نگرانی ژرمن‌ها از ادامه جنگ اوکراین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63378
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۰۴ |

نگرانی ژرمن‌ها از ادامه جنگ اوکراین

آلمان، یکی از بازیگرانی است که جنگ اوکراین آسیب زیادی به اقتصاد آن زده است. طی یک ماه  پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بهای انرژی در آلمان به‌شدت افزایش‌یافته و این مسئله بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکلات جدی روبه رو کرده است. این معضل به‌خصوص در صنایعی که مصرف انرژی بالایی دارند محسوس‌تر است.حدود 10 روز پس از آغاز حمله روسیه، بدون ارائه یک برآورد جدید اعلام کرد، رشد6‌درصدی صادرات که قبلا پیش‌بینی شده دیگر قابل تحقق نیست.
نگرانی ژرمن‌ها از ادامه جنگ اوکراین

گروه بین‌الملل 
آلمان، یکی از بازیگرانی است که جنگ اوکراین آسیب زیادی به اقتصاد آن زده است. طی یک ماه  پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بهای انرژی در آلمان به‌شدت افزایش‌یافته و این مسئله بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکلات جدی روبه رو کرده است. این معضل به‌خصوص در صنایعی که مصرف انرژی بالایی دارند محسوس‌تر است.حدود ۱۰ روز پس از آغاز حمله روسیه، بدون ارائه یک برآورد جدید اعلام کرد، رشد۶‌درصدی صادرات که قبلا پیش‌بینی شده دیگر قابل تحقق نیست.
بر اساس گزارش دویچه وله، درگیری‌های نظامی در اوکراین باعث توقف تولید قطعاتی در این کشور شده که صنایع خودروسازی آلمان به‌شدت به آن نیاز دارند؛ مناطقی در غرب اوکراین در سال‌های اخیر به یکی از مراکز مهم تولید کابل و سیم‌کشی موردنیاز خودروهای ساخت آلمانی بدل شده‌اند.الکساندر مارکوس، رئیس اتاق بازرگانی مشترک آلمان و اوکراین معتقد است با توجه به تحولات اخیر باید از این مسئله حرکت کرد که اختلال در کار این واحدهای قطعه‌ساز تا مدتی ادامه داشته باشد.به‌این‌ترتیب صنایع آلمان به اشکال مختلف از ادامه جنگ در اوکراین زیان می‌بینند؛ تاکنون درباره میزان خسارتی که این جنگ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد آلمان وارد می‌کند برآورد دقیقی ارائه نشده اما اغلب کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های آینده کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.
بر اساس آنچه تولیدکنندگان و مقامات دولتی و صنعتی آلمان می‌گویند،  خطر اینجاست که تولیدکنندگان آلمانی نتوانند افزایش شدید بهای گاز و برق را بیش از این تحمل کنند.تأثیر بحران اوکراین بر صنایع فولاد محسوس‌تر است؛ یک تولیدکننده فولاد در نزدیکی شهر آوسبورگ در ایالت بایرن فعالیت خود را متوقف کرده است. این شرکت با استفاده از نیروی برق ضایعات آهن را به فولاد تبدیل می‌کند.کوره‌های این شرکت به نسبت کوره‌های معمولی برای ذوب فلزات برق بیشتری مصرف می‌کنند و 
یکی از سخنگویان آن می‌گوید در شرایط کنونی تولید توجیه اقتصادی ندارد و کار در برخی روزها متوقف می‌شود.صنایع تولید شیشه نیز که از حوزه‌های مهم اقتصادی با ۹۰۰ هزار شاغل به شمار می‌رود، به خاطر افزایش شدید بهای گاز با مشکلات جدیدی دست‌به‌گریبان‌اند.
حدود ۹۵ درصد تمام محصولات صنعتی به‌نوعی به محصولات شیميایی نیاز دارند؛از خودرو گرفته تا تلویزیون  و برخی مواد غذایی.به گزارش «تاگس‌شاو»پیامدهای جنگ اوکراین بر صنایع کاغذسازی نیز تأثیر منفی مشابهی گذاشته است. برخی واحدهای تولیدی در این حوزه فعالیت خود را تا ماه آوریل متوقف کرده و اغلب آن‌ها تولید را به‌شدت کاهش داده‌اند.پیش‌بینی می‌شود کاهش تولید در کارخانه‌های کاغذسازی تأثیری مستقیم و فوری بر مصرف‌کنندگان داشته باشد؛ بعید نیست کمبود کاغذ توالت که در ابتدای پاندمی کرونا رخ داده بود دوباره تکرار شود.
در پی جنگ در اوکراین تأثیر افزایش شدید بهای سوخت در حوزه حمل‌ونقل خیلی زودتر آشکار شد و بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را محدود کرده‌اند.در این حوزه یک معضل دیگر نیز وجود دارد و آن کمبود راننده است. حدود ۱۰۰ هزار راننده اوکراینی برای شرکت‌های حمل‌ونقل در شرق اروپا کار می‌کردند که در انتقال کالا به آلمان فعال بودند.
پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی علیه مسکو اعمال کرد که دستکم در میان‌مدت بر وضعیت اقتصادی کشورهای عضو، ازجمله آلمان نیز تأثیری منفی خواهد داشت.اتاق صنایع و بازرگانی آلمان با توجه به تجاوز روسیه به خاک اوکراین پیش‌بینی خود از میزان رشد صادرات این کشور در سال جاری میلادی را اصلاح کرد.
دویچه وله

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.