نمایندگان از «خطیب» می‌گویند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49424
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۰۳ |
گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات بررسی شد

نمایندگان از «خطیب» می‌گویند

حدودا یک‌هفته‌ای است که به‌صورت رسمی جلسات  بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم آغازشده است و نمایندگان درحال بررسی سوابق و برنامه‌ها و ارائه نظراتشان به‌عنوان موافق یا مخالف وزرای پیشنهادی هستند.
نمایندگان از «خطیب» می‌گویند

حانیه مسجودی
حدودا یک‌هفته‌ای است که به‌صورت رسمی جلسات  بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم آغازشده است و نمایندگان درحال بررسی سوابق و برنامه‌ها و ارائه نظراتشان به‌عنوان موافق یا مخالف وزرای پیشنهادی هستند. در ترکیب کابینه افراد باتجربه و باسابقه در کنار متخصصان جوان دیده می‌شود، اما دراین گزارش می‌خواهیم به وزیر پیشنهادی بپردازیم که برای اولین بار در تمام تاریخ از بدنه یک وزارتخانه انتخاب‌شده است. اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، فردی که از ابتدای کار در وزارت اطلاعات حضور داشت و به‌مرور و طی سالیان متمادی پله‌های ترقی را طی کرد و اقدامات مثبت و تأثیرگذاری در حوزه فعالیت خود داشت.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم کیست؟
حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ است و در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی، حضورداشته است.
سوابق
•فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹
•فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی
•حضور در دفتر مقام معظم رهبری
•ریاست مرکز حفاظت‌واطلاعات قوه قضائیه
•رئیس حراست آستان قدس رضوی
روز یک شنبه ۳۱ مردادماه در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی بود که حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات پیشنهادی برای کابینه حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی عنوان کرد که «وزارت اطلاعات برآمده از انقلاب اسلامی باید در تراز انقلاب اسلامی بروز و ظهور کند.»
خطیب اولین فردی است که طی سال‌های گذشته به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از بدنه خود وزارت اطلاعات به مجلس معرفی‌شده است و این نکته مثبتی است که باعث دلگرمی کارکنان این وزارتخانه و حتی نمایندگان ملت شده است.
نمایندگان مجلس معتقدند معرفی اسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات می‌تواند مسیر امنیتی جمهوری اسلامی را تقویت و حل مسائل و مشکلات این وزارتخانه را تسهیل کند. چراکه برای اولین بار پس از سال‌ها فردی از بدنه خود وزارت معرفی‌شده و این مسئله از نکات مثبت وزیر پیشنهادی است.
 اسماعیل خطیب: مؤلفه‌های قدرت پوشالی نرم و سخت غرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال افول است
خطیب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نظام بین‌الملل در حال پوست‌اندازی تمام‌عیار است و مؤلفه‌های قدرت پوشالی نرم و سخت غرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال افول و ریزش است. 
وی افزود: شکست‌های پی‌درپی اطلاعاتی و ناکامی‌های دکترین نظامی شیطان بزرگ و اذناب منطقه‌ای غرب آسیا و نمونه بارز آن در افغانستان و سردرگمی آشفته غرب در رویارویی با قدرت‌های نوظهور آسیا بیانگر این واقعیت بزرگ است که این روند به یمن بیداری اسلامی و خیزش نهضت‌ها و جنبش‌های مردمی و اسلامی در کشورهای منطقه ملهم از اندیشه راهبردی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی در حال گسترش است و این بدان معنا است که شیطان بزرگ و نوکرها و مزدوران وابسته به آن به طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌ها و توطئه‌های رنگارنگ خود تداوم می‌بخشند.
وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: دشمن قسم‌خورده با بهره‌گیری از عوامل نفوذی سکولار و وابسته به غرب و جریانات برانداز باهدف بی‌ثبات‌سازی کشور درصدد تقابل گرایی
 و ایجاد نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران است که با درایت، تیزبینی و هدایت‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی این توطئه‌ها و فتنه‌ها خنثی گردیده و خنثی می‌شود.
 وی ادامه داد: از سوی دیگر در بزرگ‌ترین پروژه جنگ و تروریسم اقتصادی، اعمال تحریم‌های وحشیانه و ظالمانه و حتی تحریم دارویی علیه ملت بزرگ را اجرا می‌کنند و با تروریسم رسانه‌ای و تبلیغاتی به‌منظور تطهیر این اقدامات و تروریست‌های وابسته به آن‌ها تلاش می‌کنند.
خطیب گفت: دشمن با امکانات فناورانه درحال‌توسعه دشمنی و مخاصمه و خصومت علیه نظام مقدس است بنابراین در این شرایط باید با تمام وحدت و اتحاد در جهتی حرکت کرد که بتوان از ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای مقابله با نفوذ و رسوب اعیادی بیگانگان و تمام توطئه و نقشه‌ها وسناریوهای امنیتی آن‌ها و شیطان بزرگ مقابله و مبارزه جدی کرد و نیاز به یک اقدام فعال دارد.
وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: باید برای مقابله با وادادگی‌ها و دلدادگی‌ها به غرب و سوء مدیریت‌ها و ترک فعل‌های سؤال‌برانگیز، امید و اعتماد غیرمعقول به دشمن، دست‌اندازی به اموال عمومی و بی‌تفاوتی به حیف‌ومیل بیت‌المال، بی‌توجهی به آستانه تحمل مردم در زیر فشارهای طاقت‌فرسای معیشتی و ‌اقتصادی تلاش کرد.
در جریان بررسی صلاحیت خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم محمود عباس‌ زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت :«خطیب شاید تنها وزیر اطلاعاتی باشد که بعد از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده و درنهایت در سطح ملی هم مسئولیت داشته است.»
 نظر نمایندگان مجلس درمورد اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات
در ادامه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم تا نظراتشان را درمورد وزیر پیشنهادی اطلاعات جویا شویم و بفهمیم وضعیت رأی اعتماد خطیب درمجلس چطور است.
شهریار حیدری: خطیب اولین وزیری است که از بدنه خود وزارت اطلاعات به مجلس معرفی‌شده است
در ابتدا شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان می‌کند: باتوجه به اینکه خطیب از بدنه وزارت اطلاعات است و از کارشناسی تا مدیریت‌های مختلف در این وزارت کارکرده است با ساختار این وزارتخانه، رویکردها و کارکردها کاملا آشناست.
وی افزود: او قبل از وزارت اطلاعات به‌عنوان یک بسیجی مجروح شد و سپس وارد وزارت شد و بعد از سال‌های متمادی حضور در وزارت در سال‌های اخیر در حوزه حراست دفترمقام معظم رهبری مشغول به کار بوده است. 
حیدری ادامه داد: بنابراین کل دوران بعد از انقلاب در ساختارهای اطلاعاتی، حفاظتی و حراستی کارکرده است و از تجارب دو سازمان دیگر مانند قوه قضائیه و دفتر رهبر انقلاب برخوردار است و در بررسی‌های ما او اشراف کامل بر موضوعات و مؤلفه‌های امنیت و تولید قدرت درحوزه امنیت را دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارکرد: به نظر من مجلس نیز به همین نتیجه رسیده و فضا برای او مثبت است. بنابراین شاید در سال‌های گذشته تابه‌حال برای اولین بار است که وزیر پیشنهادی اطلاعات از بدنه خود وزارت انتخاب و پیشنهادشده است و همین مسئله باعث استقبال و خوشحالی تمام بدنه وزارت اطلاعات است و نکته مثبتی است که باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای بدنه این وزارت است.
حیدری در انتها می‌گوید: جلسات مختلفی با خطیب داشتیم و متوجه شدیم به مسائل اطلاعاتی اشراف دارد و برای قدرتمند کردن وزارت اطلاعات قدرت دارد.
مهدی سعادتی: خطیب می‌تواند اقتدار امنیتی ایران در داخل کشور و منطقه را حفظ کند و افزایش دهد.
در ادامه نیز مهدی سعادتی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: وزارت اطلاعات یک‌نهاد بسیار مهم برای جمهوری اسلامی است و اولین باری است که پس ازچند دوره فردی به‌عنوان وزیر پیشنهاد می‌شود که از بدنه همین وزارت بوده است.
او گفت: خطیب از جنس افرادی است که در وزارت اطلاعات مشغول کار هستند و تمام مسائل این وزارتخانه را درک می‌کند. باتوجه به اینکه سوابق اجرایی خوبی در مدیریت‌هایی که برعهده‌اش بود داشته است. او از پایین‌ترین رده به‌تدریج رشد کرده و مسئولیت‌های مختلفی در حوزه حراست، قوه قضائیه و حتی آستان قدس داشته است.
سعادتی اظهارکرد: کارنامه او نشان می‌دهد که در تمام سطوحی که کارکرده تجربه موفقی داشته است و ازنظر سطح علمی نیز خوب است. ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواردی را مطرح کردیم و حتی به خطیب تذکراتی را نیز درمورد لزوم رعایت بیشتر ملاحظات امنیتی دادیم. 
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است: کشور ما جایگاه مهمی در منطقه و دنیا دارد و نیازمند حفظ اقتدار نظامی و امنیتی هستیم. لذا نه‌تنها باید این اقتدار حفظ شود بلکه باید تقویت شود. درنهایت ممکن است وزیر پیشنهادی اطلاعات در جمع‌بندی کلی، رأی اعتماد قابل‌ملاحظه‌ای بگیرد و وزیر موفقی برای مردم و کشورش باشد.
فرهاد طهماسبی: خطیب چهره خوشنامی در سالم‌سازی فضای مالی و اقتصادی کشور دارد
برای بررسی بیشتر با فرهاد طهماسبی، نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس به گفت‌وگو پرداختیم و او به «رسالت» گفت: باتوجه به حساسیتی که درمورد وزارت اطلاعات وجود دارد وزیر پیشنهادی باید از زوایای مختلف موردبررسی قرار گیرد و شرایطی را داشته باشد که اقتدار ایران را افزایش دهد.
وی افزود: با انتخاب خوبی که حجت‌الاسلام رئیسی داشت، نمایندگان مردم از انتخاب خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات خرسند هستند. زیر او از روزهای ابتدای انقلاب به‌عنوان یک دلسوز فعالیت کرد و در بدنه اطلاعاتی کشور حضورداشته، مسائل را به‌خوبی رصد کرده و مانع نفوذ بیگانگان شده است. 
طهماسبی اظهارکرد: دغدغه وزیر پیشنهادی اطلاعات حفظ جان و مال مردم است و تاکنون بارها ثابت کرده که در این مسیر موفق بوده است. درنهایت نیز به نظر می‌رسد خطیب چهره خوشنام و درخشانی در سلامت سازی فضای مالی و اقتصادی کشور دارد.
 جوکار: رأی مثبت کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمجلس به وزیر پیشنهادی اطلاعات
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» درمورد وزیر پیشنهادی اطلاعات عنوان کرد: نظر این کمیسیون درمورد خطیب برای وزارت اطلاعات مثبت است و کمیسیون امورداخلی و شوراها رأی مثبت به او داد و او گزینه قابل‌قبول برای وزارت اطلاعات است.
وی افزود: درحال حاضر کشور ما نیازمند حفظ اقتدار و قدرت امنیتی خارج از مرزها و داخل مرزها و مبارزه با فسادهای مختلف به‌ویژه افساد مالی و اقتصادی برخی از مسئولان است.
جوکار تأکید کرد: به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی اطلاعات با کارنامه‌ای که دارد و فعالیت‌هایی که در وزارت اطلاعات داشته، می‌تواند در این مسیر موفق باشد.
محمدرضا دشتی: قاطعیت و فسادستیزی خطیب او را به وزیری موفق تبدیل خواهد کرد
محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» درمورد گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات افزود: حجت‌الاسلام رئیسی، خطیب را به‌عنوان وزیر اطلاعات به مجلس معرفی کرد و با شناخت قطعی که خودم از او در قوه قضائیه دارم می‌توانم بگویم که فسادستیزی و قاطعیت خطیب اثبات‌شده است و به همین دلیل یکی از وزرای موفق امنیتی کشور خواهد بود.
او درانتها اظهارکرد: یکی از مشخصه‌های دیگر خطیب این است که برای اولین بار وزیری به مجلس معرفی‌شده که از بدنه خود وزارت اطلاعات بوده است. او از پایین‌ترین سمت‌ها به بالاترین سمت‌ها آمده و کاملا به مسائل اشراف دارد. لذا پیش‌بینی می‌کنم رأی اعتماد قاطعی از نمایندگان مجلس دریافت کند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.