واکسن‌دزدی ترامپ در روز روشن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22039
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۴۹ |
تلاش غیر قانونی آمریکا برای قبضه کردن واکسن‌های کرونا؛

واکسن‌دزدی ترامپ در روز روشن

 اگرچه هنوز واکسن و داروی قطعی برای پیشگیری از  کووید19 و درمان آن کشف نشده است، اما تلاش بسیاری از  شرکت‌های تحقیقاتی و تخصصی برای رسیدن به این هدف ادامه دارد.
واکسن‌دزدی ترامپ در روز روشن

‌| گروه بین الملل‌|
 اگرچه هنوز واکسن و داروی قطعی برای پیشگیری از  کووید۱۹ و درمان آن کشف نشده است، اما تلاش بسیاری از  شرکت‌های تحقیقاتی و تخصصی برای رسیدن به این هدف ادامه دارد. برخی شرکت‌ها در مراحل تست و آزمایش انسانی واکسن‌ها و داروهای ترکیبی و ابداعی خود هستند و برخی دیگر، هنوز در مراحل اولیه تحقیقات قرار دارند. 
با این حال، دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید تنها در صورتی از تلاش‌های متخصصین و دانشمندان    برای کشف واکسن کرونا استفاده می‌کنند که تولیدات آن‌ها، به‌صورت خاص در انحصار و اختیار واشنگتن قرار بگیرد! 
اخیرا بیش از ۱۴۰ سیاستمدار و متخصص با صدور نامه سرگشاده مشترکی، خواستار این شدند که واکسن کرونا در تسلط انحصاری هیچ کشوری نباشد و استفاده از این واکسن برای استفاده جهانی آزاد باشد و کشورهای فقیرتر در این بین نادیده گرفته نشوند.این نامه سرگشاده در حالی صادر شده است که مدیران اجرایی شرکت داروسازی «سانوفی» فرانسه اخیرا اعلام کرده‌اند که با توجه به این‌که دولت واشنگتن بیشترین بودجه مربوط به تحقیق و تولید واکسن کرونا را تأمین کرده است، بنابراین آمریکا اولین کشوری خواهد بود که از این واکسن استفاده خواهد کرد!چنین اظهاراتی از سوی مدیران سانوفی، جنجال زیادی ایجاد کرده است. مدیران این شرکت داروسازی فرانسوی تحت‌فشار دولت پاریس و جامعه بین‌الملل، از مواضع اولیه خود  مبنی بر اولویت آمریکا در استفاده از واکسن‌های تولید شده در فرانسه عقب‌نشینی کردند، اما این عقب‌نشینی جنبه‌ای ظاهری دارد! ترامپ تلاش می‌کند تا از واکسن کرونا، به‌عنوان اهرمی جهت اعمال زور و فشار علیه کشورهای دیگر استفاده کند. کمپانی‌های بزرگ داروسازی جهان مانند شرکت آمریکایی «فایزر» و شرکت فرانسوی «سانوفی»، در عین تعلق ظاهری به بخش خصوصی، تأمین‌کننده منافع خاص دولت ایالات‌متحده آمریکا هستند. شرکت داروسازی «سانوفی» نیز خود را در عمل متعلق به دولت آمریکا می‌داند.  یکی از اصلی‌ترین سهامداران این شرکت، «کن فیشر»، سرمایه‌دار جمهوری‌خواه آمریکایی است که از اصلی‌ترین حامیان مالی کمپین‌های انتخاباتی ترامپ محسوب می‌شود! جالب است بدانید که ترامپ نیز سهم بسیار اندکی در این شرکت (۳ هزار دلار!) دارد!
کاخ سفید معامله غیرانسانی و وقیحانه‌ای را با برخی شرکت‌های داروسازی در جهان صورت داده است. دولت آمریکا در ازای تسهیل پروسه «آزمایش واکسن» و «تست انسانی واکسن‌های تولید شده اولیه» برای این شرکت‌ها (که به قیمت جان انسان‌های بی‌گناه در کشور‌های آفریقایی تمام می‌شود) و در ازای پرداخت مبالغ هنگفت، تولیدات آن‌ها را به‌نوعی پیش‌خرید کرده است. بر این اساس، تولیدات و محصولات دارویی و درمانی این شرکت‌ها و توزیع آن‌ها، در اختیار دولتمردان آمریکایی  قرار می‌گیرد. ترامپ  معتقد است که اگر «شرکت‌های خصوصی» در این پروسه به «بازیگران اصلی» تبدیل شوند، می‌توان با پرداخت مبلغی گزاف به آن‌ها، واکسن‌هایی مانند واکسن 
کووید ۱۹ را از آن‌ها پیش‌خرید کرد. اما اگر این شرکت‌ها در مقابل پیشنهاد آمریکا  مبنی بر پذیرش انحصار خرید واکسن کرونا توسط واشنگتن بایستند و با آن مخالفت کنند، با وضع تحریم‌هایی غیرقانونی و یک‌جانبه (به بهانه‌های گوناگون) مواجه خواهند شد.بدون شک  دلیل اصرار دولت آمریکا بر بها دادن به شرکت‌های خصوصی دارویی که مشغول تحقیقات گسترده برای تولید واکسن کرونا هستند، احترام گذاشتن به‌حق مالکیت و تولید آن‌ها نیست! ترامپ قصد دارد در هفته‌های منتهی به تولید واکسن کرونا یا حتی پس از تولید واکسن کووید ۱۹، از طریق دلالان غیردولتی و درعین‌حال وابسته به کاخ سفید، محصولات آن‌ها را پیش‌خرید کرده و متعاقبا انحصار توزیع آن‌ها را نیز به دست بیاورد. مقامات کاخ سفید قصد دارند در آینده، از «واکسن کرونا» به‌مثابه یک «ابزار قدرت» در مواجهه با دیگر کشور‌های دنیا استفاده کنند. حتی ممکن است کار به‌جایی برسد که متحدان غربی آمریکا نیز از این بازی ضد انسانی مصون نمانند، چنانچه در پرونده
 ماسک دزدی آمریکا نیز کشور‌هایی مانند آلمان، فرانسه، کانادا و کره جنوبی که جملگی متحدان بین‌المللی واشنگتن محسوب می‌شوند، قربانی بازی طراحی شده کاخ سفید شدند.
حدود دو ماه قبل، دولت آمریکا  به دلیل تلاش برای خرید تکنولوژی تولید واکسن از یک شرکت بیوتکنولوژی فرانسوی به ارزش ۱ میلیارد دلار، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. کاخ سفید به دنبال این بود که از این فناوری صرفا در آمریکا استفاده کند. به‌محض انتشار چنین اخباری بود که دولت واشنگتن مورد سرزنش جهانی قرار گرفت و سیاستمداران آلمانی نیز چنین اقدامی از سوی کاخ سفید را نشان‌دهنده چهره زشت واشنگتن دانستند! با این حال دولتمردان اروپایی قصد ندارند در مقابل واکسن دزدی ترامپ  مواضع قاطعانه‌ای را اتخاذ کنند. ترامپ در سایه سکوت کشورهای اروپایی، همچنان به این اقدام خود ادامه می‌دهد. کاخ سفید در بحبوحه شیوع کرونا، بر روی شرکت‌های خصوصی تولیدکننده واکسن کووید۱۹ تمرکز کرده است. ترامپ حتی مشارکتی در پروژه‌های چندجانبه و جمعی در تولید واکسن کرونا نمی‌کند ؛چنانچه  کنفرانسی که اخیرا به ابتکار اتحادیه اروپا و با محور مقابله با کرونا برگزار شد و تمام کشورهای شرکت‌کننده در آن روی هم رفته مبلغی معادل ۷.۴ میلیارد یورو به روند توسعه و تولید واکسن کرونا و تولید و توزیع عادلانه آن اختصاص دادند، دولت آمریکا هیچ مبلغی را به این موضوع اختصاص نداد. مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت واشنگتن در حال سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری در پروسه تحقیقاتی کشور خودش روی تولید واکسن کروناست! این ادعا کاملا دروغ است زیرا  واشنگتن در حال سرمایه‌گذاری بر روی خرید محصولات و تولیدات دارویی و درمانی شرکت‌های خصوصی در سرتاسر دنیاست که مشغول تحقیق بر روی کرونا هستند. به نظر می‌رسد همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، ترامپ به دنبال این است  تا با قبضه کردن تولید و توزیع واکسن کرونا ، آرای انتخاباتی از دست رفته خود را احیا کند.در هر حال سودجویی، کار همیشگی سیاستمداران آمریکایی ( اعم از دموکرات یا جمهوری‌خواه) بوده است. تلاش وقیحانه آمریکا برای به دست آوردن انحصار تولید و توزیع واکسن کرونا به خوبی نشان می‌دهد که مقامات کاخ سفید چگونه در راستای رسیدن به امیال سیاسی خود،به‌راحتی  انسانیت و اخلاق را زیر پا می‌گذارند . 

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.