واکسن دزدی آشکار واشنگتن و لندن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25783
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۰۹ |
انحصارطلبی خطرناک آمریکا و انگلیس علیه مردم دنیا؛واکسن دزدی آشکار واشنگتن و لندن

واکسن دزدی آشکار واشنگتن و لندن

 اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همراه شریک غربی خود بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس تلاش زیادی برای پیش خرید همه واکسن‌های کرونا در جهان ( که در حال آزمایش نهایی و تولید هستند) کرده است، اما افزایش تصاعدی تعداد قربانیان و مبتلایان کرونا از یک سو و تولید واکسن توسط دیگر کشورهای دنیا ، به موانعی بر سر واکسن دزدی مشترک واشنگتن-لندن شده است. 
واکسن دزدی آشکار واشنگتن و لندن

گروه  بین الملل
 اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همراه شریک غربی خود بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس تلاش زیادی برای پیش خرید همه واکسن‌های کرونا در جهان ( که در حال آزمایش نهایی و تولید هستند) کرده است، اما افزایش تصاعدی تعداد قربانیان و مبتلایان کرونا از یک سو و تولید واکسن توسط دیگر کشورهای دنیا ، به موانعی بر سر واکسن دزدی مشترک واشنگتن-لندن شده است. 
  آمریکا در بحران 
طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، با مرگ یک‌هزار و ۳۵ نفر دیگر بر اثر کرونا، مجموع قربانیان کروناویروس در آمریکا به بیش از ۱۴۱ هزار نفر رسیده است. این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که تنها طی ۴۸ ساعت گذشته، ابتلای۱۴۰ هزار نفر  به «کووید۱۹» در ایالات متحده آمریکا تأیید شد تا شمار کلی مبتلایان به این ویروس ناشناخته در آمریکا به سه میلیون و ۹۴۰ هزار نفر برسد.با این‌حال، پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلدومیترز»، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا را چهار میلیون و ۲۸ هزار و ۵۶۹ نفر و مجموع قربانیان این ویروس در این کشور را ۱۴۴ هزار و ۹۵۳ مورد گزارش کرده است.تسریع شیوع کرونا در آمریکا به یک موضوع بحرانی تبدیل شده است به طوری‌که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که پیش از این، شیوع کووید۱۹ در کشورش را چندان مهم نمی‌دانست، در روزهای اخیر، از مردم کشورش درخواست کرده است که در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند.ترامپ روز سه‌شنبه با انتشار یک پیامی در صفحه توییتر خود از مردم آمریکا خواست که وقتی نمی‌توانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند و ديروز نیز در ادامه همین توصیه‌های خود، تأکید کرد: ««زمانی که شما قادر به فاصله گذاری اجتماعی نیستید ماسک بپوشید. چه آن را دوست دوست داشته باشید چه نه، اما استفاده از آن تأثیر گذار است.»
 سوء استفاده ترامپ از واکسن کرونا 
رئیس جمهور آمریکا که در کنترل و مدیریت بحران ناشی از شیوع کووید۱۹ در کشورش ناکام مانده و در نظرسنجی ها نیز روز به روز افت بیشتری پیدا می کند، اکنون در صدد است تا با پیش خرید واکسن‌هایی که در آینده ای نزدیک تولید و راهی بازار می شوند، خود را به عنوان یک «سیاستمدار قدرتمند»معرفی کند. با این حال، حتی اگر امروز نیز واکسن کرونا کشف شود و انحصار تولید آن نیز در دست آمریکا قرار گیرد، قربانی شدن بیش از ۱۴۰ هزار نفردر آمریکا موضوع ساده و قابل هضمی از سوی شهروندان آمریکایی نیست! 
پایگاه آمریکایی پولیتیکو در یکی از گزارش‌های اخیر خود، به بررسی رویکرد واقعی دولت ترامپ در قبال تولید و توزیع واکسن کرونا پرداخته و در این خصوص می‌نویسد: هنگامی که رهبران دنیا ماه گذشته متعهد شدند که تحت نظر سازمان بهداشت جهانی، رویکرد متعادلی را در توزیع واکسن تولید شده ویروس کرونا (در آینده) به کار بگیرند، آمریکا به این اقدام جمعی نپیوست و تعهدی هم در این خصوص نداد! با توجه به رویکرد خاص ترامپ در قبال سازمان بهداشت جهانی و چین، به نظر می‌رسد در عمل آمریکا تعهدی را در این خصوص ندهد. رویکردمخرب آمریکا در قبال همکاری‌های چند جانبه گرایانه و جمعی در حوزه روابط بین الملل، سلامت عمومی مردم دنیا را به مخاطره انداخته است. آن هم در حالی که ده‌هاهزار نفر تا کنون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. پولیتکو ادامه داده است: ترسی که وجود دارد این است که ترامپ به سبب نوع نگاه خاص خود در قبال سازمان‌های بین المللی و همکاری‌های جمعی، دستیابی به واکسن و داروی مقابله با ویروس کووید ۱۹ را به یک رقابت جهانی تبدیل کند. در این رقابت نابرابر، کشور‌های فقیری که دسترسی کمتری به امکانات، پول و تکنولوژی‌های درمانی و تولیدی خاص دارند بازنده خواهند بود.
 واکسن دزدی آمریکا در روز روشن!
ایالات متحده آمریکا به بهانه تصویب قطعنامه پیشنهادی اخیر مکزیک در مجمع عمومی سازمان‌ملل، بر همکاری کشور‌ها و دستیابی عادلانه آن‌ها به واکسن کرونا تأکید کرده است. اما به نظر می‌رسد تعریفی که ترامپ از واژگانی مانند «عدالت»، «توازن» و «همکاری» در عرصه روابط بین الملل دارد، با تعاریف رایج تفاوت دارد. فراتر از آن، ترامپ از نقش «شرکت‌های خصوصی در تولید و توزیع واکسن کرونا» دفاع کرده است. این در حالیست که کمپانی‌های بزرگ داروسازی جهان مانند شرکت آمریکایی «فایزر» و شرکت فرانسوی «سانوفی»، در عین تعلق ظاهری به بخش خصوصی، تأمین کننده منافع خاص دولت ایالات متحده آمریکا هستند. به عنوان مثال اخیرا شرکت «سانوفی» مدعی شد که داروی ضد مالاریایی به نام «هیدروکسی کلروکین» با نام تجاری «پلاکونیل»Plaquenilمی‌تواند بیماران مبتلا به ویروس کووید۱۹ را نیز درمان کند. یکی از اصلی‌ترین سهامداران این شرکت، «کن فیشر»، سرمایه‌دار جمهوریخواه آمریکایی است که از اصلی‌ترین حامیان مالی کمپین‌های انتخاباتی ترامپ محسوب می‌شود. جالب است بدانیم که ترامپ نیز سهم بسیار اندکی در این شرکت (۳ هزار دلار) دارد!
برخی شرکت‌های خصوصی دارویی بزرگ در آمریکا و کشور‌های دیگر نیز از همین قاعده تبعیت می‌کنند.دولت آمریکا در ازای تسهیل پروسه «آزمایش واکسن» و «تست انسانی واکسن‌های تولید شده اولیه» برای این شرکت‌ها (که به قیمت جان انسان‌های بی‌گناه در کشور‌های آفریقایی تمام می‌شود)، اساطه بی‌حدوحصری بر این شرکت‌ها دارد. بر این اساس، تولیدات و محصولات دارویی و درمانی این شرکت‌ها و نحوه توزیع آن‌ها، در اختیار دولتمردان ایالات‌متحده قرار می‌گیرد. وقاحت ترامپ به این نقطه ختم نمی‌شود! رئیس جمهور آمریکا معتقد است که اگر «شرکت‌های خصوصی» در این پروسه به «بازیگران اصلی» تبدیل شوند، می‌توان با پرداخت مبلغی گزاف به آن‌ها، واکسن‌هایی مانند واکسن کووید ۱۹ را از آن‌ها پیش خرید کرد. این شرکت‌ها اگر در مقابل پیشنهاد غیر مستقیم آمریکا بایستند و با آن مخالفت کنند، با وضع تحریم‌هایی غیر قانونی و یک‌جانبه (به بهانه‌های گوناگون) مواجه خواهند شد.
 لندن ، شریک اصلی آمریکا 
مقامات دولت انگلیس در تازه ترین مواضع خود، از دسترسی اولیه به ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا خبر داده اند.  علاوه بر این راه‌های درمان بیماری از طریق آنتی بادی‌های خنثی کننده کروناویروس جدید برای محافظت از کسانی که نمی‌توانند واکسن دریافت کنند، لحاظ شده است.این در حالیست که انگلیس نزدیک به ۵۵ میلیون نفر جمعیت دارد! آمریکا و انگلیس توافق کرده اند تا با پیش خرید ده‌ها میلیون واکسن کرونا در زمان حال و آینده، انحصار توزیع آن را در دست گرفته و از این مسئله، به عنوان اهرم فشاری علیه سایر کشورها استفاده کنند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.