پایانی بر امپراتوری مالی کنکور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39934
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۲۴ |
«رسالت» مالیات مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکور را بررسی می‌کند

پایانی بر امپراتوری مالی کنکور

چندی است که بحث معافیت‌های مالیاتی در فضای مجازی میان کارشناسان داغ است؛ به‌ویژه هنرمندان و سلبریتی ها که با درآمدهای میلیاردی، از پرداخت مالیات معاف هستند،اما در این میان تنها هنرمندان و سلبریتی‌ها نبودند که به‌رغم درآمد بالا، معاف از مالیات بودند. شاید تعجب‌برانگیز باشد اما مؤسسات کمک‌آموزشی و کلا‌س‌های کنکوری نیز با درآمدهای میلیاردی معاف از پرداخت مالیات بودند.
پایانی بر امپراتوری مالی کنکور

گروه فرهنگی 
چندی است که بحث معافیت‌های مالیاتی در فضای مجازی میان کارشناسان داغ است؛ به‌ویژه هنرمندان و سلبریتی ها که با درآمدهای میلیاردی، از پرداخت مالیات معاف هستند،اما در این میان تنها هنرمندان و سلبریتی‌ها نبودند که به‌رغم درآمد بالا، معاف از مالیات بودند. شاید تعجب‌برانگیز باشد اما مؤسسات کمک‌آموزشی و کلا‌س‌های کنکوری نیز با درآمدهای میلیاردی معاف از پرداخت مالیات بودند. البته این معافیت به دور از بازار داغ انتقادات نبود و بسیاری از آگاهان عرصه آسیب‌شناسی آموزشی معتقد بودند که این فضا بر پیکره آموزش آسیب‌ می‌رساند و فرهنگ نظام آموزشی را دچار خلل و نقصان می‌کند. حالا نمایندگان خانه ملت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده، با پرداخت مالیات و عوارض توسط مؤسسات منتشرکننده کتاب‌های کمک‌آموزشی و کنکور موافقت کردند.
در این راستا، سید محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی که از موافقان این طرح بود، در این خصوص گفت: «چرا باید مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکور از مالیات معاف باشند؟ چه کسی گفته این مافیای حاکم بر کنکور و این مؤسسات آموزشی که هر دم یک‌جور تبلیغات می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف باشند؟ صداوسیمای بیچاره هم به خاطر این‌که بودجه‌اش نارساست مجبور است در همه شبکه‌ها آن‌ها را تبلیغ ‌کند. اصلا فرهنگ آموزشگاه، تعلیم و تربیت را از بین برده‌ایم. چرا؟ چه کسانی پشت این قضیه‌اند؟»
سید محمدجواد ابطحی با انتقاد از سیستم آموزشی در کشور افزود: «دستور گرفته‌ایم و به آموزش‌وپرورش گفته‌ایم این‌ها را غدغن کرده و نگذارند این کتاب‌ها را در مدارس و دبیرستان‌ها تبلیغ کنند. آن دبیر و معلمی که این کتاب‌ها را تبلیغ و دانش‌آموزان را به گرفتن آن‌ها تشویق می‌کند به کمیته انضباطی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات معرفی کنید.» وی در ادامه، معاف کردن این مؤسسات را مغایر با وظایف آموزشی دانست و اظهار کرد: «حال کار به‌جایی رسیده که ما با دست خودمان تشویق می‌کنیم که آفرین،کار خوبی کردید، بازهم از این کارها بکنید! به مؤسسات آموزشی بها بدهید که این کتاب‌ها را بیشتر چاپ کنند. فرهنگ جامعه را از بین ببرید…»
وی خاطرنشان کرد: «حرف و درخواست ما این است که مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکور از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف نباشند. به عقیده من این حرف درستی است. این‌قدر با این کارها بر گرده طبقات محروم فشار وارد نکنید. من فکر نمی‌کنم که کسی هم با این قضیه مخالفتی داشته باشد. در ادامه اظهارات ابطحی، با اعلام موافقت دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات، این پیشنهاد با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان مجلس به رأی گذاشته شد. بر این اساس نمایندگان با جزء ۳ بند (ب) ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بر اساس ماده ۹ این لایحه؛ عرضه خدمات زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف است: بر اساس جزء ۳ بند (ب) ماده ۹ لایحه مذکور؛ خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به‌استثنای مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکور.»
نکته جالب قصه‌ مؤسسات کمک‌آموزشی این است که درمجموع گردش مالی مؤسسات کنکوری ۴۰ الی ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان‌شده و این در حالی است که تمام بودجه وزارت آموزش‌وپرورش در سال گذشته ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده است! بدین ترتیب مالیات این مؤسسات،۶ هزار میلیارد تومان می‌شود که اگر گرفته شود، می‌تواند کمکی به بودجه کشور باشد. در بررسی مصوبه اخیر مجلس و پایان معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکوری، «رسالت» به گفت‌وگو با مهدی بهلولی، آسیب‌شناس حوزه آموزش پرداخت. 
حذف معافیت،گامی نیک اما پایان ماجرا نیست
مهدی بهلولی، آسیب‌شناس حوزه آموزش در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی «رسالت» عنوان کرد: «نکته قابل‌تأمل این است که فعالیت مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکوری به‌هیچ‌عنوان به نفع آموزش‌وپرورش کشور نیست و تنها در فضای ترویج اذهان به سمت‌وسوی تأثیر بسزایی که  این‌گونه کتاب‌ها در فضای تست و کنکور دارند، گسترش و ترویج یافته‌اند‌. بنابراین می‌توان عنوان کرد که تاکنون هیچ عملکرد مثبتی برای چنین مؤسساتی ثبت‌نشده و حذف معافیت‌های مالیاتی آن‌ها گامی درست و نیک است. گفتنی‌ است که تمامی این مؤسسات را نمی‌توان در یک عرصه و بی‌فایده دانست اما به دلیل آنکه بخش قابل‌توجهی از آنان، در زمره فعالیت بی‌ثمر قرار می‌گیرند، ضرورت داشت تا مشمول پرداخت مالیات شوند.»
وی افزود: «پایان معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکوری سودبخش است اما به‌طور حتم نمی‌تواند به کاهش فعالیت‌شان منجر شود. بنابراین حذف معافیت به معنای تحول در فرهنگ و نظام آموزشی کشور نیست.»
بهلولی تصریح کرد: «تحول فرهنگ آموزشی مستلزم هماهنگی تمامی ارگان‌های مرتبط است. یکی از مشکلات حال حاضر، عدم همسویی به‌ویژه میان آموزش‌وپرورش و صدا‌وسیمای کشور است. به‌کرات از معلمان و مسئولان آموزش‌وپرورش شنیده‌ایم که بارها خواستار توقف تبلیغ مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکوری در رسانه‌ها شده‌اند اما کلیه رسانه‌ها با درخواستشان مخالفت نموده و در پاسخ عنوان کرده‌اند که تبلیغات حاصل از عنوان این‌گونه مؤسسات، سودبخش و درآمدزاست. بنابراین اگر توافق آرا بر کاهش این مجموعه‌هاست، نیاز است تا در مسیری واحد، همسو شویم و برای فرهنگ‌سازی درست گام برداریم.»
این آسیب‌شناس حوزه آموزش در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «یکی از مشکلات حال حاضر، اصرار والدین بر تهیه کتا‌ب‌های کمک‌آموزشی ا‌ست و چنانچه معلمی از تهیه آن اجتناب کند، شیوه تدریس آن را غلط می‌شمارند. در حال حاضر و همگام با پایان معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکوری‌ نیازمند تحول فرهنگ آموزش و فرهنگ‌سازی نوین هستیم‌‌. تبیین آموزش، بدون نیاز به کتاب‌های کمک‌درسی، امری ضروری و مستلزم برنامه‌ریزی درست است.» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.