هراس پاستور از نظارت پارلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30836
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۲۹ |
گزارشی از فضاسازی دولتی‌ها درباره سفرهای نظارتی مجلس؛

هراس پاستور از نظارت پارلمان

سفرهای نظارتی نمایندگان از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت که همین موضوع از همان روزهای نخست واکنش‌های دولتی‌ها را در پی داشته و سفرهای نظارتی مجلس یازدهم را اقدام نمایشی برای دیده شدن عنوان کردند. 
هراس پاستور از نظارت پارلمان

گروه سیاسی
سفرهای نظارتی نمایندگان از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت که همین موضوع از همان روزهای نخست واکنش‌های دولتی‌ها را در پی داشته و سفرهای نظارتی مجلس یازدهم را اقدام نمایشی برای دیده شدن عنوان کردند. 
در همین راستا، چند روز پیش حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در توییتی در واکنش به سفرهای استانی رئیس‌مجلس نوشت: سفرها را چند ماه زود شروع نکرده‌اید! این سفرها برای دیدن است یا دیده شدن؟ این سفرها نظارتی است، زیارتی است، نمایشی است یا انتخاباتی؟
این توییت مشاور رئیس‌جمهور که روز شنبه و در واکنش به سفر محمدباقر قالیباف به مازندران مطرح شد، گرچه سفرهای نظارتی رئیس‌مجلس را در راستای اهداف انتخاباتی می‌داند اما بسیاری از تحلیلگران چنین فضاسازی‌هایی را به دلیل ترس از در معرض قضاوت قرار گرفتن مسئولان عنوان می‌کنند.از سوی دیگر، به نظر می‌رسد حساسیت دولتی‌ها نسبت به تقویت امر نظارت در دوره مجلس یازدهم و خارج کردن موضوع نظارت از حاشیه امنی که مجلس دهم برای آن ایجاد کرده بود، با هدف سرپوش گذاشتن بر عملکرد سال‌های اخیر باشد.
  نمایان شدن ضعف‌های مدیریتی؛ دلیل هراس مدیران از نظارت میدانی
کما اینکه چندی پیش مهدی جهان‌تیغی فعال رسانه‌ای نیز در مصاحبه‌ای اظهار کرد: متأسفانه مدیرانی هستند که از نظارت میدانی ترس دارند، چراکه کارنامه آنان در معرض قضاوت دقیق‌تر و جزئی‌تر قرار می‌گیرد و ضعف‌های مدیریتی آنان نمایان می‌شود و همچنین عموما در همین سفرها و بازدیدهای میدانی است که مشخص می‌شود خیلی از این مشکلات راه‌حل داشته و امکان رفع آن وجود داشته و در این زمینه کوتاهی‌ها و ناهماهنگی‌هایی صورت گرفته است.
وی افزوده است: به‌هرحال مجلس نهادی است که وظیفه قانونی آن نظارت می‌باشد، بنابراین وظیفه نمایندگان مردم است که بروند و مشکلات کشور را  از نزدیک بررسی کند. ضمن اینکه اگر شأنیت نظارتی برای مجلس قائل باشیم، شأنیت نظارت میدانی نمایندگان در حد ارجح‌تر است و این اقدام کاملا یک کار قانونی است و اتفاقا به راه‌اندازی مجدد چرخ پیشرفت و توسعه کشور کمک و مدیران را نیز یاری می‌کند.
 حاشیه امن نظارت مجلس در دوره دهم
گرچه در دیگر سو برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز با طرح این ادعا که سفرهای نظارتی مجلس در راستای مچ‌گیری از دولت است، درصدد هستند شرایط را به‌گونه‌ای جلوه دهند که هر نوع اقدام نظارتی رئیس‌مجلس در راستای تخریب دولت و هموار کردن مسیر رسیدن به پاستور از این طریق است اما قانون اساسی به‌موازات تعیین وظیفه قانون‌گذاری برای مجلس، رسالت نظارت را هم بر دوش قوه مقننه قرار داده است.چنانکه طبق قانون، اعمال این نظارت از طریق دادن رأی اعتماد به وزیران، حق تذکر و پرسش، استیضاح وزرا و نظارت بر تصویب آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های دولت و حتی حق تحقیق و تفحص صورت می‌گیرد.موضوعی که حواشی مجلس دهم و کمرنگ کردن بعد نظارتی پارلمان، موج انتقادات بسیاری را نسبت به بی‌نتیجه ماندن استیضاح و سؤال از وزرا در پی داشت و به اذعان بسیاری مجلس دهم را از رأس امور تا سر حد وکیل‌الدوله بودن کاهش داد.البته تمامی این‌ها در حالی مطرح می‌شود که طبق اظهارات چند وقت قبل رئیس مجلس، قرار است تمرکز کمیسیون‌های مجلس بر اولویت‌های نظارت و تقنین باشد و برنامه محوری در دستور کار مجلس قرار گیرد.البته فضاسازی‌ها درباره سفرهای استانی مجلس یازدهم تنها معطوف به قالیباف و اقدامات وی نبوده و با انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس قوه‌قضائیه و باقی ماندن کمتر از یک سال  به انتخابات ۱۴۰۰، زمزمه‌ها درباره کاندیداتوری رئیسی و نسبت دادن اقدامات و سفرهای وی به فضای انتخاباتی از سوی جناحی خاص شدت گرفته است.قوه قضائیه با انتصاب رئیسی در حال طی کردن فصل جدیدی از تاریخ خود است و برخورد با مفاسد سیاسی و اقتصادی و دانه‌درشت‌ها را در دستور کار قرار داده، اما به نظر می‌رسد طرح چنین ادعاهایی درباره وی بیشتر با هدف به حاشیه بردن و کمرنگ کردن اقدامات دستگاه قضا همچون جریان شکل‌گرفته علیه مجلس صورت می‌گیرد.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.