نسخه قاتلان افغانستان برای حمایت از مقتول! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49419
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۵۶ |
نشست گروه هفت به کدام سو می‌رود؟

نسخه قاتلان افغانستان برای حمایت از مقتول!

 سران گروه هفت که حامیان ترور، خشونت و بحران‌سازی در طول دو دهه اشغالگری در افغانستان بوده‌اند، اکنون ژست حامیان مردم این کشور را به خود گرفته‌اند. سران هفت کشور صنعتی نشست اضطراری ویدئویی برگزار کرده‌اند.
نسخه قاتلان افغانستان برای حمایت از مقتول!

فخرالدین اسدی 
 سران گروه هفت که حامیان ترور، خشونت و بحران‌سازی در طول دو دهه اشغالگری در افغانستان بوده‌اند، اکنون ژست حامیان مردم این کشور را به خود گرفته‌اند. سران هفت کشور صنعتی نشست اضطراری ویدئویی برگزار کرده‌اند. تنها موضوع موردبحث خروج همکاران نیروهای ائتلافی ناتو از افغانستان و فعالان مدنی و حقوق بشر است! اما سؤال اصلی اینجاست که کدام کشورها ناقض حقوق بشر در افغانستان بوده‌اند ؟! 
 تمسخر حقوق بشر در افغانستان 
سران هفت کشور صنعتی عمده غرب در یک نشست اضطراری در مورد اقدامات خود برای نقل و انتقال پناه‌جویان افغان از کابل به مشورت نشسته‌اند.  گروه هفت از آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن تشکیل شده است. برخی منتقدان می‌گویند که ابعاد بزرگ مسئله افغانستان ایجاب می‌کند که کشورهای بزرگ دیگر و کشورهای همسایه افغانستان نیز در مشورت‌ها و اقدامات هماهنگ مشارکت داده شوند.اما انتقادات مطرح‌شده در این خصوص، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌های غربی به آن اشاره کرده‌اند! واقعیت امر این است که همه کشورهای عضو گروه هفت، به واسطه عضویت در ناتو یا شراکت راهبردی با آمریکا، در افغانستان دست به اشغالگری و جنایت زده‌اند. 
 نتایج اشغالگری غرب در افغانستان
زمانی که نیروهای اشغالگر ناتو و آمریکا در افغانستان حضور داشته‌اند، شاهد کشتار و آوارگی میلیون‌ها شهروند افغان بوده‌ایم. بسیاری از این شهروندان، در بمباران‌های هوایی نیروهای اشغالگر کشته شده‌اند. حتی در آخرین گزارش‌ها و مستندات منتشرشده نیز این موضوع به چشم می‌خورد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش تازه‌ای گفته که تلفات غیرنظامیان در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به همین زمان در سال گذشته هشتاد درصد افزایش یافته است.در این گزارش آمده که  نزدیک به هزار و ۶۰۰ رویدادو یک هزارو ۶۷۷ نفر کشته و سه هزار و ۶۴۴ نفر نیز زخمی شده‌اند.بر اساس این گزارش در ۶ ماه نخست سال ۱۵۴ زن کشته و ۳۵۰ زن دیگر نیز زخمی شده‌اند که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.شمار کشته‌شدگان کودک نیز ۳۷۳ نفر و شمار زخمیان آن‌ها ۱۰۸۳ نفر خوانده‌شده که تقریبا نسبت به زمان مشابه سال گذشته سه برابر شده است.
 در نشست گروه هفت چه مسائلی مطرح شد؟
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا یک روز پیش از نشست گروه هفت خواستار تحریم‌های بیشتر علیه طالبان شد.او گفت طالبان در کانادا به عنوان یک جریان تروریستی شناخته می‌شود، اما ما با شرکایمان در گروه هفت درباره گام‌های بعدی گفت‌وگو خواهیم کرد.
به گزارش دویچه وله، کانادا از پنج شنبه گذشته انتقال افغان‌ها از کابل را آغاز کرد. این کشور اخیرا گفته است در چارچوب یک برنامه مهاجرتی حدود ۲۰هزار پناه‌جوی افغان را خواهد پذیرفت.به گفته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، دولت این کشور هم‌اکنون در حال گفت‌وگو با آمریکا و ترکیه در مورد ادامه کار فرودگاه کابل برای پروازهای غیرنظامی است.ماس گفت با طالبان نیز تماس‌هایی گرفته شده است. آمریکا نیز هنوز تصمیم نگرفته که از ۳۱ ماه
 اوت نقشی در اداره فرودگاه کابل نداشته باشد.وزیر خارجه آلمان در رابطه با نشست اضطراری سران کشورهای هفت کشور صنعتی گفت که این مسئله باید روشن و هماهنگ شود که تا چه زمان می‌توان افراد را از کابل خارج کرد. علاوه بر این باید در مورد کمک‌های بشردوستانه برای پناه‌جویان مشورت شود و اینکه در برابر «موج مهاجرت‌ها» چگونه رویکردی باید در پیش گرفت.از سوی دیگر، پیمان ناتو فعلا نمی‌خواهد  تاریخ معینی را برای پایان نقل و انتقال افراد از افغانستان ذکر کند. یک سخنگوی ناتو گفته است: «وضعیت حاکم بر فرودگاه کابل همچنان چالش‌برانگیز و غیرقابل پیش‌بینی است.»
او گفت در همکاری با نیروهای هم‌پیمان خود، عملیات خروج افغان‌ها ادامه خواهد یافت. هم‌اکنون روزانه ده‌ها هواپیما فرودگاه کابل را ترک می‌کنند. گفت‌وگوهای بیشتری در نشست ویژه ویدئویی سران گروه هفت درباره وضعیت حاکم بر افغانستان صورت گرفته و در این نشست، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز شرکت داشته است! 
در وضعیت فعلی، آمریکا قصد دارد تمام نیروهای نظامی خود را تا پایان ماه جاری، ۳۱ اوت از افغانستان خارج سازد. این بدان معناست که نقل و انتقال اتباع خارجی و افغان‌هایی که تحت خطر هستند، احتمالا باید تا پایان هفته جاری خاتمه یابد.جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که دولت ایالات‌متحده در حال رایزنی با ارتش این کشور در مورد تمدید زمان مأموریت نقل و انتقال است که فراتر از پایان ماه اوت می‌رود.حدود چهار هزار نفر از افرادی که آمریکا از افغانستان خارج کرده قرار است به‌طور موقت در پایگاه‌های آمریکا در آلمان در دو ایالت بایرن و راین‌لندفالتس مستقر شوند.یک سخنگوی ارتش آمریکا در اروپا به خبرگزاری آلمان با تأیید این خبر گفت که مقدمات لازم در پایگاه‌های «گرافن‌وور»و «کایزرسلاوترن»صورت گرفته است. این پناه‌جویان در این محل خواهند ماند تا محل قطعی سکونت آن‌ها مشخص شود و به این محل‌ها انتقال یابند. 
 چه مسائلی در نشست گروه هفت سانسور شده است؟!
اصلی‌ترین موضوعی که در نشست مجازی و ویدئویی گروه هفت سانسور شده است، به « عوامل ایجاد بحران» در افغانستان بازمی‌گردد! باید این نکته را مدنظر قرار داد که در جریان نشست اخیر گروه هفت، ایجادکنندگان بحران‌های امنیتی مزمن و پایدار در افغانستان، سعی کرده‌اند خود را شریک درد و رنج مردم این کشور نشان دهند! این همان آدرس غلط تبلیغاتی مشترکی است که طی هفته‌های اخیر از سوی آمریکا و شرکای آن در ناتو به نظام بین‌الملل مخابره می‌شود. بدون شک سران هر هفت کشور عضو گروه هفت به واسطه جنایاتی که نیروهایشان در افغانستان مرتکب شده‌اند، مستحق سخت‌ترین مکافات و مجازات ممکن هستند. در هر حال، نباید این حقیقت محض را فراموش کرد که وجه اشتراک هفت کشور شرکت‌کننده در اجلاس اخیر گروه هفت، تمایل ذاتی آن‌ها در خصوص توحش، اشغالگری و مداخله‌گرایی در نظام بین‌الملل می‌باشد. بدیهی است که سخن گفتن از صلح، ثبات و حقوق بشر در افغانستان توسط این کشورها، به‌نوعی طنز تلخ شباهت دارد که مشابه آن‌ها را در قبال پرونده‌های جاری در حوزه روابط بین‌الملل مشاهده می‌کنیم.

نویسنده : فخرالدین اسدی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.