هدایت رئوفانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24133
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۵۴ |
بررسی سیره محبت امام رضا علیه السلام به مردم؛

هدایت رئوفانه

در روزهای گذشته تلاش کردیم تا وجوه مختلفی  از زندگی سراسر معنویت امام رضا علیه‌السلام را برای شما خوبان به تصویر کشیده و از این راه بتوانیم در مسیر زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود انتخاب درستی بر اساس الگو گرفتن از سیره این امام همام داشته باشیم.
هدایت رئوفانه

|حسن شجاعی- دبیرگروه فرهنگی|
در روزهای گذشته تلاش کردیم تا وجوه مختلفی  از زندگی سراسر معنویت امام رضا علیه‌السلام را برای شما خوبان به تصویر کشیده و از این راه بتوانیم در مسیر زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود انتخاب درستی بر اساس الگو گرفتن از سیره این امام همام داشته باشیم.
در این شماره در ادامه این سلسله مطالب به موضوع محبت امام رضا علیه‌السلام به شیعیان مطالبی را از زبان حجت الاسلام علی‌اکبر فاطمی زاده، استاد حوزه و دانشگاه و حافظ کل قرآن کریم تقدیم شما می‌کنیم؛ امید که مقبول شما عزیزان قرار گیرد.
وی در ابتدا بابیان این نکته سبک و زندگی هر شخصی می‌تواند متأثر از الگوهای مختلفی باشد گفت: اگر الگوی ما در زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام باشند به‌طورقطع  و یقین این انتظار وجود دارد که در روز قیامت نیز این عزیزان از ما دستگیری کرده و به فریاد ما برسند و این هم‌نشینی در این موقعیت حساس دستگیر ما خواهد شد. به همین دلیل اگر مصاحبت و هم‌نشینی با امام رضا علیه‌السلام در دستور کار ما شیعیان قرار گیرد به‌طور حتم می توانیم از برکات این همراهی در روز قیامت بهره‌مند شویم.
فاطمی زاده سپس به میزان محبت و ارادت امام رضا علیه‌السلام به شیعیان اشاره‌کرده و بابیان این نکته که ایشان علاقه بسیار شدیدی به شیعیان داشته و در برآوردن حاجات ایشان چه در زمان حیات و چه پس‌ازآن التفات ویژه‌ای دارند گفت: ایشان همواره به یاد شیعیان خود هستند به‌نحوی‌که گفته می‌شود وقتی یکی از اصحاب به ایشان عرض می‌کند: التماس دعا، امام می‌فرمایند مگر من برای شما دعا نمی‌کنم؟ من همیشه به یاد شما هستم و برای شما دعا می‌کنم. این بیان امام رضا علیه‌السلام مبتنی بر این است که ائمه معصومین همواره به یاد شیعیان خود هستند و همراه آنان را در نظر دارند و با ناراحتی آنان ناراحت و با شادی آن‌ها شاد می‌شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: محبت ما به امام رضا علیه‌السلام درجه‌بندی  دارد و هرکسی به فراخور ارادت خود به ایشان عرض ادب می‌کند اما ایشان به همه شیعیان خود به یک اندازه محبت دارند و در بالاترین درجه محبت این ارادت به شیعیان قرار دارد. اگر شما نگاهی به معجزات امام رضا علیه‌السلام داشته باشید درمی‌یابید که ایشان در سختی‌ها کنار شیعیان هستند. حرعاملی از شیخ طبرسی نقل می‌کند که معجزات امام رضا علیه‌السلام به حد تواتر می‌رسد به حدی که برای هیچ‌کسی شک و شبه ای از میزان معجزات ایشان به مردم باقی نمی‌گذارد.
حافظ کل قرآن کریم بابیان این نکته که امام رضا علیه‌السلام واسطه آبروی شیعیان و محبین خود هستند گفت: این محبت بی‌اندازه است و ایشان در زمان گرفتاری مردم در برآوردن حاجات آن‌ها کوتاهی نمی‌کنند. حتی زمانی می‌بینیم امام رضا علیه‌السلام تمام اموال خود را بین فقرای شهر تقسیم می‌کنند و وقتی شاگرد ایشان دلیل این کار را می‌پرسند عنوان می‌کنند که از این کار هیچ خسارتی بر من وارد نمی‌شود و خداوند متعال بهتر از آن را به من می‌بخشد.
حجت الاسلام فاطمی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نهی از منکر از سوی امام رضا علیه‌السلام به‌عنوان بخشی دیگر از الطاف و کرامات ایشان به شیعیان یاد می‌کند و می‌افزاید: در روایات مختلفی داریم که امام رضا علیه‌السلام با توصیه‌ها و نهی از منکر کردن‌های خود اصحاب را از خواب  غفلت بیدار کرده و زمینه‌ساز تعالی آن‌ها می‌شدند. امام رضا علیه‌السلام در داستانی فردی که دائی خود را که درباره ذات پاک خداوند متعال دچار تشکیک بود و مطالبی را عنوان می‌کرد می‌فرمایند یا با او بنشین و دور ما را خط بکش یا با ما باش و از او دروی کن. زیرا اگر نظر این فرد در اراده تو تأثیر هم نگذارد اما زمانی که عذاب الهی نازل شود خشک و تر را باهم می‌سوزاند و این نهی از منکر امام رضا علیه‌السلام که در عین علاقه و دلسوزی از عاقبت این فرد عنوان شد نشان می‌دهد که این امام همام تا چه اندازه به شیعیان خود علاقه داشتند و نمی‌خواستند عذاب الهی شامل حال او شود.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.