وعده صادق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45734
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 31 خرداد 1400 - 6:42 |
«رسالت» پیام رهبر انقلاب اسلامی و وعده‌های دولت آینده را بازخوانی می‌کند

وعده صادق

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری با تمامی کارشکنی دشمنان و تلاش برای تحریم آن، با موفقیت برگزار شد و حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با حدود 62 درصد از مجموع آرا، به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شد.
وعده صادق

مصطفی هدایی 
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری با تمامی کارشکنی دشمنان و تلاش برای تحریم آن، با موفقیت برگزار شد و حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با حدود ۶۲ درصد از مجموع آرا، به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شد. از دید بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران داخلی و خارجی، برگزاری موفق انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند پیام‌های مهم و راهبردی در فضای داخلی و بین‌المللی داشته باشد.  
حساسیت و اهمیت انتخابات تا به حدی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیروزی را از آن ملت ایران دانستند تا به‌نوعی بازگوی رویکرد ملی و راهبردی ایشان باشد: «پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماری فراگیر، نه مخالف‌خوانی‌هایی که باانگیزه‌ دلسرد کردن مردم از ماه‌ها پیش آغازشده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روز انتخاب، هیچ‌یک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌ جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد.»  
برشمردن مشکلات و موانعی که می‌توانست در مسیر برگزاری یک انتخابات پرشور باعث کاهش مشارکت شود، از نگاه رهبری دور نمانده و جایگاه واقعی نظام جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی را بار دیگر به جهانیان ثابت کرد.  
با مشخص شدن پیروز انتخابات ریاست
‌جمهوری و سایر انتخابات همزمان، فصل تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی به پایان رسید و اینک زمان تحقق و عملیاتی کردن وعده‌هاست. موضوعی که رهبر انقلاب در پیام‌شان به نامزدهای پیروز گوشزد کردند: «به ملت ایران شادباش می‌گویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌ جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست‌یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظایفی را که در قانون برای آن‌ها شمرده‌شده است، یادآوری می‌کنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدایی را همواره مدنظر داشته باشید.» 
 فرصت خدمتگزاری به ملت قدردان ایران  
مقام معظم رهبری، دوره پیش‌رو  را، فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت ارزیابی کردند تا پس از سال‌ها خمودگی در نظام اجرایی و بر زمین ماندن وعده‌ها، مردم طعم شیرین تحقق وعده‌ها را بچشند. هرچند انگیزه نخست مردم برای حضور در انتخابات، پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی و لبیک به انقلاب و آرمان‌های آن است، ولی این انتظار وجود دارد تا اجرایی شدن وعده‌های انتخاباتی در اولویت بعدی پیروز انتخابات قرار گیرد.  
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران ازجمله نامزدهایی بود که در کارزارهای تبلیغاتی وعده‌های نجومی یا غیرقابل اجرا به مردم نداد. برخلاف برخی نامزدها، ایشان از افزایش یارانه‌ یا دادن پول به بخشی از جامعه سخن نگفت و تأکید هم داشت که باید باصداقت امور اجرایی را پیش برد: «صداقت مسئله بسیار مهمی است و یکی از مهم‌ترین دلایلی که امروز مردم را بسیار ناامید کرده و گاهی شاهد بعضی از عکس‌العمل‌ها از آن‌ها هستیم، همین بی‌صداقتی برخی افراد است. 
امروز مردم می‌پرسند چرا بعضی‌ها باصداقت با آن‌ها حرف نمی‌زنند و آن‌ها را در جریان مسائل قرار نمی‌دهند و به آن‌ها نمی‌گویند قرار است چه‌کاری انجام شود تا در مقابل کار انجام‌شده قرار نگیرند و غافلگیر نشوند. همه امور زندگی مردم و مسائل کشور باید قابل پیش‌بینی باشد، دولت آینده با اتخاذ تدابیر واقعی، همه امور مردم و مسائلی چون نظام تولید، توزیع و قیمت‌گذاری را قابل پیش‌بینی می‌کند.» 
وی وعده صادق را یکی از ویژگی‌های دولت خودارزیابی کرد که به نظر می‌رسد با توجه به وعده‌هایی که در بخش اقتصادی و معیشتی در کارزارهای انتخاباتی داده شد، هدف اصلی اجرایی کردن درصد بالایی از آن‌ها باشد.  
 راه سخت سید ابراهیم رئیسی 
نزدیک به یک دهه است که مردم ایران با وعده‌های رنگین برای رونق اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند ولی در نهایت سفره آن‌ها کوچک‌تر و ساده‌تر شده است. اقتصاد و معیشت چالش‌های اصلی در برنامه‌های دولت جدید خواهند بود. ابرچالش‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم به امید تعامل با دنیا و اجرای برجام، ایجاد کرد و خروج از آن‌ها نیاز به زمان و برنامه دقیق با اتکا به توان داخلی و ظرفیت‌های بالقوه دارد.
ازاین‌رو احساس می‌شود که وعده‌هایی که از سوی ابراهیم رئیسی در مناظرات داده شد، تا حد زیادی مبتنی بر شناخت مشکلات و چالش‌های پیش‌روی دولت بوده تا با احتراز از دادن قول‌هایی که عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند به بستر مناسب و خزانه پر از پول است، راه‌حل‌ها را به‌صورت ساختاری اجرایی کند.  
ازجمله وعده‌هایی که نیاز به تغییرات ساختاری در دولت دارد و به منابع مالی برای اجرایی شدن نیازمند نیست، مبارزه با فساد اداری و برقراری عدالت در سیستم دولتی است. با توجه به سابقه رئیسی در قوه قضائیه و شناخت کامل بسترهای فسادزا و روزنه‌هایی که فساد از آن نقطه نفوذ می‌کند، تحقق این وعده به نظر عملی می‌آید و می‌تواند در ماه‌های نخست، گزارش اجرایی شدن آن را به مردم بدهد. این امر مستلزم تعمیم در نظام مالی و بانکی کشور است تا مبارزه با فساد در بخش اداری ابتر نماند. اصلاح نظام بانکی و مالی کشور که ازجمله مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو دهه اخیر بوده، سیکل شعار مبارزه با فساد و مظاهر آن از سوی رئیسی را تکمیل می‌کند.  
اما مهم‌ترین مسئله در میان وعده‌های ابراهیم رئیسی، موضوعات اقتصادی و معیشتی هستند. ساخت  چهارمیلیون مسکن در چهار سال، کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های درمان، اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه، تک‌رقمی کردن نرخ رشد تورم در میان‌مدت، ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال، حل مشکلات حاشیه‌نشینان، توسعه اقتصاد دریا، سامان دادن به بازار ارز و ایجاد رونق تولید با اتکا به توان داخلی، قطع وابستگی سفره مردم به خارج و تکانه‌های اقتصادی و کاشت هزاران هکتار دانه‌های روغنی جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی و ده‌ها طرح اقتصادی دیگر که باعث آزادسازی نزدیک به ۷۰ درصد از منابع خواهد شد و این موارد در دو سال اول می‌تواند تغییر محسوسی در زندگی و رفاه جامعه ایجاد کند.  
ایران پس از سال‌ها تشنه خدمت و کار است و ابراهیم رئیسی می‌تواند از این فرصت برای آزمون کارآمدی مدیریت انقلابی و جهادی استفاده کند. عدم کارآمدی در دستگاه اجرایی، معضلی است که چند دهه گریبان‌گیر دولت‌ها بوده و باعث نارضایتی در اقشار مختلف جامعه نیز شده است که پیام عدم رضایت با نیامدن عده‌ای از مردم به‌پای صندوق رأی را شاهد بودیم. بدون شک با عملیاتی شدن برنامه‌های انتخاباتی دولت جدید، رضایت و اعتماد تمامی اقشار جامعه به دولت بازیافت خواهد شد و دولت مستقر درصد بسیار بالاتری از آرای مردمی را در انتخابات آینده خواهد داشت.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای وعده صادق بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.