نداشتن پیوست زیست‌محیطی جرم است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64394
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۳۷ |
ارکانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس:

نداشتن پیوست زیست‌محیطی جرم است

احسان ارکانی، عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم  نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی درباره الزام پیوست زیست‌محیطی برای پروژه‌های مختلف به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: براساس ضوابط و قوانین موجود تمامی پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی، کشاورزی و دامی و کلیه خدمات تولیدی کشور نیازمند پیوست زیست‌محیطی‌ هستند که‌ متأسفانه‌ در شرایط حال حاضر از سوی برخی پروژه‌های کلان رعایت نشده است.
نداشتن پیوست زیست‌محیطی جرم است

گروه سیاسی
احسان ارکانی، عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم  نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی درباره الزام پیوست زیست‌محیطی برای پروژه‌های مختلف به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: براساس ضوابط و قوانین موجود تمامی پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی، کشاورزی و دامی و کلیه خدمات تولیدی کشور نیازمند پیوست زیست‌محیطی‌ هستند که‌ متأسفانه‌ در شرایط حال حاضر از سوی برخی پروژه‌های کلان رعایت نشده است. داشتن این پیوست به معنای درنظر گرفتن تمامی مسائل و عدم خطر برای‌ محیط‌زیست خواهد بود و چنانچه‌ پروژه‌ای‌ فاقد این پیوست باشد، یعنی همراه با تبعات زیست‌محیطی و خطرآفرین است. مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست یا کمیسیون ماده ۵ مشخص خواهد کرد که یک طرح فاقد قابلیت اجرایی یا قابل عملیاتی شدن است. 

وی افزود: به‌طور مثال سازمان محیط‌زیست پروژه در دست احداث یک کارخانه فولاد را بررسی و عنوان می‌کند اساس این پروژه خطر‌آفرین نیست چراکه به لحاظ منابع آبی موجب مشکلات آبی برای مردم نمی‌شود یا درمحل وزش باد قرارنگرفته‌ که آلودگی‌های ناشی از فعالیت آن مردم را دچار زیان کند. عوامل دیگری همچون اقلیم منطقه، حیات‌وحش و تأثیر طرح بر آب‌وهوای محل موردنظر نیز از سوی سازمان محیط‌زیست بررسی و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، مجوزهای مربوط به کلید خوردن طرح صادر می‌گردد. 
 نداشتن پیوست زیست‌محیطی برای هر پروژه عمرانی جرم محسوب می‌شود
ارکانی تصریح کرد: تاکنون الزام قانونی برای همه‌ی‌ طرح‌ها‌ وجود داشته اما در تمامی این سال‌ها بنا به برخی ملاحظات و چه‌بسا فشارها این موضوع به‌خوبی رعایت نشده و در اعمال آن کوتاهی صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال طرحی افتتاح و بهره‌برداری شده که پیوست زیست‌محیطی آن مطابق یک‌روال قانونی اخذ نشده و جوانب زیست‌محیطی ازجمله منابع آبی، آلودگی هوا، شرایط اقلیمی و حیات‌وحش درنظر گرفته نشده است. عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی‌ همچنین خاطرنشان کرد: در برخی موارد هم پیش‌آمده که به‌ دلیل برخی پافشاری‌ها‌، سازمان حفاظت محیط‌زیست تأییدیه نهایی را صادر کرده اما به دلیل درنظر گرفته نشدن قوانین، درحال حاضر تبعات زیست‌محیطی آن مبرهن شده است. کمیسیون اصل ۹۰ درصدد است تا با بررسی‌ لزوم پیوست زیست‌محیطی در پروژه‌های‌ مختلف و عدم پیوست قانونی متخلفین را شناسایی و پیگیری حقوقی داشته باشد. نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه نداشتن پیوست زیست‌محیطی برای هر پروژه عمرانی جرم محسوب شده و متخلفان به دستگاه قضا معرفی می‌شوند، متذکر شد: اعضای کمیسیون اصل‌۹۰ مواردی را که جزو ملزومات قانونی است اما در انجام آن تخطی شده است، موردبررسی قرار داده و چنانچه تخلف دستگاه مربوط مشخص گردد، خواستار توضیح می‌شوند. اگر‌ توضیحات قابل‌قبول نباشد، به دستگاه قضا معرفی و بررسی‌های حقوقی صورت خواهد گرفت.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.