نقض پیمان سعودی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63274
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۲۶ |
رژیم سعودی تلاش‌های بشردوستانه جهانی برای توقف جنگ در یمن را باوجود پذیرش آتش‌بس زیر پا گذاشت

نقض پیمان سعودی

بحران یمن که در پی تجاوز رژیم سعودی به این کشور از ترس افزایش قدرت محور مقاومت در منطقه شکل گرفت این روزها وارد مرحله جدیدی شده است. گویا مقاومت مردم یمن به پشتیبانی ایران پس از نزدیک به 8 سال طاقت‌فرسا کم‌کم به نتیجه می‌رسد و متجاوزان را متوجه اشتباهات خود می‌کند.
نقض پیمان سعودی

گروه سیاسی
بحران یمن که در پی تجاوز رژیم سعودی به این کشور از ترس افزایش قدرت محور مقاومت در منطقه شکل گرفت این روزها وارد مرحله جدیدی شده است. گویا مقاومت مردم یمن به پشتیبانی ایران پس از نزدیک به ۸ سال طاقت‌فرسا کم‌کم به نتیجه می‌رسد و متجاوزان را متوجه اشتباهات خود می‌کند.
چند روز پیش بود که هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دوماهه در این کشور خبر داد و اعلام کرد که این آتش‌بس از ۲ آوریل از ساعت ۷ به‌وقت محلی آغاز می‌شود و قرار است به کشتی‌های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده شود.
فرستاده سازمان ملل در امور یمن همچنین از امکان برقراری پروازهای محدود از فرودگاه صنعا اطلاع داده و خاطرنشان کرده بود که این آتش‌بس با توافق طرفین قابل تمدید است.
در واکنش به این اتفاق، محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در توییتی بابیان اینکه آتش‌بس اعلامی از سوی فرستاده سازمان ملل اعتبار خود را با اجرایی شدن به دست خواهد آورد، از ملت یمن خواست هوشیار باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.
از سویی «محمد عبدالسلام»، رئیس تیم مذاکره‌کننده انصارالله از اعلام آتش‌بس از سوی سازمان ملل استقبال کرده و افزود که به‌موجب این آتش‌بس عملیات نظامی متوقف می‌شود، فرودگاه بین‌المللی صنعا بازگشایی می‌شود و همچنین امکان ورود تعدادی کشتی به بندر الحدیده برای سوخت‌رسانی در طول دو ماه آینده مهیا می‌شود.
 مفاد آتش‌بس شامل موارد زیر می‌شود
توقف تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و خارج از آن، امکان ورود ۱۸ کشتی حامل مشتقات نفتی به بندر الحدیده، راه‌اندازی دو پرواز تجاری در هفته به فرودگاه صنعا و از فرودگاه مذکور به دو کشور اردن و مصر است.
همچنین به‌محض اجرایی شدن آتش‌بس، نماینده سازمان ملل در امور یمن طرف‌های درگیر را به نشست به‌منظور توافق برای گشودن راه‌ها در تعز و دیگر استان‌های یمن به‌منظور عبور و مرور غیرنظامیان برای استفاده از بستری که آتش‌بس مهیا کرده است، خواهد کرد.
همچنین طرفین با فرستاده ویژه در خصوص پیشنهادات برای گام‌های بعدی برای پایان جنگ تعامل می‌کنند.
این آتش‌بس پس از ۲۴ ساعت از اعلام فرستاده ویژه اجرایی می‌شود. طی ۲۴ ساعت همه طرف‌های مسئول به یگان‌های نظامی تحت امر خود، توقف تمامی حملات و ترک مخاصمه را اعلام خواهند کرد.
این آتش‌بس با موافقت طرفین قابل تمدید است. همچنین طرفین افسران رابطی را برای همکاری با دفتر فرستاده ویژه دبیر کل در امور یمن در تمامی جنبه‌های آتش‌بس ازجمله جنبه‌های نظامی، برای حمایت از رعایت و احترام به آتش‌بس تعیین خواهند کرد. بااینکه هیچ نظارت مستقلی وجود نخواهد داشت اما دفتر نماینده سازمان ملل در امور یمن، هماهنگی موردنیاز طرفین برای کمک به اجرای آتش‌بس را به عمل خواهد آورد.
همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه از آتش‌بس موردتوافق طرف‌های جنگ یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد «روند سیاسی» به برقراری صلح در این کشور منجر شود.
 به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره به نقل از خبرگزاری سبأ، «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل با ارسال پیامی نیز از تلاش‌های مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه که بخش هرچند اندکی از اوضاع بد ملت یمن را بهبود می‌بخشد، قدردانی کرد.
بااین‌حال و علی‌رغم همه این تلاش‌ها در اولین روز این آتش‌بس رژیم سعودی آن را به‌صورت گسترده‌ای نقض کرد.
خبرنگار شبکه «المسیره» در صعده گزارش داد که شامگاه شنبه و دقایقی پس از اجرای آتش‌بس دوماهه در یمن، شلیک موشکی و توپخانه‌ای سعودی به مناطق مرزی این کشور انجام‌شده است.
بر اساس این گزارش، در حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به شهرستان «شدا» در استان صعده، ۳ شهروند یمنی به شهادت رسیدند.
از سوی دیگر، مرکز اطلاع‌رسانی «انصارالله» نیز اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف متجاوز بامداد یک‌شنبه یکی از پایگاه‌های ارتش در تعز را هدف قراردادند.
یک منبع نظامی یمنی به این رسانه گفت: «هواپیمای جاسوسی متجاوز آتش‌بس را نقض کرده و یکی از پایگاه‌های ارتش و کمیته‌های مسلح در البره واقع در استان تعز را هدف موشک قرار داد.
مرکز اطلاع‌رسانی انصارالله همچنین نوشت:‌ نیروهای متجاوز به نقض آتش‌بس ادامه داده و مواضع ارتش و کمیته‌ها را در الحمد واقع در نجران با گلوله توپخانه هوویتزر و ۴ گلوله تانک هدف قراردادند.
نهایتا باید منتظر ماند و دید که آیا عربستان همچنان بر تداوم تجاوز و مسیر اشتباه گذشته خود اصرار می‌ورزد یا اینکه این نقض یک اتفاق گذراست و این رژیم واقعا به دنبال خروج از بحران یمن است. درهرصورت استمرار این جنگ هیچ‌گونه دستاورد قابل‌ملاحظه‌ای برای سعودی نخواهد داشت و این مسئله ای‌است که تقریبا تمامی کارشناسان به آن اذعان دارند و دیر یا زود این رژیم باید دست از محاصره ملت مظلوم یمن بردارد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.