ناقوس مرگ نتانیاهو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37771
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۵۶ |
بحران در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد؛

ناقوس مرگ نتانیاهو

 بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند. خروج مفتضحانه و جنجالی ترامپ از کاخ سفید،می‌تواند آینده سیاسی نتانیاهو را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
ناقوس مرگ نتانیاهو

حسین یاری
 بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند. خروج مفتضحانه و جنجالی ترامپ از کاخ سفید،می‌تواند آینده سیاسی نتانیاهو را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه نتانیاهو در فاصله کمتر از دو هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ در آمریکا، حاضر نشد رسما حمایت خود را از ترامپ اعلام کند و این موضوع باعث خشم رئیس‌جمهور سابق آمریکا از او شد، اما بر همگان مسجل است که نتانیاهو پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، مسیر آسانی برای استمرار حضور در رأس هرم قدرت در تل‌آویو نخواهد داشت. 
شکست ترامپ؛ ضربه‌ای سخت علیه نتانیاهو
ترامپ در حالی از کاخ سفید رفت که قرار است برای چهارمین بار طی دو سال اخیر و به دلیل تشدید بحران‌های سیاسی ، شاهد برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی باشیم. اکثریت قریب به‌اتفاق تحلیلگران معتقدند که خروج مهم‌ترین متحد بنیامین نتانیاهو از کاخ سفید در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی،  ضربه سختی برای وی بود. این در حالی است که سرنوشت سیاسی او نیز به‌واسطه اختلافات شدید حزبی و نیز اتهام‌ فساد مالی در معرض خطر قرارگرفته است.سقوط دولت ائتلافی اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر بودجه و انحلال پارلمان سبب شده تا با توجه به اختلافات درون‌حزبی در لیکود و نیز جلسات پیش روی محاکمه نخست‌وزیر به اتهام فساد مالی، انتخابات پیش رو ماه مارس از دید برخی تحلیل‌گران «آخرین» حضور بنیامین نتانیاهو در عرصه سیاسی تلقی شود.به عبارت بهتر، درصورتی‌که نتانیاهو در انتخابات ماه مارس، نتواند موافقت احزاب همسو را برای تشکیل دولت به دست بیاورد، باید برای همیشه با حضور در مسند نخست‌وزیری و حتی عالم سیاست خداحافظی کند! سرنوشتی که شباهت زیادی به سرنوشت ترامپ خواهد داشت!
 برخی هم‌حزبی‌های نتانیاهو هم از او خشمگین هستند 
شبکه یورونیوز دریکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود تأکید کرده است که نتانیاهو در حالی بایست خود را برای چهارمین مبارزه انتخاباتی طی دو سال گذشته آماده کند که اختلافات بر سر عملکرد وی در میان اعضای حزب لیکود به شکلی بی‌سابقه افزایش‌یافته و وی برای اجرای طرح‌های جاه‌طلبانه ازجمله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و توسعه شهرک‌سازی دیگر حمایت بهترین دوست و متحد خود یعنی دونالد ترامپ را به همراه نخواهد داشت.نتیجه انتخابات ۳ فروردین (۲۳ مارس) همچنین ازاین‌جهت برای بنیامین نتانیاهو سرنوشت‌ساز است که اگر وی نتواند دولت آینده کشورش را تشکیل دهد، ممکن است با توجه به‌احتمال تایید اتهام‌های فساد مالی و مجرم شناخته شدن او در دادگاه راهی زندان شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند پایان دوران سیاسی وی را رقم بزند.
آخرین نظرسنجی‌ها به ضرر نتانیاهو است 
در این میان، نظرسنجی‌هایی که نشان‌دهنده افول شدید موقعیت بنی گانتز ( رهبر ائتلاف آبی-سفید و رقیب نتانیاهو) می‌باشد، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس را اصلا خوشحال نکرده است.اگرچه  نتایج برخی نظرسنجی‌ها از پیروزی حزب لیکود در انتخابات پیش روی پارلمانی در اسرائیل حکایت دارد اما موفقیت در تشکیل دولت از موضوعاتی است که همچنان محل بحث و گمانه‌زنی در این کشور است.نتانیاهو برای کسب قدرت مجدد در تل‌آویو جدا از جدال‌های سنتی میان جناح راست با احزاب چپ و میانه، هم‌اکنون رقبای تازه‌ای از پایگاه سیاسی خود در درون احزاب دست راستی را نیز پیش رو دارد.واقعیت امر این است که برخی شخصیت‌های سیاسی در ائتلاف دست راستی رژیم صهیونیستی، معتقدند که دیگر دلیلی برای بقای نتانیاهو در تل‌آویو وجود ندارد. دو حزب راست‌گرای «امید تازه» و «راست تازه» به رهبری گیدون سعار و نفتالی بنت که هر دو از چهره‌‌های شناخته‌شده دست راستی  هستند در انتخابات ماه مارس توانایی به چالش کشیدن لیکود رادارند و همین امر پیش‌بینی در خصوص نتیجه انتخابات یادشده و امکان تشکیل دولت توسط نتانیاهو حتی در صورت پیروزی لیکود را پیچیده‌تر کرده است.به عبارت بهتر، درصورتی‌که نفتالی بنت و گیدون سعار ، از همراهی با نتانیاهو در تشکیل کابینه( به محوریت نتانیاهو) انصراف دهند، وی قطعا باید آماده خداحافظی باقدرت و ورود به دادگاه و زندان باشد! خروج ترامپ از کاخ سفید، نقش یک عامل تسریع‌کننده را در طی شدن این مسیر ( حذف نتانیاهو از مسند نخست‌وزیری صهیونیست‌ها) ایفا می‌کند. 
 انتقادات جدید از نتانیاهو
انتقاداتی که امروز از نتانیاهو مطرح می‌شود، منجر به نگرانی وی شده است! رقبای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  که هر یک سودای جایگزینی بنیامین نتانیاهو را  در سردارند از عملکرد وی ناخرسند هستند و وی را فردی مناسب برای اداره امور نمی‌دانند. سوء مدیریت در مبارزه با بیماری کووید۱۹ ازجمله انتقاد‌هایی است که از سوی چهره‌ها و احزاب دست راستی به  بنیامین نتانیاهو واردشده است.ضمن آنکه نتانیاهو طی دو سال اخیر، در حفظ کابینه ائتلافی خود بارها ناکام مانده است! همین مسئله، یک سابقه منفی برای نتانیاهو به وجود آورده است. بنیامین نتانیاهو پس از آوریل ۲۰۱۹ سه بار در تلاش برای تشکیل آنچه دولت وحدت ملی  بود،  ناکام ماند و کابینه  ائتلافی وی با حزب آبی سفید به رهبری بنی گانتس که از ماه مه ۲۰۲۰ سکان وزارت دفاع را در دست گرفت ماه گذشته میلادی سقوط کرد.
ترامپ دیگر نمی‌تواند از نتانیاهو حمایت کند!
اگرچه طی دو سال اخیر و در جریان برگزاری انتخابات‌های مکرر در سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو از حمایت ترامپ و کاخ سفید برخوردار بود اما این بار ممکن است دموکرات‌ها با افراد دیگری در تل‌آویو جهت تصاحب قدرت وارد مذاکره و حتی معامله شوند. این همان مسئله ایست که وحشت نتانیاهو در قبال سقوط از قدرت را دوچندان می‌سازد! دونالد ترامپ با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس ، نشان داد تا چه حد به سیاست‌های نتانیاهو نزدیک است.وی همچنین با حمایت از  شهرک‌سازی در کرانه باختری و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغال‌شده جولان سوریه در کنار نتانیاهو ایستاد.با همه این اوصاف، نتانیاهو اکنون نگران است که قربانی یک زد و بند پنهانی و فوری میان دیگر سیاستمداران صهیونیستی و اعضای دولت جدید بایدن شود. در این صورت، تاریخ‌مصرف نتانیاهو در تل‌آویو برای همیشه به پایان خواهد رسید! 

نویسنده : حسین یاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.