نسل‌کشی یمنی‌ها در سایه سکوت سازمان ملل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23294
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
شیوع کرونا و وبا در کنار بمباران سعودی‌ها؛

نسل‌کشی یمنی‌ها در سایه سکوت سازمان ملل

جنایات سعودی‌ها و حامیان غربی آن‌ها در یمن همچنان ادامه دارد. در این میان، شیوع کرونا و وبا نیز در کنار قطحی ناشی از جنگ، زندگی را برای مردم بی‌گناه یمن سخت و دشوار ساخته است.
نسل‌کشی یمنی‌ها در سایه سکوت سازمان ملل

‌|  گروه بین‌الملل‌|
جنایات سعودی‌ها و حامیان غربی آن‌ها در یمن همچنان ادامه دارد. در این میان، شیوع کرونا و وبا نیز در کنار قطحی ناشی از جنگ، زندگی را برای مردم بی‌گناه یمن سخت و دشوار ساخته است. اخیرا سازمان ملل اقرار کرد  که با ادامه جنگ و روند جاری، سیستم بهداشتی یمن در آستانه نابودی است و به‌زودی از هم خواهد پاشید و از همین رو از کشورهایی که برای کمک به این کشور وعده داده‌اند، خواست هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند اما از کشورهایی که بعضا خود عامل این فاجعه انسانی هستند، نامی نبرد و از متجاوز اصلی یعنی دولت سعودی، درخواستی برای قطع حملات و بمباران‌ها نکرد.به عبارت بهتر، سازمان ملل متحد بار دیگر با سکوت خود در برابر رژیم سعودی، مسیر را برای استمرار جنایات ریاض در یمن هموار کرد. این روند ، طی سال‌های گذشته ادامه داشته است. 
وضعیت ۸۰ درصد یمنی‌ها وخیم است 
روبرت کلفیل سخنگوی کمیساریای عالی سازمان‌ملل متحد در نشست مطبوعاتی اخیر خود اعلام کرده است :
«نگرانی ما این است که یمنی‌ها نه‌فقط به دلیل کرونا که به‌خاطر وبا و مالاریا و دیگر بیماری‌ها جان خود را از دست بدهند.آخرین برآوردهای سازمان ملل حکایت از آن دارد که در جامعه ۲۴ میلیون نفری یمن، از هر ۵ یمنی ۴ نفر نیازمند کمک برای ادامه حیات هستند و وضعیت‌شان بعد از گذشت ۵ سال از تجاوز ائتلاف عربی به رهبری سعودی، هر روز بدتر می‌شود.»
چنانچه خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، دوم ژوئن جاری نشستی در ریاض برگزار شد و کشورهایی در آن شرکت کردند تا راهکارهای کمک به این کشور مصیبت‌زده از تجاوز خارجی را جست‌وجو کنند. در پایان هم هر یک وعده کردند که در کمک به بازسازی این کشور مشارکت کنند، با این حال معلوم نیست تا زمانی که متجاوز یعنی کشور میزبان این نشست، متوقف نشود و دست از بمباران‌های کور و ضد حقوق بشری زنان و کودکان برندارد، چگونه می‌توان به این کشور کمک کرد؟ به عبارت بهتر، رژیم سعودی که خود عامل جنایت و کشتار و آوارگی میلیون‌ها یمنی محسوب می‌شود، چگونه می‌تواند نقش حامی مردم یمن را ایفا کند.
مؤسسه «عین الانسانیه»، یک مرکز مستقل با عنوان «حقوق بشر و رشد و توسعه» روز جمعه  با انتشار گزارشی از تجاوز ۱۹۰۰ روزه ارتش سعودی با حمایت آمریکایی‌ها اعلام کرد که حدود ۴۲ هزار و ۷۵۱ تن از غیرنظامیان یمنی در این مدت شهید و یا زخمی شده‌اند که از این میان فقط ۶ هزار زن و کودک به شهادت رسیده‌اند.
حملات سعودی‌ها به مردم یمن ادامه دارد 
بر اساس آنچه منابع رسمی اعلام کرده‌اند،  ائتلاف سعودی از  روزجمعه تا ديروز ۱۰۷ بار آتش‌بس الحدیده را نقض کرد.در استان صنعا جنگنده‌های ائتلاف سعودی ۲۱ حمله را به منطقه الخانق انجام دادند. این ائتلاف همچنین حملاتیإ را به منطقه الخسف در استان الجوف، منطقه مجزر در استان مأرب، منطقه العمشیه در استان عمران و منطقه بنی حسن و حیران در استان حجه انجام دادند.از سوی دیگر منطقه نصاب در استان شبوه که شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی بود اکنون شاهد آرامش شکننده است. درگیری‌های پراکنده‌ای میان دو طرف در شهر جعار نیز رخ داد.
چراغ سبز سازمان ملل به رژیم متجاوز سعودی
در حالی که مقامات ارشد و رسمی آمریکایی، خود نیز نسبت به نقش پررنگ سعودی‌ها، کاخ سفید  و کشورهای اروپایی  در کشتار ملت یمن اذعان دارند، مقامات ارشد سازمان ملل متحد تحت تأثیر لابی‌گری با دولت ترامپ ترجیح می‌دهند سخنی در حمایت از ملت مظلوم و بی‌دفاع یمن به میان نیاورند تا مبادا خاطر افرادی مانند ترامپ و پمپئو مکدرشود.
در جریان حوادث و حملات تروریستی محدودتر(به لحاظ تعداد قربانیان ) که طی سال‌های اخیر در کشورهای غربی به وقوع پیوسته است، ، شاهد ابراز همدردی و حمایت همه‌جانبه سازمان‌های به‌اصطلاح بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد با خانواده قربانیان این حوادث هستیم؛ از سکوت یک‌دقیقه‌ای در شورای امنیت تا دستور ویژه برای پیگیری حادثه، با این حال مدعیان حقوق بشر از کنار نسل‌کشی  بی‌رحمانه دسته‌جمعی ملت یمن می‌گذرند.
البته مسجل است که کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه که خود در حمایت سیاسی، نظامی و تسلیحاتی از سعودی‌ها در طول سه سال اخیر( از زمان آغاز جنگ یمن تاکنون ) نقش داشته‌اند، هیچ‌گاه در صدد مواجهه با اقدامات وحشیانه محمد بن سلمان برنمی‌آیند. گویا از دید مقامات سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی،اساسا اتفاقی در یمن رخ نداده و این کشور نیز جایی در نقشه جغرافیای جهان ندارد. تقسیم‌بندی ملت‌های جهان به شهروندان درجه اول و دوم و … سیاست اعلام نشده ولی علنی غرب در قبال ساکنان کره زمین محسوب می‌شود.
نتیجه ۵ سال تجاوز سعودی‌ها 
امروزه ملت یمن بعد از گذشت بیش از ۵ سال تجاوز سعودی‌ها ، در معرض تهدید جدی کرونا قرار گرفته‌اند؛ مانند همه کشورها، اما با یک تفاوت، این‌که سایر کشورها در شرایط عادی به جنگ کرونا رفته‌اند و یمنی‌ها زیر بمباران بی‌وقفه سعودی‌ها به اماکن مسکونی و غیرنظامی؛سعودی‌ها طی حملات هوایی ، زمینی و دریایی خود در ۱۹۰۰ روز گذشته  ۵۷۳ هزار و ۱۰۲ مرکز خدمات‌رسانی ازجمله ۵۶۲ هزار و ۶۸۷ منزل ، یک‌هزار و ۸۵ مدرسه ، ۳۸۷ بیمارستان و مرکز بهداشت ، ۱۷۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی ، ۶ هزارو۶۳۲ قطعه زمین کشاورزی ، یک هزار و ۳۵۵ مسجد و ۴۷ مرکز رسانه‌ای و ۲۴۲ مرکز باستانی و ۳۶۱ مرکز توریستی را هدف قرار داده و نابود کرده‌اند.
تهدید کرونا در شرایطی که سعودی‌ها تمامی  زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی این کشور را منهدم کرده‌اند، امروزه به دغدغه و نگرانی‌های جامعه جهانی تبدیل شده، اما برای ملت یمن این همه نگرانی‌ها نیست، به‌طوری که حتی سازمان ملل هم اذعان کرده که نه‌فقط کرونا که وبا و مالاریا و سایر بیماری‌ها هم در کمین یمن است. اکنون به نظر می‌آید که سازمان‌های بین‌المللی به موقعیت ملت یمن بیش از همیشه واقف شده‌اند.سازمان ملل متحد خود نیز به‌خوبی می‌داند که قبل از هر کمکی به ملت یمن، جامعه جهانی ابتدا روند حملات و بمباران‌های سعودی‌ها را متوقف کند تا مردم یمن قبل از آن‌که از کشتار کرونا مصونیت یابند، از تسلیحات اهدایی آمریکا  و کشورهای اروپایی به ارتش عربستان در امان باشند. با این حال  شورای امنیت سازمان ملل نشان داده است که اراده‌ای واقعی در راستای کاهش مشقت و درد ملت مظلوم یمن ندارد و در این معادله خونین، به مثابه شریک جرم آل سعود عمل می‌کند. 

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.