نمایشگاهی که دیجیتال نبود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38254
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۰۹ |
نمایشگاه مجازی کتاب با دغدغه‌ها و ناکارآمدی‌های فراوان به پایان رسید؛

نمایشگاهی که دیجیتال نبود

روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب برخلاف تمامی مزایای گفته‌شده، اما با نقد ناشران و برخی خریداران کتاب همراه بود.
نمایشگاهی که دیجیتال نبود

گروه فرهنگی
روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب برخلاف تمامی مزایای گفته‌شده، اما با نقد ناشران و برخی خریداران کتاب همراه بود. گویا پیشنهادی که توسط هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران مطرح‌شده بود، چندان مؤثر واقع نشد. او معتقد بود که نمایشگاه مجازی کتاب یک رویداد جدید ملی است که با فروش همراه شده و این اتفاق برای اولین بار در جهان رخ می‌دهد. او اشاره‌کرده بود: 
«اگر توانستند المپیک را مجازی برگزار کنند بنابراین می‌شود نمایشگاه کتاب را نیز به‌صورت عادلانه و مجازی برگزار کرد».به‌رغم آسان انگاری هومان حسن‌پور اما برگزاری درست و بی‌دردسر نمایشگاه مجازی کتاب که با شعار جبران خسارت‌های کرونایی ناشران پا به میدان گذاشت، خیلی هم کار آسانی نبود.
اختلال‌های پی‌درپی در سایت نمایشگاه و سرگردانی کاربران از چگونگی استفاده از آن‌که بارها با قطعی و مشکلات پهنای باند روبه‌رو شد گلایه‌مندی‌های فراوانی را به دنبال داشت.
 به نظر می‌رسد برگزارکنندگان نمایشگاه آن‌چنان‌که بایسته و شایسته نام این نمایشگاه بود موفق به تأمین زیرساخت‌های آن نشده و پیش‌بینی خیلی از مشکلات را نکرده بودند.
در این میان علاوه بر کاربران و مردم، ناشران نیز گلایه‌مندی‌های زیادی داشتند که سبب شد تمامی مجموعه‌هایی که قرار بود از این ظرفیت مجازی استفاده کنند تا شاید در فضای کرونایی کتاب و کتاب‌خوانی تعطیل نشود با نارضایتی از این نمایشگاه یاد کنند.
نمایشگاهی که کاربران با نوشتن «تنها چیزی که باعث می‌شه کمی به این زندگی امیدوار بشم و روحیه‌م عوض بشه نمایشگاه کتاب بهمن ماهه…» انتظارش را می‌کشیدند، به «سایت نمایشگاه مجازی کتاب یه جوری اذیت می‌کنه که می‌خوام بی‌خیال خرید کتاب بشم» یا «فکرشم نمی‌کردم گشتن تو نمایشگاه کتاب مجازی از گشتن تو نمایشگاه کتاب حقیقی بیشتر طول بکشه!» رسید.
درحالی‌که شروع روزهای برگزاری این نمایشگاه با تعریف، تمجید و حمایت از ناشران همراه بود اما روزهای برگزاری و پایان این نمایشگاه با عذرخواهی و وعده ارتقای سایت نمایشگاه کتاب خریداران و ناشران همراه شد.‌ در بررسی بیشتر این موضوع «رسالت» به گفت‌‌وگو با رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس ‌پرداخت.
 ناشران، حلقه مفقود تبلیغات نمایشگاه مجازی کتاب 
حاجی‌آبادی در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد: «تصور می‌شود فشار رسانه‌ای برخی نهادها موجب شده تا تنها از مزایای نمایشگاه مجازی کتاب سخن گفته شود تا نقدی بر این فضا وارد نگردد. در این میان برخی ناشران نیز به‌اجبار توجیه شدند تا نمایشگاه مجازی کتاب را امری پسندیده و متناسب با شرایط حال حاضر بدانند و نگوید که چه میزان از زحماتشان در این راه به چشم نیامده است».وی افزود: «به‌طور حتم برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب مزیت‌هایی داشت، اما نمی‌توان تمامی ابعاد ماجرای آن را در مزیت‌هایش جست‌وجو کرد و نقدی بر آن وارد ندانست. در ارتباط با این نمایشگاه که کارکرد آن در زمره کسب‌وکارهای دیجیتال قرار می‌گیرد مشکلات عدیده‌ای وجود داشت. به‌طور مثال خریداری یک کتاب در داخل منزل، عدم حضور فیزیکی برای جست‌وجوی کتاب موردنظر و عدم نیاز به حمل‌ونقل چند کتاب سنگین تنها مربوط به کسب‌وکار دیجیتال است. بنابراین اگر بنا به مزیت شناسی این فضاست می‌بایست از سایت دیوار، فیلیمو، شیپور و حتی دی‌جی کالا که در آن فروش کتاب نیز به سهولت وجود دارد تقدیر کرد‌».مدیر انتشارات ققنوس اظهارکرد که مزیت‌های کسب‌وکار دیجیتال را نمی‌توان در زمره نمایشگاه مجازی‌ کتاب دانست. حاجی‌آبادی تصریح کرد: «در نخستین گام نمایشگاه مجازی کتاب، افراد ملزم به کار با سایت برای جست‌وجو و ثبت سفارش خود بودند که متأسفانه سایت به‌درستی عمل نمی‌کرد و افراد و چه‌بسا ناشران نیز با کارکرد آن درگیر بودند. به‌طور حتم این امر یکی از معایب برگزاری نمایشگاه مجازی‌ کتاب بود که امید می‌رود در سال آینده برطرف و دیگر دچار نقصان نباشد».
 شکستن انحصار برگزاری نمایشگاه در زمانی و مکان خاص، مزیت بود
این ناشر فعال کشور همچنین خاطرنشان کرد: «لازم به ذکر است تا بگوییم با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، تابوی برگزاری نمایشگاه در یک مکان و زمان خاص  شکسته شد. بی‌شک چنین امری مزیت تلقی می‌گردد.  شکست این تابو نویدی بر برگزاری فیزیکی این نمایشگاه اما در زمان و مکانی دیگر شد. بنابراین می‌توان امید داشت چنانچه این نمایشگاه در سال آینده حضوری برگزار گردد در شرایط مکانی متفاوت و تاریخی جدید خواهد بود».وی گفت: «یکی از دیگر نقدهای وارده بر این نمایشگاه، مفقود شدن نام ناشران و تمامی زحمتشان برای برگزاری این فضا بود. همان‌طور که دیده شد در تمامی تبلیغات رسانه‌ای تنها از متولیان برگزاری نمایشگاه تقدیر شد و از  ناشران به‌رغم زحمت بسیار خود، نامی برده نشد».او در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: «هزینه‌ برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت فیزیکی بسیار‌ متفاوت از نمايشگاه مجازی است اما شنیده‌ها حاکی بر این است که یک تادو   میلیارد صرف برگزاری نمایشگاه مجازی شده است. حال سؤال این است که این مقدار، صرف چه چیز شده هنگامی‌که بودجه بن کتاب نیز از این مقدار جداست؟ سؤال دیگر این است برگزاری این نمایشگاه چه کمکی به ناشران کرد  هنگامی‌که هزینه‌های ارسال و پست نیز بر عهده خودشان است؟ به‌طور حتم اجرا و زحمت نمایشگاه مجازی کتاب تنها بر گردن ناشران افتاد».

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.