پالایشگاه‌داری فراسرزمینی صادرات نفت خام را سودمند می‌کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71184
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۶ |
اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس:

پالایشگاه‌داری فراسرزمینی صادرات نفت خام را سودمند می‌کند

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که طی سالیان گذشته تحت تحریم قرارگرفته، انرژی و نفت ایران بوده است. از آنجايی که درآمدهای نفتی برای کشورمان اهمیت زیادی دارند، آمریکا و دوستانش همواره تلاش کرده‌اند از طریق تحریم نفت، کشور ما را تحت‌فشار قرار دهند. دولتمردان ایرانی نیز همواره در پی یافتن راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها بوده‌اند.
پالایشگاه‌داری فراسرزمینی صادرات نفت خام را سودمند می‌کند

گروه اقتصادی
یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که طی سالیان گذشته تحت تحریم قرارگرفته، انرژی و نفت ایران بوده است. از آنجايی که درآمدهای نفتی برای کشورمان اهمیت زیادی دارند، آمریکا و دوستانش همواره تلاش کرده‌اند از طریق تحریم نفت، کشور ما را تحت‌فشار قرار دهند. دولتمردان ایرانی نیز همواره در پی یافتن راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها بوده‌اند. حالا باگذشت سال‌های سال از این تحریم‌های ظالمانه دولتمردان کشورمان به فکر خنثی‌سازی تحریم‌ها افتاده‌اند. به‌طوری‌که کشورهای تحریم کننده به اهدافشان دست نیابند و از اعمال تحریم‌ها دلسرد شوند. 
یکی از مهم‌ترین راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی این است که از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت تولید بیش‌ازپیش فرآورده‌های نفتی گام برداریم. بدیهی است که ایجاد پالایشگاه‌های جدید هزینه و زمان‌بر است. به همین دلیل ارائه‌ خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دستور کار وزارت نفت قرارگرفته است. به‌ویژه در کشورهایی مانند ونزوئلا که تحت تحریم هستند و پالایشگاه‌های آن‌ها با مشکل مواجه شده است و به خدمات فنی و مهندسی ایران نیاز دارند، فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری تهران دیده می‌شود. به‌منظور بهره‌برداری از این فرصت وزارت نفت فعلی اقدام به انعقاد قراردادی با کشور ونزوئلا کرده است. در مورد ظرفیت‌های ایران در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها و همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت‌وگویی تلفنی ترتیب دادیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.
حسین زهی در خصوص ظرفیت ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که در زمینه‌ خدمات فنی و مهندسی شرایط خوبی داریم و می‌توانیم با صدور این خدمات به سایر کشورها از مزایای آن بهره‌مند شویم. در کشورهای همجوار فرصت‌های خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران وجود دارد و ایران نیز در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است. رایزنی‌هایی هم در حال انجام است تا صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به سایر کشورها در زمینه‌های مختلف انجام شود. ما هم باید از دولت حمایت کنیم تا بتواند این کار را انجام دهد و جامعه از نتایج مثبت آن بهره‌مند شود. 
وی ادامه داد: ما به لحاظ فنی و مهندسی در حوزه‌ انرژی طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و امکان صدور این خدمات به سایر کشورها وجود دارد. به لحاظ اقلیمی کشور ما در شرایطی قرار دارد که می‌تواند از انرژی‌های پاک ازجمله انرژی خورشیدی و بادی به‌خوبی بهره‌برداری کند و دانش فنی خود را در این زمینه به سایر کشورها صادر کند. ایجاد این‌گونه روابط با سایر کشورها منافع ما را برآورده می‌کند. 
وی در خصوص ارتباطات ایران با ونزوئلا در حوزه‌ انرژی و ظرفیت افزایش همکاری‌ها با این کشور تصریح کرد: ونزوئلا یکی از کشورهای عضو اوپک است و جزو کشورهای صادرکننده‌ نفت به شمار می‌رود. این کشور مانند ایران تحت تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا قرار دارد.
 ایران به این کشور کمک‌های شایانی کرد و اگر این کمک‌ها نبود کاراکاس نمی‌توانست روی پای خودش بایستد. از آنجايی که نفت ونزوئلا فوق سنگین است، این کشور به میعانات گازی و نفت خام سبک ایران نیاز دارد.سبک‌سازی نفت فوق سنگین ونزوئلا توسط ایران و همچنین صادرات خدمات فنی مهندسی ایران به پالایشگاه‌های این کشور بستری برای همکاری در حوزه انرژی بین دو کشور به وجود آورده است و از این طریق نیز ایران سهامدار پالایشگاه‌های فراسرزمینی شود. سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گزینه مناسبی برای افزایش همکاری‌ها با دیگر کشورها و خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی کشورمان است. در کشورهایی نظیر افغانستان، لبنان، ارمنستان، آذربایجان و عراق فرصت‌های مناسبی برای همکاری وجود دارد.
وی ادامه داد: ما در زمینه‌ صدور خدمات فنی و مهندسی تجربیات خوبی داریم. الان روسیه که تحت تحریم قرار دارد از طریق گسترش روابطش با ایران منافعی کسب می‌کند و ما هم از این ارتباط سود می‌بریم. ماسالیان سال طی تحریم‌های ظالمانه قرار داشته‌ایم و همین امر به افزایش دانش فنی ما در زمینه‌ انرژی منجر شده است. حالا می‌توانیم با ارائه‌ این خدمات به دیگر کشورها از مزایای آن بهره‌مند شویم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.