پدرسالار به دیدار «مادر» رفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23347
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۲ |
محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار سینمای ایران درگذشت؛

پدرسالار به دیدار «مادر» رفت

محمدعلی کشاورز هنرمند پرآوازه کشورمان پس از سال‌ها مبارزه با بیماری، در سن 90 سالگی رخ در نقاب خاک کشید.
پدرسالار به دیدار «مادر» رفت

| گروه فرهنگی| 
محمدعلی کشاورز هنرمند پرآوازه کشورمان پس از سال‌ها مبارزه با بیماری، در سن ۹۰ سالگی رخ در نقاب خاک کشید.
وی زاده ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان بود و در طول سالیان دراز فعالیت خود نقش‌های ماندگاری از او در ذهن مردم برجای‌مانده است.
او در شهر اصفهان، محله سیچان به دنیا آمد و فرزند دوم خانواده کشاورز به شمار می‌رفت. وی فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک بود. وی یک‌بار در دانشکده پزشکی نیز پذیرفته شد  امابه دلیل علاقه و عشق زیادی که به بازیگری داشت از تحصیل در این رشته انصراف می‌دهد و به‌همان عشق‌اش بازیگری می‌پردازد.
اولین فعالیت هنری وی بازی در تله‌تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بوده‌است و سپس در نمایش‌هایی همچون «ویلن‌ساز کره‌مونا»، «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار» و «بازی استریندبرگل» بازی کرد.کشاورز با فیلم‌سازان نامداری چون فرخ غفاری، ابراهیم گلستان، والریو زورلینی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی همکاری کرده است و با بازیگرانی غیرایرانی چون آنتونی کوئین و ماکس فون سیدو همبازی بوده‌است.مرحوم کشاورز در سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال خانه قمر خانم را به عهده گرفت. از آثار ماندگار وی می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان (در نقش شعبون استخوانی)، سربداران (در نقش خواجه قشیری)، افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم)، پدرسالار و گرگ‌ها اشاره کرد.
او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و در زمان حیات در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. از جمله کارهای قابل‌توجه او می‌توان به رگبار، خشت و آینه، برزخی‌ها، کمال‌الملک، مردی که موش شد، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جستجو در جزیره، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه و کمیته مجازات اشاره کرد.
مرحوم کشاورز برای بازی در فیلم« مادر» ساخته علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
کشاورز به دلیل بازی در نقش‌ها و ژانرهای مختلف و همکاری با کارگردانان بزرگ و سرشناس کارنامه‌ای پربار و غبطه‌انگیز دارد. آنچه فیلم‌سازان مختلف را به همکاری با کشاورز ترغیب می‌کند، توانایی و انعطاف و درک و تحلیل درست نقش و فضای اثر است. او قدرت غریبی در بازی بیرونی و جلوه گرانه و بازی طبیعی و بی‌اغراق و واقع‌گرا دارد؛ از نخستین ویژگی در آثار علی حاتمی به‌ویژه در «هزاردستان» به نقش شعبون استخونی و در «مادر» به نقش محمدابراهیم، به‌خوبی بهره برده شد و ویژگی دوم او مثلا در فیلمی واقع‌گرا مثل «زیردرختان زیتون» خودش را نشان داد و کارگردانی همچون کیارستمی که عموما با چهره‌های شناخته‌شده بازیگری کار نمی‌کرد، به قدرت انعطاف کشاورز برای ارائه یک بازی طبیعی پی برد و از او در فیلمش استفاده کرد.
در ادامه بخشی از صحبت‌های او با یکی از خبرگزاری‌ها را می‌خوانید.
* کنکور پزشکی دادم و قبول شدم ولی در سالن تشریح که رفتم دیدم به روحیات من نمی‌خورد و انصراف دادم.
* از میان فیلم‌هایم کارهایی را که با علی حاتمی کرده‌ام را خیلی دوست دارم.
* سناریو هزاردستان را به‌صورت کامل دارم و می‌خواهم اگر خانواده علی حاتمی راضی باشند آن را چاپ کنم تا مردم ببینند حاتمی در سریال نوشتن چه تکنیکی داشت.
* هیچ‌گاه جزء هیچ گروه و دسته سیاسی و غیرسیاسی نبودم و به نظر من هنرمند باید بیشتر به اصل خودکار فرهنگ و سرزمین خودش فکر کند.
* احمد رسول‌زاده که در بسیاری از کارهایم به‌جای من صحبت کرده صدایش بسیار شبیه من است و موقعی که با او صحبتم می‌کنم انگار با خودم صحبت می‌کنم.
* با اکثر کارگردان‌های مطرح کارکرده‌ام و از میان آن‌ها با علی حاتمی چون هم دانشکده بودیم خیلی راحت بودم اما از همه بهتر فرخ غفاری بود که رهبری خیلی خوبی داشت ضمن آنکه بازیگر خیلی خوبی هم بود و در کمدی نظیر نداشت.

نویسنده : گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.