هفته وحدت فرصت بازیابی اتحاد کشورهای منطقه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52356
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۳ |
امیرآبادی ،رئیس هیئت پارلمانی در سفر به پاکستان:

هفته وحدت فرصت بازیابی اتحاد کشورهای منطقه است

پاکستان یکی از ۱۵ کشور همسایه ارضی و دریایی جمهوری اسلامی ایران است و ازآنجایی‌که نوع تعاملات با همسایگان نسبت مستقیم و تعیین‌کننده‌ای با فضای داخلی کشورها دارد، همواره روابط تهران - اسلام‌آباد از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
هفته وحدت فرصت بازیابی اتحاد کشورهای منطقه است

وحید عظیم‌نیا
پاکستان یکی از ۱۵ کشور همسایه ارضی و دریایی جمهوری اسلامی ایران است و ازآنجایی‌که نوع تعاملات با همسایگان نسبت مستقیم و تعیین‌کننده‌ای با فضای داخلی کشورها دارد، همواره روابط تهران – اسلام‌آباد از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. رابطه‌ای که با عنایت به قرابت جغرافیایی و داشتن مرز مشترک به طول حداقل ۹۸۰ کیلومتر از پیچیدگی خاصی برخوردار است. کشورمان ضمن رعایت اصل «حُسن همجواری» و احترام به تمامیت ارضی این کشور، همواره با حسن نیت با پاکستان برخورد کرده است. به‌طوری‌که ایران اولین کشوری بود که شکل‌گیری کشور پاکستان را به رسیمت شناخت. البته این رویه از سوی پاکستان همیشه جاری نبوده و بعضا شاهد تهدید مرزهای کشورمان از سوی برخی عناصر مستقر در خاک این کشور بودیم اما به هر صورت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف بوده و در حال گسترش است.
 سفر هیئت پارلمانی ایران به اسلام‌آباد
بامداد دوشنبه ۱۹ مهر نیز هیئتی از اعضا گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به ریاست احمد امیرآبادی فراهانی به دعوت «نوید قمر» همتای پاکستانی امیرآبادی‌فراهانی به‌منظور تبادل‌نظر درباره تحکیم روابط پارلمانی و تقویت همکاری‌های فی‌مابین وارد فرودگاه بین‌المللی اسلام‌آباد شدند و در بدو ورود مورد استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و «سردار نصرالله خان درشک» نماینده مجلس ملی پاکستان قرار گرفتند. دیدار با رؤسای مجالس ملی و سنای پاکستان، اعضای گروه‌های دوستی در مجالس این کشور و همچنین برخی از مقامات دولتی و رایزنی درباره گسترش تعاملات پارلمانی میان دو کشور، تحکیم همکاری‌های دوستانه در حوزه‌های مختلف ازجمله اهداف سفر این هیئت به پاکستان عنوان شده است. همچنین سفر به شهر کراچی در جنوب پاکستان و دیدار و گفت‌وگو با مقامات دولت ایالتی و پارلمانی از دیگر اهداف این سفر است.
 مصمم به برقراری روابط حسنه
طبق اعلام تارنمای سفارت ایران در اسلام‌آباد، احمد امیرآبادی فراهانی و اعضای هیئت پارلمانی کشورمان در ادامه برنامه رسمی‌کاری خود در اسلام‌آباد دوشنبه‌شب به دیدار «قاسم خان سوری» رفتند و طرفین پیرامون روابط دوجانبه ایران و پاکستان، تعاملات میان مجالس، همکاری‌های اقتصادی، مرزی به‌ویژه تحولات امنیتی منطقه تبادل‌نظر کردند. نایب رئیس مجلس پاکستان با ابراز خرسندی از دومین سفر هیئت گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به اسلام‌آباد، گفت: عزم پارلمان پاکستان به‌ویژه دولت عمران خان نخست‌وزیر این کشور تعمیق بیش‌ازپیش روابط با کشور برادر، دوست و همسایه ایران است. وی با اشاره به مشترکات فراوان میان ایران و پاکستان، از موقعیت مهم دو کشور در منطقه و مسئولیت مهم آنان برای مقابله مشترک با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه پدیده اسلام هراسی، گفت: امروز تحکیم وحدت اسلامی برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های مشترک اجتناب‌ناپذیر است. قاسم خان گفت: ترویج دیپلماسی پارلمانی نقش بسزایی برای کمک به توسعه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در همه زمینه‌ها ایفا می‌کند. وی تأکید کرد: دولت فعلی پاکستان مصمم به برقراری روابط حسنه و سازگار با تمامی همسایگان ازجمله ایران است و ما بر لزوم افزایش مناسبات تجاری و مرزی میان دو کشور تأکید داریم. برای این مهم طرح بازارچه‌های مرزی در دست دو کشور است و امیدواریم گام‌های هماهنگ ما مسیر توسعه تعاملات اقتصادی و کمک به بهبود زندگی مرزنشینان دو کشور را هموار سازد. قاسم خان سوری گفت: روند روبه رشد همکاری‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی ایران و پاکستان طی ۲ سال گذشته رضایت‌بخش است و ما اطمینان داریم سفر هیئت گروه دوستی از ایران نیز کمک شایانی به پیشبرد این تلاش‌ها در جهت تأمین منافع دو ملت همسایه و ارتقای جایگاه دو کشور در منطقه خواهد کرد.
 گام در مسیر تجارت فراتر از تحریم
رئیس هیئت پارلمانی کشورمان در این دیدار با ابراز تسلیت در پی تلفات انسانی و مادی ناشی از زمین‌لرزه اخیر در بلوچستان پاکستان و همچنین درگذشت پدر هسته‌ای این کشور، گفت: روابط صمیمانه و برادرانه میان ایران و پاکستان یک تعامل دیرینه است و این ویژگی با رفت‌وآمد مقام‌های دو کشور به کشور‌های یکدیگر برجسته‌تر می‌شود. وی با تأکید بر لزوم وحدت جهان اسلام و اشاره به دیدگاه نظامی جمهوری اسلامی ایران برای انسجام و یکپارچگی میان مسلمانان فراتر از سلیقه‌ها و تفاوت‌ها، افزود: دشمنان حتی از موضوع تاریخ تولد پیامبر مهربانی‌ها به دنبال ایجاد اختلاف و سوءاستفاده بودند، اما حضرت امام خمینی (ره) با درایت و اندیشه حکیمانه خود از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول هفته وحدت نام‌گذاری کردند که به‌موجب آن امر وحدت و انسجام اسلامی در جهان به درخشش درآمد. امیرآبادی فراهانی افزود: قدرت استکباری ازجمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر انسجام مسلمانان ناتوان و درمانده هستند، اما هرگونه اختلاف و تفرقه‌افکنی باعث موفقیت دشمنان و استکبار جهانی برای ضربه زدن به جهان اسلام می‌شود. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشم‌داشتی از ملت‌های مظلوم جهان به‌ویژه مسلمانان از یمن، عراق ، فلسطین تا کشمیر حمایت کرده و ما شاهد آن هستیم که این راهبرد ایران و دفاع از مسلمین باعث شد تا قدرت‌هایی هزینه‌هایی را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس با انتقاد از رویکرد تبعیض‌آمیز غرب در قبال کشورمان و سیاست ظالمانه تحریم‌های یک‌جانبه، اظهار داشت: انتظار ما از کشور‌های دوست مانند پاکستان برداشتن گام‌های عملی برای غلبه بر تحریم و حرکت در مسیر تجارت آسان به‌صورت تهاتر، استفاده از ارز‌های محلی و گسترش بازارچه‌های مرزی است. وی افزود: آمریکایی‌ها بر طبل رویارویی می‌کوبند و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز به دنبال جنگ‌افروزی و پاشیدن بذر نفاق و تفرقه میان مسلمین است. امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: جمعیت ۳۰۰ میلیونی ایران و پاکستان یک ظرفیت بزرگ برای این دو همسایه جهت تأمین منافع مشترک و خودکفا شدن در بسیاری از زمینه‌ها به شمار می‌رود. وی خطاب به نایب رئیس مجلس پاکستان گفت که باید از نقش مجالس دو کشور برای کمک به دولت‌های خود در مسیر تقویت همکاری‌ها و ایجاد روزنه‌های جدید برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم. رئیس هیئت پارلمانی کشورمان در پایان این جلسه از جانب «علی نیکزاد» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از قاسم خان سوری برای سفر به ایران به‌ویژه بازدید از اماکن مقدس کشورمان ازجمله مشهد و قم دعوت کرد که با استقبال طرف پاکستانی همراه شد.
 لزوم گشایش بازارچه‌های مرزی
طبق اعلام خانه ملت، احمد امیرآبادی فراهانی همچنین در دیدار با شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان، با اشاره به اشتراکات دیرینه و سوابق تاریخی دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دارای مرز مشترک، تاریخ و دین مشترکی هستند که گزینه‌های تقویت روابط فی‌مابین را حائز اهمیت می‌کند. وی با تأکید بر لزوم گشایش بازارچه‌های مرزی بین دو کشور تصریح کرد: ارتقا سطح روابط اقتصادی و تجارت دوجانبه منجر به تقویت ارتقا  صلح و ثبات مرزی و تحکیم مناسبات فی‌مابین خواهد شد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور نقش بسزایی در توسعه تعاملات و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایفا می‌کنند. وی در ادامه با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در قبال ایران، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان باید به‌دوراز موانع خارجی ازجمله تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا توسعه یابد و دو کشور همسایه باید از سازوکارهای مؤثرتری همچون تهاتر، مراودات تجاری خود را تقویت کنند. امیرآبادی فراهانی با تبریک در پیش بودن میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت گفت: وحدت، انسجام و همبستگی کشورهای اسلامی باعث شکست اهداف تفرقه‌افکنانه استکبار جهانی بین ملت‌های مسلمان جهان به‌ویژه امت اسلامی در منطقه است. وی با ابراز تأسف نسبت به حادثه زمین‌لرزه در ایالت بلوچستان پاکستان، درگذشت جمعی از مردم این ایالت را به ملت، دولت و نمایندگان پارلمان این کشور تسلیت گفت و برای مصدومان صحت و سلامت کامل را آرزو کرد. رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ضمن قدردانی از میزبانی دولت و مجلس پاکستان از هیئت مجلس شورای اسلامی در اسلام‌آباد عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان می‌توانند با گذر از موانع موجود در پیشبرد اهداف راهبردی بر اساس منافع دو ملت اقدامات مؤثری را به‌کارگیرند.
 اسلام‌آباد متعهد به توسعه تجارت در مرزهاست
شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران، گفت: اسلام‌آباد متعهد به تقویت همکاری‌ها با تهران به‌ویژه توسعه تجارت در مرزها و تقویت امنیت نوار مشترک مرزی با ایران است. وی همچنین اقدامات دولت پاکستان برای تقویت زیرساخت‌های مرزی با ایران، در قالب طرح احداث بازارچه‌های مشترک مرزی و افتتاح دو گذرگاه رسمی مرزی دیگر طی یک سال گذشته را تبیین و تشریح کرد. وزیر کشور پاکستان در ادامه با تأکید بر لزوم تقویت مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، ارتقای سطح همکاری‌ها را زمینه‌ساز تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای دانست.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.