هم‌افزایی قوای کشور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36363
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۷:۲۱ |
«رسالت» از جلسه رؤسای قوای مقننه، مجریه و قضائیه گزارش می دهد؛

هم‌افزایی قوای کشور

تلاش‌های مجلس بالاخره جواب داد. درحالی‌که حسن روحانی در ماه‌های اخیر به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا که خودش ریاست آن را به عهده دارد برای عدم حضور در مجلس یا جلسه سران قوا حکم می‌آورد، روز دوشنبه 8 دی‌ماه در جلسه سران قوا به میزبانی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. 
هم‌افزایی قوای کشور

حانیه مسجودی
تلاش‌های مجلس بالاخره جواب داد. درحالی‌که حسن روحانی در ماه‌های اخیر به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا که خودش ریاست آن را به عهده دارد برای عدم حضور در مجلس یا جلسه سران قوا حکم می‌آورد، روز دوشنبه ۸ دی‌ماه در جلسه سران قوا به میزبانی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. 
یک‌شنبه ۷ دی‌ماه بود که مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی از میزبانی این قوه برای جلسه سران قوا خبر داد و گفت: مجلس فردا میزبان جلسه سران قواست؛ امید است با برگزاری منظم و بی‌وقفه جلسات و اتحاد و همکاری سران قوا، تصمیماتی در راستای گشودن گره‌های معیشتی مردم تصویب شود.
این روزها به پایان عمر دولت نزدیک می‌شویم و حفظ وحدت و شنیده شدن صدای واحد از سران سه قوه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود به وحدت و صدای واحد مسئولان تأکید و رهنمودهای اقتصادی را تشریح کردند. بنابراین اجرایی شدن رهنمودهای اقتصادی رهبر به‌طورحتم می‌تواند راهگشا باشد.رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا فرمودند: آب، برق و گاز باید برای دهک‌های پایین جامعه مجانی شود و هزینه‌های دولت در این زمینه می‌تواند با دریافت بهای این خدمات از اقشار پرمصرف جبران شود. اما حسن روحانی پس از آغاز به کار مجلس یازدهم حتی یک‌بار هم در جلسات ضروری ازجمله دفاع از وزرای پیشنهادی خود و ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حضور نیافته است و این عدم حضور رئیس‌جمهور در پارلمان برای نخستین بار است که در تاریخ سیاسی رقم می‌خورد. اما طی این مدت مجلس یازدهم همواره بنای همراهی و همدلی را با قوه مجریه داشته و طبق گفته رئیس مجلس سعی دارد خاطره خوبی در ماه‌های پایانی دولت برای مردم باقی بماند. برای این کار نیاز است که دولت پیر و خسته روحانی را وادار به کار کرد تا هماهنگی و همراهی بین سران موجب اجرای رهنمودهای رهبری شود.
بنابراین پس‌ازآن که جلسات شورای هماهنگی سران قوا به دلیل غیبت روحانی تعطیل شد، مجلس شورای اسلامی طرح جایگزینی را در سطح وزرا برای پیگیری مسائل کشور دنبال کرده است. در همین راستا قالیباف ، جلساتی با وزرا و مدیران ارشد دولتی برگزار کرده و ارائه توضیح و گزارش از آن‌ها درخصوص مسائل   مختلف را پیگیری کرده است.
 بازهم مجلس وارد میدان عمل شد
اما پس از تأکید مکرر رهبر انقلاب به همدلی و همراهی مسئولان و فرمایش اخیر رهبری برای رفع هرچه سریع‌تر مشکلات معیشتی مردم و کاستن از فشارهای ویروس کرونا بر زندگی آن‌ها، نیاز بود که روحانی، قالیباف و رئیسی در یک قاب دیده شوند و مسائل اقتصادی را جدی‌تر دنبال و راه‌های اجرایی آن را بررسی کنند. بنابراین مجلس شورای اسلامی وارد میدان شد و میزبانی این جلسات را به دست گرفت. 
دیده شدن سران سه قوه در یک قاب پس از ماه‌ها کشمکش رئیس دولت با مجلس یازدهم در مسائل گوناگون از مصوبه الزام تأمین یارانه کالاهای اساسی گرفته تا مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و پافشاری بر عدم‌اصلاح بودجه، جالب‌توجه بود و ابتکار رئیس مجلس این همدلی را به وجود آورد.
روحانی: نظراتمان نزدیک به یکدیگر است
درحالی‌که اختلاف‌نظرها بین قالیباف و روحانی و رئیسی به سال‌ها پیش برمی‌گردد، اما روحانی درمورد این نشست گفت که بی‌اثرکردن تحریم‌ها و شکستن آن، لایحه بودجه ۱۴۰۰ و واکسن کرونا سه محور گفت‌وگو سران سه قوه بود و تأکید کرد که در هر سه مورد اتفاق‌نظر داشتیم و نسبت به شیوه‌ها هم نظراتمان نزدیک به یکدیگر است.
روحانی با اشاره به موضوع بی‌اثر کردن تحریم‌ها به‌عنوان یکی از محورهای گفت‌وگوها گفت: همان‌طوری که رهبری معظم فرمودند اولین کار ما باید بی‌اثرکردن تحریم‌های غیرانسانی و غیربشری باشد که در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و در مورد شیوه‌ها و گام‌هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق‌نظر داریم.
قالیباف: جلسه سران قوا اولین جلسه‌ای است که سران قوا در مجلس یازدهم حضور دارند
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۸ دی‌ماه در جلسه سران قوا که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: امروز میزبان رئیس‌جمهور و  حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه در مجلس بودیم که این اولین جلسه‌ای است که سران قوا در مجلس یازدهم حضور دارند و ان‌شاءالله این رفت‌وآمدها و تداوم‌ این دیدارها تکرار شود.
وی افزود: بدون شک این نشست‌ها می‌تواند در حل مشکلات مفید بوده و مشکلات با استمرار گفت‌وگوها حل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسائل تحریمی یکی از مباحث این نشست بود و بایستی به خنثی‌سازی تحریم اولویت دهیم و به همین دلیل گفت‌وگوهای سران قوا برای رفع تحریم‌ها تأثیرگذار است.
رئیسی: قوه قضائیه آماده همکاری است
رئیس قوه قضائیه نیز گفت که تصمیمات سه قوه کنار هم، منجر به گشایش امور خواهد شد. قوه قضائیه آماده همکاری است.
باوجوداین‌که به‌دلیل بی‌میل‌بودن دولت روحانی به همکاری با مجلس یازدهم کارها کمی کند پیش می‌رود و حتی رئیس‌جمهور مصوبه‌های مجلس را ابلاغ نمی‌کند اما جز امید، روزنه‌ای نیست و با برگزاری این جلسات و تداوم آن‌ها و همراهی روحانی با مجلس برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ و صدور نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف برای ارائه پیشنهادات خود درباره اصلاح لایحه بودجه سال آتی، کمی از بوروکراسی‌های اداری کاسته و هرچه زودتر مشکلات معیشتی، نارضایتی و مسائل رفاهی برطرف شود. 
در ادامه بخشی از مهم‌ترین رویکرد سران قوا در مورد تحریم‌ها، مذاکره و تکیه به توان داخلی را مشاهده می‌کنید:

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.