نوسان بازار مسکن تابع کنش‌های سیاسی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 87393
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۷ |
حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران:

نوسان بازار مسکن تابع کنش‌های سیاسی است

حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به سبب بهبود روابط با کشورهای خارجی تغییر پیدا کرده است. دولت پس از توافق با عربستان در حال انجام مذاکرات است و بخشی از پول‌های‌ بلوکه شده کشور در حال آزادسازی است.
نوسان بازار مسکن تابع کنش‌های سیاسی است

حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به سبب بهبود روابط با کشورهای خارجی تغییر پیدا کرده است. دولت پس از توافق با عربستان در حال انجام مذاکرات است و بخشی از پول‌های‌ بلوکه شده کشور در حال آزادسازی است. به طورحتم مجموع این عوامل روزنه‌هایی از امید برای تقویت پول ملی و کاهش ارزش دلار در بازار ارز می‌باشد. درچنین شرایطی فعالان عرصه مسکن دست نگه می‌دارند و شرایط را واکاوی می‌کنند تا تکلیف اقتصاد کلان جامعه مبرهن شود. 
وی افزود: تقاضا در بخش مسکن به دو شکل است؛ نخست سرمایه‌ای و شکل دیگر تقاضای مصرفی است. تقاضای مصرفی از قدرت تحت تأثیر قرار دادن بازار برخوردار نیست. 
محتشم با اشاره به تقاضای مصرفی تصریح کرد: در شرایط حال حاضر که رکورد کاهشی قیمتی اعمال شده باز هم مشاهده می‌گردد عده ای قادر به خرید مسکن نمی‌باشند و نقدینگی کافی برای خرید را در اختیار ندارند. به موجب نبود نقدینگی تقاضای مؤثر در بازار شکل نمی‌گیر‌د. 
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با اشاره نسبت به تقاضای سرمایه‌ای همچنین خاطرنشان کرد: تقاضای سرمایه‌ای مبرهن می‌سازد نقدینگی به کدام بازار هدایت شود. درشرایط حال حاضر به سبب ابهامات اقتصادی و سیاسی، تقاضای مؤثر سرمایه‌ای نیز شکل نگرفته است. او با بیان اینکه کاهش تقاضا موجب رکود قیمتی در بازار مسکن شده است، یادآور شد: تعیین تکلیف سیاست‌های خارجی و ارزی می‌تواند شرایط را تغییر دهد. در مقطع فعلی کاهش قیمتی وخرید در بازار مسکن تعجب آور نیست؛ به موجب این رکود فروشندگانی که نیاز به فروش دارند، ناچار به اعمال کاهش قیمت می‌شوند تا خریدار تشویق و قادر به خرید شود. 
وی با اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده متذکر شد: نوسازی بافت‌های فرسوده و نهضت ملی مسکن در صورت اجرایی و عملیاتی شدن، نتایج آنی به دنبال نخواهند داشت اما به سبب جنبه روانی، شرایط مثبتی را در بازار اعما‌ل خواهد کرد. اکنون نوسازی بافت فرسوده با مشوق‌های خوبی همراه شده اما آنطور که می‌بایست کلید نخورده و مجموعه حرفه‌ای ساز و توانمند ساختمان سازی را وارد نکرده است. مهم‌ترین عامل عد‌م ورود مجموعه حرفه‌ای ساز و توانمند ساختمان سازی
محدودیت‌های موجود در بازار است. مادامی که موانع رفع شوند، ورود افراد و مجموعه حرفه‌ای ساز امکان پذیر خواهد شد. تلاش شهرداری شهر تهران توسعه ساخت و ساز بوده اما طی دو سال گذشته این رویکرد با موفقیت همراه نشده و ساخت و ساز به میزان مطلوب افزایش پیدا نکرده است. 
محتشم در پایان این گفت‌وگو گفت: وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری می‌بایست مشوق‌ها را در سطح کشور ارائه دهند تا نوسازی بافت‌های فرسوده با هدف افزایش تولید و مسکن و همچنین نوسازی بافت‌ها دنبال شود. بی‌شک وجود بافت‌های فرسوده خطرآفرین خواهد بود و ضرورت دارد تا بازسازی شوند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.