پایان تراژدی سینما - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37101
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 22 دی 1399 - 7:18 |
«رسالت» شرایط جدید بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر را بررسی می‌کند؛

پایان تراژدی سینما

این روزها که‌کرونا کم شده و آمار کشته‌ها پایین آمده خیلی از صنوف تلاش دارند تا بلکه از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنند و دوباره نفسی تازه کنند. حوزه سینما و تئاتر ازجمله بخش‌هایی از حوزه هنر هستند که در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیدند و مخاطبان خود را در سالن‌ها از دست دادند.
پایان تراژدی سینما
گروه فرهنگی
این روزها که‌کرونا کم شده و آمار کشته‌ها پایین آمده خیلی از صنوف تلاش دارند تا بلکه از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنند و دوباره نفسی تازه کنند. حوزه سینما و تئاتر ازجمله بخش‌هایی از حوزه هنر هستند که در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیدند و مخاطبان خود را در سالن‌ها از دست دادند.
اما حالا که کمی از شدت و حدت کرونا کم شده به نظر می‌رسد اهالی این حوزه تلاش دارند تا بار دیگر مسئولان را متقاعد کنند که با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی این فضاهای فرهنگی به روی مردم باز شود.گرچه هنوز برخی مسئولان به ادامه کار در فضای مجازی اعتقاددارند و سلامتی مردم را در اولویت می‌دانند.
غلامرضا منتظری نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در این زمینه معتقد است: برخی از هنرها از قبیل فیلم سینمایی یا بازدید از نمایشگاه‌ها را می‌توان به طریق مجازی برگزار و مدنظر قرار داد؛ اما هنری مثل تئاتر زیبایی و لطف آن به ارتباط مستقیم و نفس به نفس تماشاگران و بازیگران است‌.لذا در چنین شرایطی نمی‌توان گفت فضای مجازی در حد تمام هنرها پاسخگو است اما می‌تواند کمکی بزرگ به دنیای فرهنگ و هنر در شرایط پیش‌بینی‌نشده باشد .
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی هم بابیان این‌که یکی از مهم‌ترین مباحثی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم، پیشنهاد سازمان سینمایی برای قرار گرفتن سالن‌های سینما در گروه شغلی ۲ است، این را باید بگویم که کم‌آسیب‌ترین مکان در شرایط فعلی کرونا سالن‌های سینمایی است.
وی با اشاره به این‌که انتقال سالن‌های سینما از گروه ۳ به گروه ۲ در مرحله اول تأییدشده است و امیدوار است هرچه سریع‌تر در مرحله نهایی نیز تأیید شود
 توضیح داد: متأسفانه بسته بودن سالن‌های سینما طی ماه‌های گذشته صدمه‌های جبران‌ناپذیری را بر بدنه سینما وارد کرده است، همچنین همه‌کسانی که در سینماها کار می‌کنند نیز دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.
قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز در خصوص بازگشایی سالن‌های تئاتر در تهران بیان داشت: با توجه به تغییر وضعیت تهران از نارنجی به زرد، سالن‌های تئاتری با رعایت پروتکل‌ها بر اساس همان شیوه‌نامه‌هایی که پیش‌ازاین اعلام‌شده بود بازگشایی خواهند شد.آشنا با اشاره به این‌که در همه شهرهای زرد امکان بازگشایی سالن‌های تئاتر وجود دارد، بیان کرد: برای فعالیت گروه‌ها در شهرهای با وضعیت زرد متناسب با شیوه‌نامه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و گروه‌هایی که قبلاآماده بودند می‌توانند اجرا بروند و متقاضیان هم درخواست خود را ارائه کنند.
برای‌بررسی بیشتر این موضوع با  محمدرضا مصباح،‌ تهیه‌کننده و کارگردان سینما گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
ضربه ویروس کرونا بر پیکره فرهنگ و هنر
وی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: «ویروس کرونا تجربه‌‌ای نوین برای تمام مردم دنیا بود و به طورحتم ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنچه در حال حاضر اهمیت دارد؛ یادگیری چگونه زیستن با این ویروس به‌ویژه در بخش فرهنگ و هنر است».وی افزود: «به‌موجب فراگیری ویروس کرونا، تمامی مشاغل و صنوف تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفتند و مردم نیز به‌نوعی سرافکنده شدند. تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری این ویروس تنها بر بدنه اقتصاد  ضربه نزد بلکه روح و احساس مردم را نیز خدشه‌دار کرد».مصباح تصریح کرد: «سینما و تئاتر همواره به‌عنوان یکی از ارکان نشاط و سلامت روح مردم شناخته می‌شوند. بنابراین بازگشایی مجدد و پله به پله‌ی آن‌ها می‌تواند از شدت  بی‌روحی مردم بکاهد. بی‌شک بازگشایی مجدد سالن‌های سینما و تئاتر مستلزم رعایت اصول ایمنی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی است بنابراین در وهله اول انتظار می‌رود که بازگشایی‌شان با اولویت سلامت و رعایت اصول بهداشتی باشد».این تهیه‌کننده و کارگردان سینما همچنین خاطرنشان کرد: «بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر علاوه بر آنکه موجب کاهش نگرانی‌ها و افزایش روحیه مردم جامعه می‌شود، می‌تواند شدت آسیب بر پیکره اقتصاد این حوزه را نیز کمرنگ کند».
عدم بازگشایی سالن‌های سینما به معنای خداحافظی با فیلم‌سازی است
او یادآور شد: «لازم به ذکر است تا بگویم سالن‌های تئاتر به‌جز برخی موارد استثنایی هیچ‌گاه نقش تجاری نداشتند و به همین خاطر نمی‌توان برایشان جنبه تجاری_اقتصادی را تعریف و معنا کرد چراکه بیشترین آسیب این حوزه، در ارتباط با فعالیت حرفه‌ای‌ افراد بود، اما با شیوع ویروس کرونا، سینما به مرز ورشکستگی خود رسید زیرا تولید بسیاری از آثار به‌موجب این ویروس متوقف و یا به اکران نرسید».مصباح ضمن بیان این‌که در حال حاضر اقتصاد سینما در وضعیت بحران به سر می‌برد، گفت: « مهم‌ترین اولویت حال حاضر نشست مسئولان این حوزه برای بررسی و نظرات کارشناسانه است تا به‌موجب اتخاذ تصمیم درست بخشی از آسیب‌های وارده جبران گردد. گفتنی است که در میان فعالان این عرصه، تهیه‌کنندگان نیز بسیار آسیب و معیشتشان خدشه‌دار شد. بنابراین انتظار می‌رود تا با بازگشایی اصولی، انگیزه فعالیت مجدد برای جبران خسارت‌ها شکل گیرد».
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر با اولویت سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد: «شرایط فعالان سینما و فیلم‌سازان خوب نیست. اگر امروز با ترسیم یک برنامه‌ریزی درصدد بازگشت و ورود فعالان به عرصه نباشیم در آینده‌ای نه‌چندان دور باید با تولید فیلم در سینمای ایران خداحافظی کنیم».
|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای پایان تراژدی سینما بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.