نکبتی به نام طرح «الحاق» - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23917
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۲ |
طرح اشغال اراضی فلسطینیان بررسی شد؛

نکبتی به نام طرح «الحاق»

طرح «الحاق» رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی فلسطینیان در کرانه باختری رژیم صهیونیستی بعد از شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت این رژیم توسط آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس، قصد دارد ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسما  اشغال کند.
نکبتی به نام طرح «الحاق»

| نفیسه امامی |
طرح «الحاق» رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی فلسطینیان در کرانه باختری رژیم صهیونیستی بعد از شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت این رژیم توسط آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس، قصد دارد ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسما  اشغال کند.
مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرحضد فلسطینی آمریکا و موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند. ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل به اسرائیل هشدار داد که اجرای طرح‌ الحاق بخشی از کرانه باختری به این کشور عواقبی به همراه خواهد داشت. المالکی همچنین از جامعه جهانی خواست تا با انجام اقدامات مؤثر ازجمله اعمال تحریم‌ها مانع اجرای طرح الحاق اسرائیل شوند. 
نیکلای ملادینوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه هم اعلام کرده است: «طرح‌ اسرائیل برای الحاق بخشی از کرانه باختری به این کشور٬ آرزوی تأسیس کشور مستقل فلسطین و ایجاد صلح را به پایان می‌رساند.» در این زمینه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز طرح الحاق از سوی اسرائیل را باعث از بین رفتن هرگونه روند صلح در منطقه دانسته است. 
تا به اینجا نهادهای فلسطینی و بین‌المللی متعددی به این اقدام اسرائیل اعتراض داشته‌اند و آن را تجاوز به حقوق مردم فلسطین و راهی برای از بین رفتن صلح در این منطقه عنوان کرده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد ذائقه سیری‌ناپذیر رژیم نامشروع صهیونیستی در تضییع حقوق مردم فلسطین تمامی داشته باشد. فعالیت‌های شهرک‌سازی در فلسطین ادامه و گسترش‌یافته است و اجرای طرح الحاق، هرگونه روند صلح در منطقه را نابود خواهد کرد و درواقع نقض قانون بین‌الملل است.
مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» درباره طرح الحاق که توسط رژیم صهیونیستی به‌تازگی مطرح‌شده است، گفت: طرح الحاق به دنبال تغییر ماهیت فلسطین است و این سناریو از قبل برای فلسطین نوشته‌شده است. بعد از جنگ‌های سال ۱۹۴۸، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳، رژیم صهیونیستی اقدام به ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین کرد و طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی این ساخت‌وسازها اوج گرفت و بارها از سوی سازمان ملل و کشورهای اروپایی با مخالفت روبه‌رو شد. 
وی افزود: ساخت شهرک‌ها از سال‌های قبل نشان داد صهیونیست‌ها به دنبال سلطه بر تمام فلسطین هستند و طرح انتقال فلسطینی‌ها را به اردن، عراق و بخشی از اروپا اجرا می‌کنند. طرح الحاق، طرحی تازه و جدید نیست و باروی کار آمدن ترامپ در آمریکا و فروپاشی بعضی از کشورهای عربی از این فرصت برای تغییر ماهیت و سرزمین فلسطین استفاده شد؛ همان‌طور که بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل اعلام شد و شهرهای مهم فلسطین مانند رام الله در محاصره شهرک‌های کوچک و بزرگ صهیونیست نشین قرار دارد.  
نعیمی ادامه داد: اسرائیل با ایجاد شهرک‌ها در عمل شهرهای فلسطین را تحت سلطه خود قرار  داد درحالی‌که متأسفانه در حال حاضر راهکار مناسبی برای خروج این شهرها از سلطه صهیونیست‌ها نیست. درگذشته پیمان‌هایی مانند «اسلو» و توافق‌های مختلفی برای پایان دادن به بحران فلسطین به امضا رسید، درحالی‌که فلسطینی‌ها مفاد توافق‌نامه‌ها را اجرا کردند، اما صهیونیست‌ها آن‌ها را اجرایی نکردند و با روش‌هایی که داشتند برای اجرای پیمان‌نامه‌ها زمان خریدند تا شرایط این کشور به این مرحله رسید.  
این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه ملت فلسطین از توطئه اسرائیل آگاهی پیداکرده و با آن مقابله خواهد کرد، افزود: مردم فلسطین با به‌کارگیری از روش‌های صلح‌آمیز نتوانستند به نتیجه‌ای برسند به همین علت در برابر طرح الحاق به‌طورقطع واکنش تندی خواهند داشت. 
وی معتقد است: کشورهای غربی با سلطه‌ای که بر حکومت خودگردان فلسطین دارند می‌توانند آن را مجبور به سکوت کنند، اما گروه‌های جهادی فلسطین می‌دانند چاره‌ای جز مبارزه ندارند و مانند گذشته در برابر اقدامات اسرائیل مبارزه خواهند کرد. 
نعیمی با اشاره به اینکه طرح الحاق می‌تواند شرایط برای رسیدن فلسطین به کشوری مستقل را سخت‌تر کند، افزود: صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند با اجرای این طرح، فلسطینیان فقط می‌توانند شهرهای خود را اداره کنند که این شامل رام الله و الخلیل و شهرهای کرانه باختری می‌شود و امکان داشتن ارتباطات بین‌المللی و ارتش نخواهند داشت و باید از امکانات اسرائیل استفاده کنند. 
وی اضافه کرد: محدوده کشور فلسطین ۲۲ هزار کیلومتر است که ۹ هزار کیلومتر آن در کرانه باختری قرار دارد و شهر به شهر آن در محاصره اسرائیل قرار دارد. صهیونیست‌ها به دنبال باز کردن مسیر برای خروج فلسطینی‌ها هستند. نعیمی بابیان اینکه طرح الحاق دقیقا همان طرح معامله قرن است، افزود: طرح معامله قرن به دنبال آن است که همه سرزمین فلسطین را در اختیار اسرائیل قرار دهد. پروتکل صهیون هم از ابتدای تأسیس این رژیم به دنبال اجرای این طرح بود تا از این طریق کشور فلسطین هویت خود را از دست بدهد. امروز در بیت‌المقدس و فلسطین اشغالی آثار مسیحیت و اسلام در حال از بین رفتن هستند و این در ادامه اجرای سناریوی اسرائیل برای تغییر ماهیت فلسطین است و نسل جدید فلسطین راهی ‌جز مبارزه ندارد. 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اجرای این طرح نه‌تنها برای فلسطین بلکه برای منطقه  غرب‌آسيا  تهدیدکننده است، افزود: این طرح فقط به فلسطین بسنده نمی‌شود. نقشه‌ای که در مجلس اسرائیل قرار دارد، محدوده این کشور را از نیل تا فرات نشان می‌دهد. آن‌ها تنها به فلسطین و بخشی از اردن بسنده نمی‌کنند بلکه می‌خواهند خطی از مصر تا عراق را به دست بیاورند و از این نظر امنیت کل منطقه را زیر سؤال می‌برند. 
نعیمی بابیان اینکه بیشتر مردم اسرائیل مهاجر هستند که در صورت بروز جنگ، احساس عدم امنیت و خطر می‌کنند، گفت: صهیونیست‌ها در تجربه جنگ ۳۳ روزه با لبنان مجبور به عقب‌نشینی شدند. در آن زمان میزان مهاجرت سرمایه از اسرائیل به اروپا به‌شدت افزایش یافت چراکه مردم اسرائیل در برابر ناامنی بسیار شکننده هستند و تا زمانی این کشور برای آن‌ها اهمیت دارد که امنیت و رفاه شان تأمین شود به‌عنوان‌مثال اعضای خانواده بزرگ بن گوریون و نتانیاهو برای اقامت در فرانسه اقدام کردند. 
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌داران بزرگ اسرائیلی تا زمان شیمون پرز متولد خارج از کشور بودند و اصالت اجدادشان در اروپا و روسیه بوده است. به همین علت در صورت بروز جنگ در سرزمین‌های اشغالی میزان فرار از ارتش بسیار بالا می‌رود، زیرا وابستگی به این سرزمین وجود ندارند، درحالی‌که وابستگی به خاک و سرزمین نکته‌ای است که در فلسطینی‌ها به‌شدت موج می‌زند. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.