نفس تازه در حیات حوزه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23773
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۱۰ |
گزارشی از رویکرد تغییر مدیریتی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

نفس تازه در حیات حوزه

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در اتفاقی تازه و با رویکردی جوان محور محمدمهدی دادمان را در رأس یکی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگی هنری انقلاب می‌بیند که نیاز این مجموعه به نفسی تازه و نیرویی انقلابی و جوان از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.
نفس تازه در حیات حوزه

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در اتفاقی تازه و با رویکردی جوان محور محمدمهدی دادمان را در رأس یکی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگی هنری انقلاب می‌بیند که نیاز این مجموعه به نفسی تازه و نیرویی انقلابی و جوان از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.
روح جوانی‌ای که از ابتدای تأسیس این نهاد فرهنگی وجود داشت در سال‌های اخیر کم‌رنگ شده بود و آمدن انگیزه‌های انقلابی در سایه نگاه مدیریتی جوان و پیشران می‌توانست این مجموعه را در دستیابی به اهداف بلند آن بیش از همیشه یاری رساند.
به نظر می‌رسد مدیریت جوان و جدید حوزه هنری برای رسیدن به پویایی سال‌های اولیه، راه درازی در پیش دارد. راهی که می‌توان با جلب نظر هنرمندان در طیف‌های مختلف و جذب حداکثری بدون در نظر گرفتن مرزهایی که با برچسب‌های مختلف در سال‌های اخیر به هنرمندان چسبانده شده است، بهتر و کامل‌تر طی کرد.
شرط حیات و پویایی حوزه هنری، تعامل با هنرمندان از طیف‌های مختلف با رویکردهای گوناگون است. حوزه آمده بود تا همانند انقلاب که همه را زیر یک پرچم جمع کرده بود، هنرمندان و دغدغه‌مندان را در یک گعده و حلقه‌ جمع کند. امروز پس از چهار دهه از فعالیت این مرکز، به نظر می‌رسد بیش‌ازپیش لازم است تا نگاه دوباره‌ای انداخته شود.

مدیران حوزه هنری از ابتدای انقلاب

حجت‌الاسلام زم در سال ۶۰ با پیوستن به حوزه هنری به سازمان تبلیغات اسلامی، به‌عنوان اولین مدیر حوزه هنری شروع به فعالیت کرد. او که سابقه کار در سازمان تبلیغات اسلامی را داشت و تا حدودی با فعالان حوزه هنری ارتباط داشت، توانست در دوره مدیریت خود حوزه هنری را سازماندهی و ساختاربخشی کند.
با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی در سازمان تبلیغات اسلامی، حسن بنیانیان که پیش‌تر مسئول امور فرهنگی در سازمان برنامه‌وبودجه و مدیر نوسازی مدارس بود و تئوری‌های فرهنگی او در ماهنامه «نیستان» با اقبال دلسوزان عرصه فرهنگ روبه‌رو شده بود، به ریاست حوزه برگزیده شد و ۹ سال در این مسند حضور داشت.
پس از مدیریت ۹ ساله بنیانیان، محسن مؤمنی شریف مدیریت حوزه هنری را بر عهده گرفت. او که از جوانی وارد حوزه هنری شده بود، ازجمله نویسندگان جوان برآمده از این نهاد انقلابی است. مؤمنی شریف را می‌توان فرزند حوزه هنری دانست.

شکل‌گیری اولیه حوزه هنری
هسته اولیه حوزه هنری در سال ۵۷ شکل گرفت. با حضور افرادی چون زنده‌یاد طاهره صفارزاده، مهرداد اوستا، فرج‌الله سلحشور، مشفق کاشانی، حمید سبزواری، سپیده کاشانی، محمود شاهرخی و دیگران. کم‌کم جوانان هنرمندی مانند زنده‌یاد سیدحسن حسینی، مرحوم قیصر امین‌پور، سلمان هراتی و … نیز به این حلقه پیوستند؛ شاعرانی که به پویایی و مانایی هنر انقلاب کمک کردند و حضورشان سبب شد تا شعر انقلاب وارد مرحله‌ای جدید شود. این گروه بعدها از امام(ره) خواستند تا فردی را با آن‌ها همراه کنند تا هنر انقلاب از مسیر خود خارج نشود. این شد که آیت‌الله امامی کاشانی نیز به این جمع پیوست. حوزه هنری که مولود انقلاب اسلامی است، در تمام فعالیت قریب به چهار دهه خود تلاش کرد تا در حوزه‌های مختلف هنری، هنر تراز انقلاب اسلامی را به جامعه معرفی و جای خود را در میان هنر معاصر ایران باز کند. در این میان، سهم قابل‌توجهی از فعالیت‌های حوزه هنری به بخش ادبیات اعم از داستان و شعر اختصاص داشت.

اولین سنگ بنای هنر انقلاب
پیروزی انقلاب، بهترین زمینه را برای فعالیت گسترده‌تر و درعین‌حال منسجم‌تر هنر و ادبیات انقلابی و مذهبی فراهم کرد. با توجه به خلأهای پیشین، مرکزی با نام «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» شکل گرفت؛ نامش را حوزه گذاشتند تا همان‌طور که حوزه به تدریس علوم نقلی می‌پردازد، حوزه هنری هم به تدریس هنر انقلاب بپردازد. قرار شد آثارش هم در زیرمجموعه‌ای با عنوان «سوره» منتشر شود تا پیوندی با قرآن داشته باشد.

قزوه: تغییر مدیریت در حوزه هنری حساب‌شده بود
علیرضا قزوه مدیر پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در گفت‌وگو با فارس به فعالیت‌های محسن مؤمنی شریف طی ۱۰ سال در حوزه هنری اشاره کرد و ضمن مثبت شمردن تغییرات اظهار داشت: آقای «مؤمنی» از پاک‌ترین و انقلابی‌ترین هنرمندان و مدیرانی است که می‌شناسم و اتفاقا تمام این ویژگی‌ها در جناب «دادمان عزیز» هم هست. ای‌کاش تمام تغییر و تحول‌های مدیریتی در جامعه ما بر اساس این الگو صورت می‌گرفت.این شاعر ضمن اشاره به اطلاع از رمان جدید مؤمنی شریف خاطرنشان کرد: من فصل‌های زیادی از این رمانش را از زبان خودش شنیده‌ام. خودش که دوست داشت می‌توانست در یک مسئولیت جمع و جورتر و با فراغت بیشتر به کارهای ادبی‌اش بپردازد. شنیدم برخی از رفقای بدبین و فرصت‌طلب به دنبال تأویل این تغییر و تحول و کشاندن آن در هیئت یک کودتا هستند. اصلا چنین چیزی نیست. این یک جابه‌جایی مدیریتی آرام و حساب‌شده و عاقلانه و با توافق هم است و هر دو مدیر در نوع خود انسان‌هایی فروتن و هنرشناس و دین‌مدارند و از انسان بزرگواری چون جناب قمی انتظار چنین جوان‌گرایی و چنین تغییر و تحولی می‌رفت و جناب مؤمنی هم حوزه را خانه خود می‌داند و تجربیات ارزشمند خود را فروتنانه در اختیار جناب دادمان قرار خواهد داد.

معلمی: تربیت نسل جدید در دستور کار مدیریت جدید خواهد بود

​​​​​​​مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اینکه تغییرات مدیریتی در هر سازمانی اثرات خیر و مثبتی به همراه خواهد داشت، گفت: تلاش‌های ۱۰ ساله آقای مؤمنی در مجموعه حوزه هنری اثرات خیر و مثبتی داشت و حالا که ایشان به دلیل پرداختن به حوزه کتاب و نویسندگی از جمع دوستان جدا می‌شوند ساختار خوب و نسلی فعال را برجای گذاشتند و ان شاءالله با حضور برادر عزیزمان آقای دادمان این روند با شتاب و کیفیت بهتری ادامه پیدا کند.معلمی بابیان اینکه دادمان با رویکردی انقلابی فعالیت خود را در حوزه آغاز خواهد کرد، افزود: ایشان ازجمله مدیران متعهد و پرکار و دغدغه مند فرهنگی کشور هستند که در کنار صفت‌های خوبی که دارند از شتاب‌زدگی و رفتارهای هیجانی پرهیز می‌کنند و این موضوع باعث خواهد شد تا حوزه با تغییرات منسجم و ساختارمند در ادامه حیات خود بتواند آثار ماندگاری را از خود برجای بگذارد.معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه تغییر نسل در این مجموعه ضمن حفظ احترام به پیشکسوتان سبب می‌شود تا هنر انقلاب با شتاب سریع‌تر و باانگیزه‌تری به حیات خود ادامه دهد، یادآور شد: در این مقطع تربیت نسل جدید هنرمندان انقلابی و تلاش برای برآورده شدن مطالبات رهبر فرهیخته انقلاب از حوزه هنری حتما در دستور کار مدیریت جدید حوزه قرار خواهد داشت و ان شاءالله با تدابیری که مدیریت جدید خواهد داشت افزایش ۱۰۰درصدی تولیدات حوزه که مدنظر رهبر معظم انقلاب هم هست رقم می‌خورد. ضمن اینکه آموزش نسل جوان و تربیت جوانان انقلابی برای داشتن آینده‌ای روشن در این مجموعه می‌تواند زمینه‌ساز تداوم فعالیت‌های تأثیرگذار حوزه در این دوره جدید باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.