واکسن ایرانی علیه ویروس تحریم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47712
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۳۹ |
«رسالت» از اقدامات دولت بایدن علیه ایران گزارش می‌دهد

واکسن ایرانی علیه ویروس تحریم

اواخر تابستان و اوایل پاییز بود که بسیاری از کارشناسان بین‌الملل و اقتصاد، مسائل مختلف کشور درحوزه‌های مختلف ازجمله بازار سرمایه، بازار مسکن، وضعیت دلار، واردات و صادرات و ارتباط با کشورهای غربی و برجام را به انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا گره می‌زدند. 
واکسن ایرانی علیه ویروس تحریم

حانیه مسجودی
اواخر تابستان و اوایل پاییز بود که بسیاری از کارشناسان بین‌الملل و اقتصاد، مسائل مختلف کشور درحوزه‌های مختلف ازجمله بازار سرمایه، بازار مسکن، وضعیت دلار، واردات و صادرات و ارتباط با کشورهای غربی و برجام را به انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا گره می‌زدند. 
برخی می‌گفتند روند نزولی شاخص کل بازار سرمایه بعد از انتخابات آمریکا تغییر می‌کند و به‌واسطه صعود شاخص کل، نرخ دلار نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و کاهش خواهد داشت. عده‌ای دیگر روابط ایران با غرب را رو به بهبود دیده و معتقد بودند در صورت انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به‌سرعت تمام تحریم‌ها لغو و برجام احیا می‌شود.
 بایدن در هر برهه زمانی ثابت می‌کند آمریکا همان آمریکاست
اکنون اما نه‌تنها از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گذر کرده‌ایم، بلکه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ کشور خودمان را نیز پشت سر
 گذاشته‌ایم و باوجود عبور از تمام مؤلفه‌های احتمالی و تأثیرگذار در سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی همچنان شاهد تداوم سیاست فشار حداکثری که در دوران ترامپ تشدید شده بود، هستیم. 
درحال حاضر نیز به نظر می‌رسد دولت بایدن و کشورهای غربی که از انتخاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی بوده درصدد هستند تا با اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران بازهم اقتصاد را برای پذیرفتن خواسته‌های خود تحت‌فشار قرار دهند و یکی از راه‌های فشار نیز محدود کردن کشورهایی است که رابطه خوبی با ایران دارند.
تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا با هشدار به چین
چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در دنیا است و حتی در شرایط تحریم‌ها جزء مقاصد صادراتی نفت ایران بوده‌است. هرچند به دلیل ملاحظات امنیتی، آمار دقیقی از میزان درآمد و صادرات نفت ایران به چین از سوی مسئولان اعلام نشده‌است، اما مشخصا پس از امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین این روابط نفتی تقویت‌شده است.
 افزایش همکاری‌های ایران و چین
پس از امضای توافق۲۵ساله ایران و چین، اویل پرایس خبر داد که چین و ایران رسما اعلام کرده‌اند که همکاری اقتصادی و سیاسی خود را زمانی که آمریکا به دنبال تحریم صادرات مخفیانه نفت ایران به چین است به‌عنوان بخشی از یک توافق‌نامه ۲۵ ساله، تقویت خواهند کرد.
اویل پرایس همچنین نوشته است که در هفته‌های اخیر، گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که چین به میزان قابل‌توجهی واردات نفت خام خود را از ایران افزایش داده است. به‌طوری‌که بنادر استان شاندونگ که بیشتر تصفیه‌خانه‌های مستقر در آن هستند با    ازدحام ترافیک نفتکش‌ها مواجه است. افزایش خرید از چین انگیزه بیشتری برای صادرات نفت ایران فراهم کرده است.
بر اساس این گزارش طبق برخی تخمین‌ها، چین در فروردین‌ماه، ۸۵۶ هزار بشکه در روز نفت خام ایران را مصرف کرده است و این یعنی ۱۲۹ درصد افزایش در مقایسه با فوریه.
اویل پرایس در ادامه آورده که چین حتی پس‌ازآنکه دولت ترامپ فروش نفت ایران را در سال ۲۰۱۸ تحریم کرد و به خریداران هشدار داد که از نفت خام ایران دور شوند و یا منتظر تحریم‌های جدی بانکی باشند، هرگز خرید نفت خام از جمهوری اسلامی را متوقف نکرده است.
 فروردین‌ماه و هشدار بایدن به چین درمورد افزایش صادرات نفت ایران
طبق این گزارش دولت بایدن در اوایل فروردین‌ماه به چین هشدار داد که از افزایش صادرات نفت ایران به بنادر چین چشم نخواهد بست. 
به گزارش فایننشال تایمز در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نوشته‌شده است که واشنگتن متوجه افزایش چشمگیر محموله‌های نفت خام ایران به چین می‌باشد.
اویل پرایس در گزارشی دیگر نوشته است که چین قصد دارد این ماه در روز یک‌میلیون بشکه نفت خام  ارزان ایران را خریداری کند. این میزان نفت خام تقریبا نیمی از صادرات عربستان سعودی به چین خواهد بود.
واردات یک‌میلیون بشکه نفت خام ایران در روز
همچنین رویترز در گزارشی نوشت واردات نفت خام چین از ایران در این ماه می‌تواند نزدیک به یک‌میلیون بشکه در روز برسد. رویترز در گزارش‌های یک ماه قبل خود اعلام کرده بود که چین در انتظار برداشتن تحریم‌های تهران توسط دولت بایدن است و با حجم بالای بی‌سابقه‌ای نفت خام ایران را خریداری می‌کند.
در این گزارش آمده است، حتی هندوستان برنامه‌ریزی برای خرید نفت ایران را آغاز کرده است. براساس گزارش اویل پرایس یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که ما به چینی‌ها گفته‌ایم که تحریم‌ها را علیه ایران ادامه می‌دهیم و هیچ چراغ سبزی وجود نخواهد داشت.
طبق این گزارش در همین شرایط تحریم‌ها، چین در حال ذخیره‌سازی نفت خام ارزان‌قیمت ایران است که اخیرا با معامله‌ای به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار، عرضه نفت را برای طولانی‌مدت تأمین کرده‌است. و بر اساس این معامله چین طی ۲۵ سال آینده سرمایه‌گذاری زیادی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران انجام خواهد داد و در ازای آن به جریان مداوم خرید نفت ارزان‌قیمت ایران دسترسی خواهد داشت.
در این راستا شرکت آمریکایی کپلر اعلام کرده بود انتظار می‌رود چین در ماه مارس (فروردین‌ماه) ۹۱۸ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرده باشد که بیشترین فروش از زمان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران طی دو سال گذشته محسوب می‌شود.
همچنین فایننشال‌تایمز مدعی شده بود که چین در ماه فوریه (اردیبهشت‌ماه) به‌طور متوسط ۴۷۸ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده و انتظار می‌رود این رقم در ماه مارس به یک‌میلیون بشکه در روز برسد.
دراین‌بین هرچند آمار ارائه‌شده توسط مؤسسات خارجی درباره میزان فروش نفت ایران، آماری رسمی نیست، اما شواهد حاکی از چند برابر شدن میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته بوده است.
جدی شدن افزایش فروش نفت ایران به چین
درهمین شرایط یک رسانه غربی به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده دولت آمریکا در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران و چین است.
یک مقام آمریکایی شامگاه جمعه گفت که آمریکا در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است.
خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی نوشته، واشنگتن در حال آماده شدن برای شرایطی است که ایران نخواهد به مذاکرات بر سر برجام بازگردد.
واشنگتن چند ماه پیش به پکن گفته بود هدفش ازسرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای برجام است و چنانچه این موضوع محقق شود نیازی برای جریمه شرکت‌های چینی که اقدام به خریداری نفت خام از ایران می‌کنند وجود نخواهد داشت.
خبرگزاری رویترز همچنین نوشته است که با توجه به این موضع آمریکا و ابهام‌ها در خصوص زمان ازسرگیری هفتمین دور مذاکرات وین، این مذاکرات اکنون دستخوش تغییراتی شده است.
دیپلماسی اقتدار؛ صراط مستقیم دولت سیزدهم
با این اوصاف به نظر می‌رسد خط سیاست خارجی دولت سیزدهم مشخص است. سیاستی که باید برخلاف دولت روحانی، براساس تکیه و توجه به توان داخلی، افزایش تولید و استفاده از ظرفیت‌ها و منابعی باشد که تمام دنیا به عظمت آن اذعان دارند. کشور ما تاکنون از پیچ‌های سخت و جاده‌های عجیبی عبور کرده است.آمریکا در حد توانش تمام کشورهای دنیا را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده؛ هرگونه همکاری با ایران را منع می‌کند و خاطیان را مجازات. هرچند ۸ سال است که مسئولان سیاست خارجی کشورمان بدون درنظر گرفتن نوع برخوردها و رفتارهای کشورهای غربی، منتظر و معطل نشسته‌اند بلکه کدخدای پوشالی دنیا نیم‌نگاهی به آن‌ها بیندازد و راه‌های زیادی را برای به ثمرنشستن برجام امتحان کرده‌اند.اما آمریکا و کشورهای اروپایی دراین مدت ثابت کردند که حتی اگر جمهوری اسلامی به خواسته‌های آن‌ها (توقف فعالیت هسته‌ای) عمل کند بازهم دست از دشمنی با ایران اسلامی برنمی‌دارند. مبرهن است دولت سیزدهم باید از موضع قدرت و توان واقعی جمهوری اسلامی ایران با این کشورها برخورد کند تا بدانند محدودیت، تحریم و تحت‌فشار گذاشتن ایران دیگر برایشان سودی ندارد؛ بلکه مسئولان ما را وادار می‌کند که برای تقویت شاخه‌های مختلف کشور
 رو به اقدام جهادی و مدیریت انقلابی بیاورند.
​​​​​​​

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.