نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25929
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۵ |
اعتراضات گسترده مردم آمریکا ادامه دارد؛

نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده

طی ماه‌های اخیر، شاهد شیوع بحران‌های گسترده‌ای در ایالات‌متحده آمریکا هستیم.از سوء مدیریت کاخ سفید در بحران کرونا گرفته تا وقوع اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در این کشور، جملگی مؤلفه‌های«گذار از آمریکا»را در این کشور تشدید کرده است.
نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده

گروه بین‌الملل 
طی ماه‌های اخیر، شاهد شیوع بحران‌های گسترده‌ای در ایالات‌متحده آمریکا هستیم.از سوء مدیریت کاخ سفید در بحران کرونا گرفته تا وقوع اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در این کشور، جملگی مؤلفه‌های«گذار از آمریکا»را در این کشور تشدید کرده است. آنچه مسلم است این‌که در آمریکا با نوعی «نژادپرستی سیستماتیک»و « تبعیض نهادینه‌شده» مواجه هستیم. اگرچه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی سعی در تقلیل اعتراضات نژادپرستانه به”«ولت ترامپ» و محدود کردن ابعاد این خیزش عمومی دارند، اما واقعیت ماجرا چیزی دیگر است. ما فارغ از تحلیل‌های هیجانی و تبلیغاتی برخی رسانه‌های هضم شده در جریان قدرت در آمریکا، می‌بینیم اکثر تحلیل‌های جامعه‌شناسانه‌ای که در این خصوص ارائه می‌شود، ناظر به همین «اعتراض ساختاری» بوده و مؤلفه‌ها و فرضیات ضعیف و بدون پشتوانه در خصوص «هیجانی بودن اعتراضات» را زیر سؤال می‌برد. استقرار گارد ملی آمریکا در بیش از ۳۰  ایالت این کشور و درگیر شدن ساکنان صدها شهر با پلیس، بیانگر خشم جامعه آمریکا از نژادپرستی نهادینه‌شده در این کشور محسوب می‌شود.
   روایت CNN از وضعیت آشفته آمریکا 
اقدامات مأموران امنیتی کاملا مسلح و غیرقابل‌شناسایی در خیابان‌های پورتلند صحنه‌هایی را به وجود آورده است که هرگز نمی‌توانستیم وقوع آن را در آمریکا انتظار داشته باشیم. به گزارشCNN، مأموران امنیتی مسلح و غیرقابل‌شناسایی برای مقابله با اعتراضات ضد نژادپرستی در خیابان‌های پورتلند مستقر شده و تعداد زیادی از معترضان را بازداشت و به خودروهای بدون نشان بدون هیچ‌گونه توجیه و توضیحی منتقل کرده‌اند، این‌ها صحنه‌هایی است که شاید انتظار داشتید در کشورهای   سرکوبگر و اقتدارگرا مشاهده کنید نه در آمریکا.
بر اساس این گزارش، تعداد زیادی از مأموران فدرال مستقرشده در خیابان‌های پورتلند، افسرانی هستند که از سوی وزارت امنیت داخلی استخدام شده و عضو واحدی هستند که پس از حملات ۱۱ سپتامبر باهدف مقابله با تروریسم تشکیل شده است.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بارها معترضان ضد نژادپرستی در آمریکا را تروریست توصیف کرده و خواستار استقرار نیروهای فدرال در سایر شهرهای آمریکا برای سرکوب معترضان شده است.۴ نماینده ایالت اورگون در کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای برای وزارتخانه‌های دادگستری و امنیت داخلی، به‌شدت اقدام دولت ترامپ در سرکوب اعتراضات پورتلند را محکوم کرده‌اند.نمایندگان ایالت اورگون بر این باورند که اقدامات صورت‌گرفته از سوی مأموران امنیتی فدرال علیه معترضان، تاکتیک‌هایی است که در کشورهای سرکوب‌گر و اقتدارگرا استفاده می‌شود. این تاکتیک‌ها شامل استفاده از نیروهای امنیتی بدون یونیفورم مشخص و خودروهای ناشناس است.
   کشته شدن یک نفر دیگر در تگزاس 
مقام‌های رسمی اعلام کردند: در پی چندین تیراندازی در شهر آستین در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌ها و رفتارهای تبعیض‌آمیز و وحشیانه نسبت به سیاه‌پوستان، حداقل یک نفر کشته شده است. بر اساس این گزارش، تصاویر منتشرشده در فیس‌بوک نشان می‌دهد هنگامی‌که حدود ۱۰۰ نفر در حال تظاهرات در حمایت از وضعیت زندگی سیاه‌پوستان در شهر آستین هستند، چندین گلوله شلیک می‌شود.اداره پلیس آستین کشته شدن حداقل یک نفر را تأیید کرده است. ظاهرا هیچ فرد دیگری در جریان این تیراندازی هدف قرار نگرفته است.پلیس و اورژانس آستین تاکنون جزئیات بیشتری را از این حادثه اعلام نکرده است. اعتراضات در شهر آستین پس از قتل جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط یک مأمور پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
   آمریکا محکوم به گذار ساختاری است 
اعتراضات ضد نژادپرستی  شکل‌گرفته در آمریکا و بحران‌های ناشی از سوء مدیریت واشنگتن در قبال شیوع کرونا، به‌وضوح نشان می‌دهد که «اعتراضات روبنایی» در آمریکا که شاید تا قبل از این ناظر بر «رفتار سیاستمداران» بود، امروز به «اعتراضات زیربنایی»و عمیقی تبدیل شده است که ناظر بر « ساختار سیاسی- اجتماعی» آمریکاست. آتش زدن پرچم آمریکا در جریان اعتراضات داخلی اخیر در این کشور و به زیر کشیدن مجسمه افرادی مانند کریستف کلمب که نماد ایالات‌متحده محسوب می‌شوند، به‌خوبی نشان می‌دهد که مؤلفه‌های «گذار ساختاری» در آمریکا کلید خورده است. 
بنابراین، فارغ از نگاه کوتاه‌مدتی که نسبت به اعتراضات اخیر در آمریکا حاکم است، باید توجه داشت که اصلی‌ترین معضل پیش روی صاحبان قدرت در آمریکا( سران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواهان و جریان‌های پنهان قدرت در این کشور)، تشدید میل جامعه آمریکا نسبت به «گذار زیربنایی و ساختاری» در این کشور خواهد بود. در این معادله، دیگر تفاوتی ندارد که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ پیروز شود و به کاخ سفید راه پیدا کند! حضور یا عدم حضور هر یک از نامزدهای دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه در کاخ سفید، نمی‌تواند مانع از شکل‌گیری روند «گذار ساختاری» در آمریکا شود. گرچه«نژادپرستی سیستماتیک» در آمریکا، پدیده‌ای غیرقابل‌انکار محسوب می‌شود، اما حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، نقش یک کاتالیزور و عامل تسریع‌کننده را در تقویت مؤلفه‌های مهاجرستیزانه در این کشور ایفا کرده است. به عبارت بهتر، ترامپ در حال تقویت و تثبیت الگوهای رفتاری مبتنی بر «ناسیونالیسم افراطی»،«پوپولیسم»و «نژادپرستی هدفمند» در این کشور می‌باشد. همان‌گونه که تأکید شد، این الگوسازی‌ها منبعث از «ساختار نژادپرستانه» آمریکاست که در دوران قدرت دو حزب سنتی این کشور (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) ایجاد و تقویت شده است.
بااین‌حال ترامپ سعی در آشکارسازی این روند و تبدیل آن به یک «الگوی آشکار» دارد. «جرج فلوید» یکی از هزاران قربانی نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده محسوب می‌شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.