ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی اشتباه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89788
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۰۲ |
سید احمد رسولی نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی اشتباه است

سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح امکان ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: یکی از مشکلات مطرح در کشور، تعدد مراکز تصمیم‌گیری است که متأسفانه همچنان در حال افزایش می‌باشد.
ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی اشتباه است

سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح امکان ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: یکی از مشکلات مطرح در کشور، تعدد مراکز تصمیم‌گیری است که متأسفانه همچنان در حال افزایش می‌باشد.

دولت می‌بایست تکلیف این مراکز را روشن کند. به طورمثال مبرهن گردد که نقش شورای رقابت چیست؛ این شورا یک روز در تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کند و باری دیگر اظهاری ندارد! یک روز قیمت‌گذاری می‌کند و روز دیگر قیمت‌گذاری را به وزارت صمت واگذار می‌کند. وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق قانون واردات خودروهای نو و کارکرده افزود: دولت تکالیف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و این موجب بروز برخی مشکلات شده است. قانون واردات خودروهای نو و کارکرده می‌بایست به‌صورت دقیق اجرا و عملیاتی شود. این قانون از سوی دولت پذیرفته‌شده و حال ضرورت دارد تا در دستورکار قرار بگیرد.

اگر واردات خودرو به میزان نیاز جامعه  انجام   شود، خودروهای داخلی تأثیر بسیار خواهند گرفت و رقابت‌پذیری نیز ایجاد خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ایجاد رقابت‌پذیری برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بازار خودرو تصریح کرد: رقابتی که به سبب واردات خودرو شکل می‌گیرد، بازار را به تعادل خواهند رساند و بدین شکل افراد می‌توانند خودروی مطلوب خود را باقیمت مناسب خریداری کنند. بنابراین دولت می‌بایست اجرای دقیق این مهم را دردستورکار قرار دهد و با به حداقل ممکن رساندن حقوق گمرک و عوارض واردات، موفقیت این قانون را رقم بزند. اگرچه نمایندگان مجلس ناظران بر‌روند اجرای این قانون هستند اما نمی‌توانند در‌بحث عوارض و حقوق‌ گمرک ورود پیدا کنند و چنانچه دراین خصوص لایحه ارائه دهند، شورای نگهبان این لایحه را رد خواهد کرد. 

رسولی نژاد با انتقاد از عملکرد دولت درباره نرخ عوارض واردات تصریح کرد: دولت باید لایحه دوفوریتی ارائه کند، حقوق گمرک را کاهش دهد و به صفر برساند تا قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا کند و مردم با درآمد متوسط قادر به خریداری خودروی وارداتی نو و کارکرده شوند.  

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه با اشاره نسبت به کاهش حقوق گمرکی و نرخ عوارض واردات همچنین خاطرنشان کرد: با کاهش حقوق گمرک و نرخ عوارض و به سبب آن کاهش قیمت تمام‌شده خودرو دیگر نیازی به قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت نخواهد بود. اکنون دیگر زمان قیمت‌گذاری دستوری نیست و نباید چنین روندی صورت بگیرد. 

او بابیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری مغایر با عملکرد مطلوب برای به تعادل رساندن بازار خودرو است، همچنین متذکر شد: در هیچ کجای دنیا قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو شکل نمی‌گیرد و شورایی همچون شورای رقابت ورود نمی‌کند. دراین میان تنها ضرورت دارد تا دولت ورود کند و شرایط را برای امر  واردات تسهیل کند. 

وی با تأکید بر‌ اینکه‌ ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نتیجه خوبی نخواهد داشت، یادآور شد: ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی موجب زیان می‌شود و شرایط را دشوار خواهد کرد. اینکه امروز دولت موافق با چنین روندی باشد، تعجب‌برانگیز خواهد بود و تناقض گفتار و رفتار دولت را مبرهن خواهد کرد؛ اگر بنا به واردات خودرو به‌منظور متعادل کردن قیمت خودرو و تأمین نیاز مردم است، قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت فاقد معنی خواهد بود و ضرورتی نخواهد داشت. رسولی نژاد در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه دولت و شورای رقابت در مقابل رفتارهایی که پاسخ مناسب ندارد، پاسخگو باشند، اظهار کرد: تا زمانی که قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا نکند، شورای رقابت حق ورود نخواهد داشت. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.