هر نوع سهم‌خواهی از دولت سیزدهم باطل است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47134
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۴۸ |
ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی:

هر نوع سهم‌خواهی از دولت سیزدهم باطل است

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «رسالت» به نقش و تأثیر نیروهای مسلح ازجمله سپاه، ارتش و بسیج مستضعفان در مدیریت و مهار ویروس کرونا و در بخش دیگری به راه‌های مؤثر برای برون‌رفت از شرایط فعلی کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.
هر نوع سهم‌خواهی از دولت سیزدهم باطل است

حانیه مسجودی
ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «رسالت» به نقش و تأثیر نیروهای مسلح ازجمله سپاه، ارتش و بسیج مستضعفان در مدیریت و مهار ویروس کرونا و در بخش دیگری به راه‌های مؤثر برای برون‌رفت از شرایط فعلی کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.
ایمانی معتقد است: نمی‌توان گفت که حضور نیروهای مسلح برای مدیریت کردن ،مؤثر نبوده است اما آن‌قدر که باید از این نیروها استفاده می‌شد، نشد. این یعنی مشکل در مورد توانایی این نیروها نبود بلکه مشکل از کسانی بود که آن‌ها را سازماندهی می‌کردند و به آن‌ها برنامه می‌دادند تا بتوان از توانایی این افراد برای کشور استفاده کرد.
  دولتمردان نتوانستند از تمام ظرفیت نیروهای مسلح استفاده کنند
وی ادامه داد: درنتیجه کسانی که می‌توانستند از توان این نیروها استفاده کنند این کار را نکردند آن‌طور که مسئولان عنوان می‌کنند و به نظر می‌رسد نهادهای نیروهای مسلح اقداماتی که از آن‌ها خواسته‌شده بود را به‌خوبی انجام دادند. اما سؤال این است که آیا توانایی آن‌ها در همین حد بود و نمی‌شد بیشتر از این‌ها از آن‌ها استفاده کرد؟ به نظر من قطعا پاسخ منفی است.
ایمانی متذکر شد: مسئولان نتوانستند به‌خوبی از امکانات نیروهای مسلح کشور استفاده کنند و اگر دقت کنیم می‌بینیم که حدود یک سال و نیم پیش که کرونا در چین پدید آمد عمدتا نیروهای مسلح و نظامی و نیروهای شبه‌نظامی ‌توانستند مردم را کنترل و از گسترش ویروس جلوگیری کنند. البته من نمی‌خواهم بگویم ما نیز حتما   باید از این روش استفاده کنیم. این کارشناس گفت: چراکه شرایط فرهنگی کشورها با یکدیگر متفاوت است اما می‌خواهم بگویم که ما نیروهای بسیار زیادی در نهادهای نظامی و شبه‌نظامی داشتیم که می‌شد از توانایی و ظرفیت آن‌ها به نحو بهتر و کامل‌تری استفاده کرد اما این اقدام صورت نپذیرفت از طرفی آن حجمی که از توانایی این افراد استفاده شد بهتر از آن مسئولان وظایفشان را به‌خوبی انجام دادند درنتیجه می‌توان نتیجه گرفت که می‌شد از ظرفیت آن‌ها استفاده بیشتری برد.
 سیاست‌زدایی از بخش‌های مختلف کشور باید گام نخست دولت آینده باشند
او در ادامه ضمن تشریح راهکارهایی برای استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور در دولت سیزدهم، ابراز کرد: یکی از نکاتی که باید در کشور و در هر دولتی که سرکار می‌آید به آن توجه شود،  این است که باید اقتصاد را سیاست‌زدایی کنیم. بخش‌های بسیار زیادی از کشور به سیاست آلوده است و احتیاج نیست این حجم از دست و پای سیاست در تمام حوزه‌های کشور وجود داشته باشند. ایمانی افزود: سیاست یک علم اصل و شاخص‌های مختص خودش را دارد و باید طوری برنامه‌ریزی کرد تا نگذاریم معنا و مفهوم عام سیاست از بین برود و در عرصه اقتصاد رخنه کند و این بخش را تحت تأثیر خود قرار دهد.
وی در ادامه به شائبه سهم خواهی برخی افراد برای پست‌های دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: هر نوع سهم‌خواهی از دولت سیزدهم باطل است. پست‌ها و مقام‌ها باید بر اساس شایستگی به افراد داده شود و غنیمت دادن به کسانی که در پیروزی یک فرد در انتخابات حضور داشتند یک‌رویه باطل و تفکر غلط است. ما باید دقت کنیم تا کسانی که شایسته هستند سرکار بیایند و ممکن است این افراد شایسته حتی در انتخابات حضور نداشتند و گاهی مخالف نیز بودند، اما متخصص و شایسته هستند و می‌توانند یک مسئولیت را به‌خوبی انجام دهند.
 برای فائق آمدن بر مشکلات باید از تمام تفکرها استفاده کرد
تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان می‌کند: لذا اگر می‌خواهیم سیاست‌زدایی را آغاز کنیم باید از ظرفیت و توانایی تمام تفکرها استفاده کنیم. اکنون برخی به حجت‌الاسلام رئیسی رأی دادند، عده‌ای رأی ندادند و بخش دیگری از مردم حتی به هیچ‌کس رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. اما این مؤلفه‌ها نباید موردتوجه قرار گیرد. باید ببینیم چه فردی شایسته است و کدام مدیران و افراد می‌توانند کشور را مدیریت کنند. کافی است این افراد مخالفتی با مجموعه حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند و انگیزه‌ای برای کار کردن داشته باشند.
ایمانی گفت: از طرفی کافی است اعتقاد داشته باشند که می‌توان شرایط کشور را بهتر کرد و بر مشکلات فائق آمد، همین تفکر کفایت می‌کند و این یعنی سیاست‌زدایی. درنتیجه لزومی ندارد که حتما افراد از یک جناح سیاسی خاص باشند یا حتما به رئیسی رأی داده باشند تا سرکار بیایند. این‌ها اصلا ملاک نیست.
او در انتها تشریح کرد: به نظر می‌رسد مشرب فکری رئیسی همین‌طور است. اینکه او تا چه حد می‌تواند بر حلقه‌های  احتمالی قدرتی که در کنارش به وجود می‌آید فائق آید در آینده مشخص می‌شود اما رئیسی فردی است که به این روش اعتقاد دارد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.