ورود به پیمان‌ها و پایان یک‌جانبه‌گرایی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90750
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸ |
در بررسی عضویت دائم ایران در بریکس مطرح شد؛

ورود به پیمان‌ها و پایان یک‌جانبه‌گرایی‌ها

در پانزدهمین نشست بریکس در آفریقای جنوبی، بارأی اعضای گروه بریکس، ایران به عضویت دائم این گروه درآمد. بریکس نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور می‌باشد و عنوان آن از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو ساخته‌شده است.
ورود به پیمان‌ها و پایان یک‌جانبه‌گرایی‌ها

در پانزدهمین نشست بریکس در آفریقای جنوبی، بارأی اعضای گروه بریکس، ایران به عضویت دائم این گروه درآمد. بریکس نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور می‌باشد و عنوان آن از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو ساخته‌شده است. ایده ایجاد این گروه در دوران اوج یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت و سرانجام در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ بانام بریک به‌صورت رسمی تأسیس شد.

آفریقای جنوبی نیز در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از بریک به بریکس تغییر یافت. افزون بر ۵ عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به‌صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و … اشاره کرد.

شایان‌ذکر است تا بگوییم که این گروه در حال حاضر بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهانی (۳۱/۵ درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۴۶ درصد از نیروی کار دنیا، یک‌چهارم مساحت خشکی زمین، حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان به اعضای فعلی این گروه تعلق دارد. به باور فعالان اقتصادی و سیاسی عضویت دائم ایران در گروه می‌تواند موجب تعامل دوطرفه شود و نتایج خوبی را برای کشورهای عضو و همچنین جمهوری اسلامی ایران رقم بزند. جمهوری اسلامی ایران به سبب منابع عظیم می‌تواند یک عضو تأمین‌کننده سوخت و انرژی پایدار برای اعضای بریکس تلقی شود و تأمین‌کننده سوخت و انرژی پایدار برای اعضای بریکس باشد.

درمقابل نیز اعضای بریکس با توجه به حجم تولید ناخالص داخلی جهانی و سهم بالای نیروی کار می‌توانند فرصتی ارزنده برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی را رقم بزنند و به هدف مشترک کشورهای عضو مبنی بر حذف سلطه دلار و یک‌جانبه‌گرایی آمریکا جامه عمل بپوشانند. به همین خاطر است که پس از اعلام خبر پیوستن دائم ایران به بریکس رسانه‌های خارجی واکنش نشان داده و برخی نیز این امر را شکست شخصی اورسولا فون درلاین و جوزپ بورل دانستند. رسانه روس ‌زبان لایف در این رابطه نوشت، نخستین واکنش سیاست‌مداران و رسانه‌های غربی هم‌اکنون نشان از سوءتفاهم و سردرگمی دارد.

برلینر سایتونگ، روزنامه محافظه‌کار آلمانی‌زبان چاپ برلین، گسترش بریکس را شکست شخصی اورسولا فون درلاین و جوزپ بورل دانسته است. به نوشته این روزنامه، به‌زودی، نزدیک به نیمی از بشریت، ازجمله برخی از اقتصادهایی که سریع‌ترین رشد رادارند، به این اتحاد جهانی خواهند پیوست. روزنامه انگلیسی گاردین نیز دراین‌باره نوشت، ۲۳ کشور به‌صورت رسمی از سراسر جهان برای پیوستن به این گروه درخواست داد‌ه‌اند. این اجلاس همچنین با حضور ۵۰ نفر از سران دولت برگزار شد و به گفته رهبران بریکس بر جذابیت آن افزود.
​​​​​​​به نوشته پایگاه سیاست هند، تصمیم برای گسترش این بلوک، تلاشی برای تغییر شکل حکمرانی در جهان و درعین‌حال قرار دادن صدای جنوب جهانی (Global South) به‌عنوان یک منطقه با اولویت اصلی برای پیشبرد برنامه کلی توسعه تلقی می‌شود. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با عزیزی و مقتدایی، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.