پاسداشت ۴۰‌سال مقاومت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29796
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۵۱ |
گزارشی از مراسم آغاز هفته دفاع‌ مقدس؛

پاسداشت ۴۰‌سال مقاومت

دقیقا 40 سال از آن روزی گذشت که رئیس رژیم بعث عراق با پشتوانه کشور‌های شرقی و غربی از آمریکا و شوروی گرفته تا اروپا و کشور‌های عربی، باد به غبغب انداخت و با غرور محض ضمن پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، حمله نظامی به کشور عزیزمان را آغاز کرد. صدام با محاسبه غلط فکر می‌کرد ظرف چند روز خوزستان را خواهد گرفت، اما در همان نقطه، عرب‌های غیور هموطن چنان سیلی به او زدند که هرگز نتوانست آن را هضم کند؛ همان هموطنانی که حدود چهار دهه بعد از فرزند مقاومت‌شان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی طوری استقبال کردند که جهان بار دیگر به تعجب نشست. 
پاسداشت ۴۰‌سال مقاومت

گروه سیاسی
دقیقا ۴۰ سال از آن روزی گذشت که رئیس رژیم بعث عراق با پشتوانه کشور‌های شرقی و غربی از آمریکا و شوروی گرفته تا اروپا و کشور‌های عربی، باد به غبغب انداخت و با غرور محض ضمن پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، حمله نظامی به کشور عزیزمان را آغاز کرد. صدام با محاسبه غلط فکر می‌کرد ظرف چند روز خوزستان را خواهد گرفت، اما در همان نقطه، عرب‌های غیور هموطن چنان سیلی به او زدند که هرگز نتوانست آن را هضم کند؛ همان هموطنانی که حدود چهار دهه بعد از فرزند مقاومت‌شان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی طوری استقبال کردند که جهان بار دیگر به تعجب نشست. 
«هفته دفاع مقدس» هرسال با آغاز سالروز شروع جنگ تحمیلی یعنی از ۳۱ شهریور به مدت  هفت روز برگزار می‌شود تا شاید فرصتی ولو اندک برای بازخوانی رشادت‌ها و فداکاری‌های دریای بی‌کران  هشت سال دفاع مقدس باشد. امسال به دلیل تقارن این هفته با ۴۰‌سالگی آغاز دفاع مقدس، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌شده است؛ البته ضمن رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی.
روز دوشنبه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس آیین تجلیل و تکریم سراسری یک‌میلیون پیشکسوت دفاع مقدس برگزار شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به‌صورت تصویری در این مراسم سخنرانی مهمی فرمودند.
در بخش ابتدایی نیز سردار سرلشکر پاسدار «محمدباقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: افرادی که امروز توفیق شرفیابی محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی را پیدا کردند  جمعی از فرماندهان نیرو‌های مسلح، مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس، پیشکسوتان جهاد و مقاومت در سال‌های دفاع مقدس و پدیدآورندگان صحنه‌های بی‌بدیل ایثار و شهادت، فرماندهان و رزمندگان مدافع حرم اهل‌بیت (ع) و خانواده معظم شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان عزیز، بسیجیان دلاور، مداحان اهل‌بیت (ع) و فعالان عرصه ادبیات، سینما، تئاتر، موسیقی و هنر‌های تجسمی عرصه دفاع مقدس در سطح ملی و استانی در سراسر کشور هستند.
وی در ادامه با ارائه گزارشی به محضر فرمانده کل قوا درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: تهیه و تصویب دستورالعمل چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس با شعار «ما قوی هستیم» در هیئت‌امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ابلاغ به‌تمامی سازمان‌های لشکری و دستگاه‌های کشوری و توجیه فرماندهان در نیرو‌های مسلح و همچنین توجیه مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی جهت برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اولین برنامه پیش‌بینی‌شده در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود.
سرلشکر باقری افزود: با تلاش همه مسئولان در سراسر کشور هم‌اکنون ۵۰۵ ستاد کشوری  لشکری، استانی و شهرستانی برای برگزاری بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس فعال هستند و از سوم خرداد به مدت ۴۳ هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی‌شده است تا این برنامه‌ها به‌صورت متنوع و جذاب در سراسر کشور اجرا شود.
وی ادامه داد: تعداد برنامه‌های اصلی سازمان‌های کشوری و لشکری در مرکز و استان‌های کشور چهار هزار و ۶۸۸ برنامه است و همچنین در صداوسیما ۲۱ هزار و ۸۱۳ برنامه در نظر گرفته‌شده  که مجموعا ۲۶ هزار و ۵۰۱ برنامه در طول سال ۱۳۹۹ ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در حال اجراست.
سرلشکر باقری گفت: جلسه هیئت‌امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور فرماندهان سازمان‌های نیرو‌های مسلح، وزرا و رؤسای دستگاه‌های کشوری و عمومی با مسئولیت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برای سیاست‌گذاری و ایجاد هماهنگی‌های کلان در سراسر کشور به‌طور سالانه برگزار می‌شود که بحمدالله تاکنون ۱۱ آیین‌نامه کلان و اصلی در این جلسات مطرح و به تصویب رسیده و جهت اجرا نیز ابلاغ‌شده است.
وی افزود: برنامه‌های فصلی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها با مسئولیت استاندار و با حضور نمایندگان، ولی‌فقیه و مسئولان کشوری و لشکری برای هماهنگی و همکاری‌های فی‌مابین به‌طور مستمر برگزارشده و تعداد این جلسات در چهار سال گذشته ۴۱۷ نشست در استان‌های سراسر کشور است.
سرلشکر باقری همچنین از حضور مؤثر و فعال مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های کشور در شورای اجتماعی کشور و شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین حضور مدیران کل استانی در شورا‌های ذی‌ربط در استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های شورا‌های مذکور خبر داد.
وی در ادامه به تعامل و همکاری نزدیک با شورا‌های شهری و شهرداران برای بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های موجود در آن‌ها به‌ویژه برای ساخت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همچنین ارتباط مداوم با فعالان عرصه رسانه اعم از خبرگزاری‌ها  و روزنامه‌ها به‌ویژه رسانه ملی برای نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت ازجمله دیگر فعالیت‌های ما  در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین در این مراسم تأکید کرد: کشور ما با داشتن تعداد ۹ هزار و ۶۶۹ شهید والامقام گمنام در  دو هزار و ۶۶ یادمان شهدای گمنام در سراسر کشور مزین شده است؛ در چهار سال گذشته تعداد هزار و ۲۲۵ یادمان طراحی و ضمنا تعداد ۸۴۱ یادمان در حال طراحی و ساخت است که طبق برنامه قرار است در سال ۱۴۰۰ کلیه یادمان‌ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.
پیش‌تر نیز سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در یک نشست خبری اعلام کرد: 
هزار و ۶۱ برنامه در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس توسط ارگان‌های مختلف نظامی، ۳۶ برنامه عقیدتی سیاسی ۳۸۱  برنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۷۸برنامه، نیروی انتظامی ۸۰ برنامه، وزارت دفاع ۶۵ برنامه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ۳۳ برنامه دانشگاه دفاع ملی؛ درمجموع
 ۲۶ هزار و ۵۰۱ برنامه در سطح کشور به مناسبت چهلمین سالگی دفاع مقدس برگزار می‌شود.
سردار کارگر همچنین گفت: مشغول کار در ۲۸ستاد، ۳۱ستاد استانی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری و ۴۰۰ستاد، ۲۸ کمیته‌  ستادی و تخصصی ستاد مرکزی هستیم.
 یاد حاج قاسم
طبق روال همه برنامه‌های حدود ۹ ماه گذشته یعنی دقیقا از بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ که سردار امت اسلام آسمانی شد، در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز یاد و خاطره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گرامی داشته شد. 
مخصوصا این‌که رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان فرمودند: خوشبختانه از عناصر حاضر در دفاع مقدس افراد بی‌شماری بعدها، امروز، دیروز و ان‌شاءالله در آینده در بخش‌های مختلف گوناگون کشور مشغول خدمتگزاری بودند و هستند که یک نمونه‌اش شهید عزیز ما بود شهید سلیمانی که در عرصه دیپلماسی و بین‌المللی و در منطقه یک فعالیت شگفت‌آوری داشت. واقعا هنوز ملت عزیز ایران از گستره کار شهید سلیمانی مطلع نیستند. یک‌چیزهایی آگاهند، اما ریزه‌کاری‌های کار او خیلی بیش از این حرف‌هاست؛ که حالا شاید ان‌شاءالله در آینده به‌تدریج آشکار بشود. این‌یک سرمایه انسانی بود که در جنگ درست شد یعنی پایه‌گذاری امثال قاسم سلیمانی‌ها در جنگ و در دوران دفاع مقدس گذاشته شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.