پایان نشست تشریفاتی گروه بیست! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34058
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۶ |
آمریکا و اروپا توجهی به دغدغه دیگر کشورهای دنیا ندارند ؛

پایان نشست تشریفاتی گروه بیست!

 برگزاری نشست گروه بیست در ریاض، پایتخت عربستان سعودی ( آن‌هم به‌صورت مجازی)، نتوانست تأثیری در نجات سعودی‌ها از بحران داشته باشد. نشست گروه بیست درست  در زمانی برگزار شد  که جدال ترامپ و ساختار سیاسی آمریکا بر سر پذیرش  نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر امسال ادامه دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی‌ها تصور می‌کرد که می‌تواند از این فرصت جهت تثبیت حضور خود در کاخ پادشاهی ( پس از مرگ پدرش) استفاده کند اما به نظر می‌رسد نقشه‌های ولیعهد سعودی‌ها راه به‌جایی نبرده است! 
پایان نشست تشریفاتی گروه بیست!
بخش بین‌الملل   
 برگزاری نشست گروه بیست در ریاض، پایتخت عربستان سعودی ( آن‌هم به‌صورت مجازی)، نتوانست تأثیری در نجات سعودی‌ها از بحران داشته باشد. نشست گروه بیست درست  در زمانی برگزار شد  که جدال ترامپ و ساختار سیاسی آمریکا بر سر پذیرش  نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر امسال ادامه دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی‌ها تصور می‌کرد که می‌تواند از این فرصت جهت تثبیت حضور خود در کاخ پادشاهی ( پس از مرگ پدرش) استفاده کند اما به نظر می‌رسد نقشه‌های ولیعهد سعودی‌ها راه به‌جایی نبرده است! 
گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که درمجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار داشته و دوسوم جمعیت جهان نیز در آن‌ها متمرکز شده است. آنچه اخیرا در جریان برگزاری نشست سران گروه بیست گذشت نقطه آشکارساز اختلاف بنیادین و عمیق اعضای این گروه در «توصیف»،«تحلیل» و «راهبرد پردازی» در مصاف با بحران‌های بین‌المللی بود. فراتر از آن، نشست اخیر گروه بیست در ریاض، کاملا تحت تأثیر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفته بود، هرچند که رئیس‌جمهور آمریکا در پیام خود تأکید کرد که قصد ندارد به زودی قدرت را ترک کند و طی سال‌های آینده، وی کماکان به‌عنوان رئیس‌جمهور در نشست گروه بیست حضور پیدا خواهد کرد! پیامی که از سوی اعضای شرکت‌کننده در نشست جدی گرفته نشد!
 کشورهایی که مولد بحران اقتصادی در جهان هستند 
نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، به نقش و جایگاه کشورهای غربی عضو  گروه بیست در ایجاد بحران‌های مزمن اقتصادی و تجاری در جهان بازمی‌گردد! کشورهایی که هرسال در این نشست، راهکارهایی را برای حل بحران‌های اقتصادی در حوزه روابط بین‌الملل پیشنهاد داده و البته این پیشنهادات را هرگز عملیاتی نمی‌کنند. بنابراین، نکته قابل‌تأمل در نشست گروه بیست در  ریاض  تصمیم‌گیری مولدین بحران اقتصادی جهان برای نجات اقتصاد دنیا بود! پارادوکس و تناقضی که خود مقامات غربی نیز نسبت به آن واقف هستند. به‌راستی در جریان برگزاری نشست اخیر گروه بیست چه کسانی مدعی حل بحران اقتصادی در نظام بین‌الملل بودند؟ آیا دولت آمریکا  که خود اصلی‌ترین تولیدکننده انواع بحران‌های اقتصادی و امنیتی در جهان می‌باشد  و یا امانوئل ماکرون  رئیس‌جمهور فرانسه که به سبب ناکامی در مهار بحران‌های اقتصادی  در کشورش و اتحادیه اروپا ، شهره عام و خاص می‌باشد اساسا می‌توانند در قبال بحران‌های اقتصادی جهانی و حل‌وفصل آن‌ها تصمیم‌گیرنده باشند؟ از سوی دیگر،    آنگلامرکل صدراعظم آلمان که به سبب اصرار بر سیاست‌های ریاضتی خود خشم شهروندان اروپایی را برانگیخته و از سوی دیگر، به شاخصه‌های رشد اقتصادی در اروپای واحد فرمان عقب‌گرد داده است می‌خواهد حلال این معضل اقتصادی باشد؟
گره خوردگی بازارهای بین‌المللی، خصوصا بازار کشورهای عضو گروه بیست با یکدیگر نه‌تنها منجر به هم‌افزایی مالی آن‌ها با یکدیگر نشده است، بلکه روند بحران‌زدگی کشورهای عضو این گروه را تشدید کرده است. زیر یک سقف گردآمدن سران کشورهای اقتصادی و صنعتی دنیا طی سال‌های اخیر نتیجه‌ای جز اتهام ز نی آن‌ها به یکدیگر و هشدار نسبت به وخامت اوضاع اقتصادی دنیا نداشته است. 
 تکلیف واکسن کرونا مشخص نشد! 
در نشست اخیر گروه بیست، تکلیف نحوه توزیع واکسن کرونا در جهان مشخص نشد! این در حالی بود که بسیاری از تحلیلگران، اصلی‌ترین دستور کار  نشست مجازی گروه بیست را نحوه مدیریت توزیع واکسن کرونا در جهان می‌دانستند.  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی مجازی خود در گروه بیست،  همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی را دو معضل بزرگ دانسته است که برای مقابله با هردوی آن‌ها به همبستگی، همکاری و اقدام نیاز است و تأکید کرد:
«واکسن کرونا باید یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شود. پیشرفت‌های اخیر در مورد واکسن‌های کووید۱۹ پرتوی از امید را ایجاد می‌کند اما این پرتو امید باید به همه برسد. این بدان معنی است که اطمینان حاصل شود که واکسن‌ها به‌عنوان یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شوند و برای همه مردم، در همه‌جا قابل‌دسترسی و مقرون‌به‌صرفه باشد.»
 شعاری که صرفا زیبا است! 
بااین‌حال، به نظر می‌رسد اظهارات آنتونیو گوترش، صرفا یک «شعار زیبا » محسوب می‌شود! آمریکا و اتحادیه اروپا ، دست به‌پیش خرید گسترده واکسن کرونا زده و تصمیمی مبنی بر توزیع عادلانه این واکسن در جهان ندارند. اکنون با گذشت شمار مبتلایان در ایالات‌متحده از رقم ۱۲ میلیون نفر، شرکت‌های تولیدکننده واکسن امیدوارند که اداره نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا تا اواسط ماه دسامبر این واکسن را تأیید کند و تولید انبوه آن بلافاصله شروع شود.در این خصوص، اساسا برنامه‌ای برای توزیع واکسن کرونا در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد! شرکت فایزر اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی می‌تواند حدود ۵۰ میلیون دز واکسن تولید کند که برای واکسینه کردن حدود ۲۵ میلیون نفر کفایت خواهد کرد.آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به رقابت وقیحانه خود برای دزدی واکسن‌ها از شرکت‌های دارویی و آزمایشگاهی ادامه می‌دهند. پس‌ازآن که شرکت داروسازی فایزر آمریکا اعلام کرد واکسن تحت آزمایش این شرکت تاکنون ۹۰ درصد موفقیت نشان داده است، اتحادیه اروپا موافقت کرده است که ۳۰۰ میلیون دز از آن را که محصول مشترک فایزر و شرکت بایوان‌تک است را پیش‌خرید کند.بر اساس گزارش شبکه بی بی سی، این واکسن که موفقیت آن خوش‌بینی فراوانی در جهان به وجود آورده اکنون در فاز سوم آزمایشی است و به ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب شرکت در این مرحله تزریق می‌شود.شرکت فایزر گفته پیش‌بینی می‌کند تحویل این سفارش از اواخر سال جاری میلادی آغاز شود.این دو شرکت بنا دارند درخواست صدور مجوز اضطراری واکسن خود را تا پایان ماه نوامبر جاری به سازمان غذا و دارو آمریکا (اف‌دی‌ای) بفرستند.بخش زیادی از واکسن‌های نهایی تولیدشده نیز در اختیار کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس قرار خواهد گرفت! متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی نیز اقدامی عملیاتی در مواجهه با این انحصارگرایی خطرناک کشورهای غربی صورت نداده‌اند!
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.