واکسن آنفلوآنزا نصیب داروخانه‌ها نشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33718
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۵۵ |
سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با «رسالت»:

واکسن آنفلوآنزا نصیب داروخانه‌ها نشد

پیش از فرارسیدن پاییز، پزشکان و متخصصان زنگ خطر را به صدا درآوردند که امسال، تزریق واکسن آنفلوآنزا به دلیل بیماری همه‌گیر کووید۱۹ بیش از سال‌های گذشته دارای اهمیت است و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات‌متحده هم توصیه کرده بود، افراد از ماه سپتامبر (شهریور-مهر) تا ماه اکتبر (مهر-آبان) واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما این زمان، هم‌اینک سپری شده و عموم مردم به علت تحریم و نارسایی  در ارسال این واکسن به داروخانه‌ها قادر به استفاده از آن نبوده‌اند.
واکسن آنفلوآنزا نصیب داروخانه‌ها نشد

پیش از فرارسیدن پاییز، پزشکان و متخصصان زنگ خطر را به صدا درآوردند که امسال، تزریق واکسن آنفلوآنزا به دلیل بیماری همه‌گیر کووید۱۹ بیش از سال‌های گذشته دارای اهمیت است و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات‌متحده هم توصیه کرده بود، افراد از ماه سپتامبر (شهریور-مهر) تا ماه اکتبر (مهر-آبان) واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما این زمان، هم‌اینک سپری شده و عموم مردم به علت تحریم و نارسایی  در ارسال این واکسن به داروخانه‌ها قادر به استفاده از آن نبوده‌اند، محمد نصیری سخنگوی هلال‌احمر نیز چندی قبل، اذعان کرده بود که جمعیت هلال‌احمر صرفا نقش توزیع واکسن آنفلوآنزا را داشته و در حال حاضر درخواستی از سوی وزارت بهداشت برای واردات جدید واکسن نداشته‌ایم. درصورتی‌که درخواست واردات وجود داشته باشد، هلال‌احمر نیز بر اساس وظیفه خود در این زمینه به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد.
محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم با اشاره به این‌که امسال تأکید کردیم مردم به دنبال استفاده از واکسن آنفلوآنزا نباشند، گفته، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شیوع آنفلوآنزا بسیار کم است. بااین‌حال بازهم عده زیادی اصرار به استفاده از واکسن آنفلوآنزا دارند که اجازه می‌دهیم مقداری از واکسن با ارز نیمایی وارد شود. این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که این واکسن به داروخانه‌ها نیز نرسیده است.
در همین رابطه، سید علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران به «رسالت» می‌گوید: «اطلاع چندانی از این مسئله ندارم که چرا واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌ها نرسیده  اما طبق وعده‌های سازمان غذا و دارو، اول این صحبت مطرح بود که تا انتهای شهریور و بعد گفتند تا نیمه مهر، واکسن آنفلوآنزا در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد، در حال حاضر آبان تمام‌شده و فرصت طلایی برای تزریق واکسن از بین رفته است، چون بهترین زمان تزریق، حداکثر تا ۱۰ آبان ماه است، البته این واکسن در زمستان هم قابل‌استفاده است ولی زمان حیاتی برای تزریق را ازدست‌داده‌ایم.»
وی در ادامه با اشاره به این‌که سازمان غذا و دارو اعلام کرده علت عدم توزیع این واکسن در میان داروخانه‌ها، به مشکلات تحریم سیستم بانکی بازمی‌گردد، توضیح می‌دهد: «این واکسن صادر شده اما اجازه حمل به کشور ما داده نمی‌شود. هرچند امسال مشکل کمتری در این زمینه احساس شد، زیرا مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی را رعایت کردند و مشخص بود که احتمال همه‌گیری آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل، بسیار کمتر است، ولی درهرصورت عموم مردم دسترسی به این واکسن را نداشتند و گروه‌های پرخطر یعنی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کادر درمان، سالمندان بالای ۶۵ سال و خانم‌های باردار و کودکانی که زیر دو سال هستند، برای تزریق واکسن در اولویت بوده‌اند و متأسفانه خیلی از این گروه‌ها نتوانستند به واکسن دسترسی پیدا کنند و فقط کادر درمان این امکان را داشتند، اما باتوجه به رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک، نگرانی کمتری در این زمینه داریم. ما درمجموع معتقدیم همه گروه‌ها بهتر است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند چون ابتلا به این بیماری تبعات اقتصادی دارد.» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.