نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری موجب رضایت کشاورزان شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76825
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۴۷ |
عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری موجب رضایت کشاورزان شده است

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره وضعیت کشت گندم در مناطق مختلف کشور به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: با توجه به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم، کشاورزان از کشت این محصول استقبال کرده‌اند. به عبارت دیگر این قیمت مورد رضایت کشاورزان بوده است.
نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری موجب رضایت کشاورزان شده است

گروه اقتصادی 
عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره وضعیت کشت گندم در مناطق مختلف کشور به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: با توجه به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم، کشاورزان از کشت این محصول استقبال کرده‌اند. به عبارت دیگر این قیمت مورد رضایت کشاورزان بوده است. وی درباره وضعیت کشت گندم در استان‌های شمال غرب و سردسیر افزود: در استان‌های شمال غرب و سردسیر از‌جمله؛ اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، کرمانشاه و همدان بیش از ۹۰ درصد کاشت انجام شده است و مراحل  کشت آبی و دیم‌شان رو به رو اتمام است. 
هاشمی تصریح کرد: در استان‌های مرکزی بیش از ۷۰ درصد کشت انجام شده و در استان‌های جنوبی و گرمسیر‌ نیز بیش از ۵۰ درصد کشت انجام شده است. در مابقی استان‌ها نیز طی ۱۵ روز آینده کشت به اتمام خواهد رسید. رئیس بنیاد ملی گندمکاران همچنین خاطرنشان کرد: میزان کشت در گندم آبی ثابت است و به  يك میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار می‌رسد. نقصان این رقم از ۲ میلیون هکتار به سبب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی است. در گندم دیم ۴ میلیون هکتار به طور متوسط در هرسال کشت می‌شود که این امر نیز تابع مستقیم میزان بارش است. بدین معنا که اگر بارش خوب و کافی داشته باشیم، از کشت دیم خوب نیز برخوردار خواهیم بود. او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: تا به امروز وضعیت پراکنش بارش‌ها  مناسب نبوده است، اما پیش بینی‌های خوبی از بارش‌ها  
شده است.  همچنین با تأمین تغذیه و و کود مناسب می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و به خوداتکایی برسیم. در سال زراعی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از ۸۵ درصد از مزارع دیم به سبب میزان بارش و پراکنش از دست رفت. امیدواریم در سال جاری مزارع دیم حاصلخیز شوند تا‌ میزان گندم مورنظر کشور‌ تأمین گردد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.