌ها اطلاعات معتبری درباره برنامه احتمالی حمله به او در دست دارند.این ویدئو بلاگر و فعال مخالف عربستانی که در توییتر حدود نیم‌میلیون دنبال کننده دارد،‌ علنا درباره مبارزه‌اش با پروپاگاندای حکومت عربستان و استفاده این حکومت از ترول‌های اینترنتی در توییتر صحبت کرده است.در سال ۲۰۱۸ پژوهشگران در شرکت سیتیزن‌لب در دانشگاه تورنتو که به بررسی جاسوس‌افزارها می‌پرداختند، به عبدالعزیز گفتند که به باور آن‌ها تلفن همراه او توسط شبکه‌ای مرتبط با حکومت عربستان هک شده است. در زمان وقوع این هک، عبدالعزیز دارای ارتباط منظمی با جمال خاشقچی،‌ ستون نویس واشنگتن‌پست بود.بعد از هک شدن او چند عضو خانواده عبدالعزیز و دوست وی در عربستان دستگیر شدند. به‌رغم این‌که عبدالعزیز سال‌هاست در تیرراس اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار دارد اما هشدار اخیر نشان از وجود تهدید جانی معتبری علیه اوست.
افشاگری بولتون در خصوص قتل خاشقچی
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتاب جدیدش به شرح انگیزه دفاع رئیس‌جمهور این کشور از ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل «جمال‌خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا پرداخته است.به نوشته پایگاه «میدل ایست‌آی»، در کتاب بولتون آمده است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای جنجالی در حمایت از «محمدبن‌سلمان» منتشر کرد تا اذهان عمومی را از رسوایی دخترش «ایوانکا ترامپ» منحرف کند. ایوانکا ترامپ در آن زمان از طریق حساب شخصی خود صدها ایمیل به کارکنان کاخ سفید و مقامات دولتی فرستاده بود که نقض قوانین اسناد فدرال محسوب می‌شود.بولتون به نقل از ترامپ نوشت: «اگر شخصا این بیانیه را بخوانم ماجرای ایوانکا را پوشش می‌دهد. این کار (توجهات)را از ایوانکا منحرف می‌کند.»به گفته بولتون، انحراف افکار عمومی از رسوایی ایوانکا به‌قدری برای ترامپ مهم بود که علی‌رغم بیانیه آژانس اطلاعات مرکزی (C I A) درخصوص دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقچی، از وی درخصوص این اتهامات دفاع کند.این در حالی بود که علاوه بر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گزارش پزشکی قانونی سازمان ملل نیز حاکی از این بود که «شواهد قابل اتکایی» درخصوص دست داشتن بن‌سلمان و دیگر مقامات ارشد سعودی در قتل خاشقچی وجود دارد.
فشار سعودی‌ها بر فرزندان و خانواده خاشقچی
روزنامه واشنگتن‌پست مقاله‌ای را از عبدالله العوده، پژوهشگر سعودی منتشر کرد که در آن درباره عفو قاتلان جمال خاشقچی توسط فرزندانش صحبت می‌کند.عبدالله العوده، پسر سلمان العوده، مبلغ سعودی که در بازداشت به سر می‌برد در این مقاله نوشت: دادگاه عالی عربستان و وزیر دادگستری سابق این کشور قبلا اذعان کردند که بر اساس قانون عربستان این نوع قتل حتی از سوی خانواده مقتول قابل عفو نیست.وی گفت: خانواده جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که به دست تیم عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول ترور شد با دیگر خانواده‌های عربستان که با فشارها و ارعاب وحشتناکی از سوی مقامات عربستان مواجهند، تفاوتی ندارد. مقامات عربستان از خانواده‌های فعالان و نویسندگان عربستانی پناهنده در خارج به‌عنوان گروگان برای ترساندن مخالفان استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به بازداشت سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات و مشاور سابق محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان که سال ۲۰۱۷ به کانادا پناهنده شد، اشاره کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.