پرده‌برداری از تروریسم آمریکایی در نیجریه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34573
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۷ |
بوکوحرام 110 ماهیگیر و کشاورز را قتل‌عام کرد ؛

پرده‌برداری از تروریسم آمریکایی در نیجریه

جنایت اخیر بوکوحرام در نیجریه، منجر به خشم و نفرت افکار عمومی دنیا از تروریسم تکفیری وابسته به غرب و صهیونیست‌ها در آسیا و آفریقا شده است. سازمان ملل متحد از کشتار دسته‌جمعی دست‌کم ۱۱۰ تن توسط گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه خبر داد.
پرده‌برداری از تروریسم آمریکایی در نیجریه

بخش بین‌الملل 
جنایت اخیر بوکوحرام در نیجریه، منجر به خشم و نفرت افکار عمومی دنیا از تروریسم تکفیری وابسته به غرب و صهیونیست‌ها در آسیا و آفریقا شده است. سازمان ملل متحد از کشتار دسته‌جمعی دست‌کم ۱۱۰ تن توسط گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه خبر داد.یک هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این کشور گفت، تعداد کشته‌شدگان در حمله بوکوحرام به کشاورزان در شمال شرقی نیجریه در روز شنبه به حداقل ۱۱۰ نفر رسیده است.ادوارد کالون، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این کشور روز یک شنبه گفت این حمله توسط تروریست‌های بوکوحرام به روستائیان در شهر مایدوگاری صورت گرفته است. 
 بحرانی که پایان ندارد 
سازمان ملل در ابتدا تلفات را ۴۳ تن اعلام کرده بود، اما از کشته شدن ۷۰ تن دیگر خبر داد و در اواخر روز یک شنبه در بیانیه‌ای گفت: «حداقل ۱۱۰ غیرنظامی در این حمله بی‌رحمانه کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند».گروهی از افراد مسلح با موتورسیکلت هنگام ورود کشاورزان به مزارع برنج برای جمع‌آوری محصول در روز شنبه در کمین آن‌ها نشستند. اجساد ۴۳ کشاورز پس از قتل‌عام کشف‌شده که حدود ۳۰ نفر از آن‌ها سربریده شده بودند. نیروهای امنیتی در حال جستجوی منطقه برای مفقودین هستند.براساس اظهارات یکی از اعضای نیروهای دفاع مردمی در این منطقه، قربانیان کارگرانی هستند که از حدود هزار کیلومتری ایالت سوکوتو در شمال نیجریه به این منطقه آمده بودند تا برای امرارمعاش در مزارع برنج‌کار کنند.اخیراً قیمت مواد غذایی در نیجریه به‌شدت افزایش پیداکرده است که از دلایل عمده آن می‌توان به وقوع سیل، بسته شدن مرزها و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در مناطق کشاورزی اشاره کرد.
 بوکوحرام به جنایات خود ادامه می‌دهد 
بوکوحرام، از سال ۲۰۰۹ شورش و جنگ‌های خونینی در شمال شرقی نیجریه به راه انداخت و به‌تدریج دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه شامل نیجر، چاد و کامرون گسترش داده است. این گروه تروریستی همچنین در سال ۲۰۱۵ ارتباط و بیعت خود را با داعش اعلام کرد.بوکوحرام نیز مانند داعش، از ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی دستور می‌گیرد و اخیرا حملات خود را علیه کارگران، دامداران و ماهیگیران متمرکز کرده‌اند؛ زیرا از دید این گروه تروریستی، این افراد برای ارتش جاسوسی می‌کنند.بنا بر اعلام دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل، درنتیجه فعالیت‌های تروریستی یک دهه‌ اخیر بوکوحرام در نیجریه تا به امروز  بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته و نزدیک به
 ۳ میلیون تن بی‌خانمان شده‌اند.
 آمریکا دو جریان اصلی تروریستی در جهان را مدیریت کند 
آمریکا، مصدر و مأمن اصلی گروه‌های تروریستی در جهان محسوب می‌شود. داعش و جریان ملی‌گرای افراطی ( نژادپرستان ) در غرب  هر دو مصمم هستند تا زمینه ایجاد جنگ جهانی میان اسلام و مسیحیت را فراهم سازند و در این خصوص اساسا اهمیتی به«هزینه‌های انسانی»نمی‌دهند. آنچه مسلم است اینکه داعش و جریان‌های نژادپرستی افراطی در غرب حیات خود را معلول حیات دیگری می‌بینند. به عبارت بهتر، آن‌ها حداقل در بازه زمانی سال ۲۰۱۴ تاکنون ، نقش مکمل یکدیگر را در معادلات فکری و امنیتی ایفا کرده‌اند. داعش در یارگیری خود از جوانان اروپایی و خصوصا مهاجرین ( که دچار آسیب‌های اجتماعی بیشتری هستند)، آدرس جریان‌های راست‌گرای افراطی در غرب را به آن‌ها می‌دهد و به‌این‌ترتیب، با تکیه‌بر  نفرت نهادینه‌شده جریان‌های راست افراطی از مهاجرین، افراد مستعد را جذب خود می‌سازد. در مقابل، جریان‌های راست افراطی نیز با مانور  روی خشونت‌طلبی داعش و ماهیت این گروه و دیگر گروه‌های تکفیری و تروریستی، افکار عمومی غرب را در مقابل یک  ترس واقعی قرار می‌دهد و سپس، خود را نماد و مصداق مقابله با این ترس قلمداد می‌کند. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، جریان‌های تکفیری و راست افراطی، عملا از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در حال تکمیل بدنه یکدیگر هستند! آمریکا نیز در حال هدایت این موضوع است. ازاین‌رو آمریکا لحظه‌ای حمایت خود را از گروه‌های تروریستی مانند داعش و بوکوحرام قطع نمی‌کند. 
 اروپائیان هم از ادامه حیات گروه‌های ترویستی-تکفیری استقبال می‌کنند 
یکی از کارکردهای  تفکر تروریستی-تکفیری، تقویت چهره«پوپولیستی» جریان‌های نژادپرست در غرب است. دقیقا همان چیزی که آمریکا می‌خواهد . هراندازه تفکر تکفیری بیشتر از یک« خطر فکری» به «خطر امنیتی»تبدیل شود، احزاب نژادپرست  افراطی ماسک پوپولیسم را با اطمینان و انگیزه بیشتری بر چهره خود می‌زنند. در جریان بروز حملات تروریستی پاریس و بروکسل در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی و همچنین در جریان بروز برخی ناآرامی‌های امنیتی در دیگر نقاط اروپا، محبوبیت جریان راست افراطی به‌شدت افزایش پیدا کرد. تشریح این معادله در نوع خود می‌تواند قابل‌تأمل باشد.
 جریان راست افراطی پس از تشدید بحران امنیت در اروپا ، نخبگان و دولت‌های مستقردر اروپا را که عموما به جریان‌های راست میانه ( محافظه‌کار) و چپ میانه ( سوسیال‌دموکرات) تعلق داشتند را نسبت به عدم تأمین امنیت عمومی متهم نمود. به عبارت بهتر، جریان راست افراطی از هرگونه تحرک تروریستی – تکفیری در داخل خاک اروپا به‌عنوان فرصتی مبنی بر ایجاد شکاف میان  شهروندان و  نخبگان استفاده کرد.
 «مارین لوپن» در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی به شهروندان فرانسوی وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، عضویت کشورش در پیمان شنگن را به حالت تعلیق درخواهد آورد تا از این طریق بتواند مرزهای کشورش را در برابر تروریسم تکفیری امن‌تر نماید. 
جلب آرای حدود ۳۴ درصد از رأی‌دهندگان فرانسوی به سود جریان راست افراطی( آن‌هم درصورتی‌که جریان راست افراطی فرانسه قبلا به دور نهایی رقابت‌های انتخاباتی نیز راه نمی‌یافت) نشان از تأثیرپذیری مستقیم بسیاری از شهروندان نسبت به این وعده‌ها دارد.
 جریان راست افراطی در تهییج افکار عمومی از گزاره‌هایی استفاده می‌کند که بتواند مؤید رویکرد پوپولیستی این جریان باشد. همان‌گونه که تأکید شد، حملات گروه‌های تروریستی و تکفیری به داخل خاک اروپا ابزار و خمیرمایه لازم را جهت  پیاده‌سازی این فرمول رفتاری ، در اختیار جریان راست افراطی قرار می‌دهد. هراندازه تهدید گروه‌های تکفیری در نزد شهروندان اروپایی عینی‌تر شود، قدرت مانور جریان راست افراطی در عرصه سیاسی  و اجتماعی اروپا نیز بیشتر خواهد شد. این رابطه‌ای است که احزاب وابسته به جریان راست افراطی آن را درک کرده‌اند. آن‌ها نیاز به زنده نگاه‌داشتن تهدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری دارند زیرا درصورتی‌که این تهدید از بین برود و جوامع اروپایی روزهای آرام خود را طی کنند، فرصت مناسبی برای احزاب میانه‌رو جهت تثبیت قدرت فکری و سیاسی آن‌ها فراهم خواهد شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.