میزان صادرات گازی در درآمد بودجه واقع بینانه نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80847
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۲۲ |
فتح‌الله توسلی، نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی:

میزان صادرات گازی در درآمد بودجه واقع بینانه نیست

فتح‌الله توسلی، نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره بررسی کلیات بودجه سال 1402، بابیان اینکه بخش منابع درآمدی بودجه 1402 تا حدی غیرواقعی به نظر می‌رسد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و معاونت نظارتی مجلس نیز اعلام کردند که در مواردی از درآمد، پیش‌بینی‌های غیرواقعی صورت گرفته است.
میزان صادرات گازی در درآمد بودجه واقع بینانه نیست

فتح‌الله توسلی، نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره بررسی کلیات بودجه سال ۱۴۰۲، بابیان اینکه بخش منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۲ تا حدی غیرواقعی به نظر می‌رسد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و معاونت نظارتی مجلس نیز اعلام کردند که در مواردی از درآمد، پیش‌بینی‌های غیرواقعی صورت گرفته است.
نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به اینکه برخی از قعود مربوط به بودجه سال گذشته و برنامه ششم، در یک سال اخیر اجرایی نشده‌اند، عنوان کرد: مواردی از این قبیل در بودجه ۱۴۰۲ تکرار شده و برخی دیگر   حذف‌شده‌اند؛ این موضوع قابل‌تأملی است چراکه وقتی مجلس قانونی را تصویب می‌کند باید اجرایی شود.
وی با تأکید بر اینکه بودجه در بخش مصارف نیز اشکالاتی دارد، گفت: برای نمونه برای صندوق تثبیت بازار، ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است که به این موضوع نقد دارم؛ باید مشخص شود عملکرد این صندوق پیش‌ازاین چگونه بوده که حالا چنین رقم قابل‌توجهی به آن اختصاص داده‌شده است. در این راستا نامه‌ای به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارسال‌شده تا گزارشی درباره خروجی این صندوق ارائه کنند.توسلی تصریح کرد: همچنین شرکت‌های دولتی بخش قابل‌توجهی از بودجه ملی را به خود اختصاص می‌دهند اما شفافیت لازم را ندارند. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت‌های دولتی باید واگذار شوند، اما این قانون اجرایی نشده و سال گذشته تنها ۲ یا ۳ شرکت دولتی با حواشی بسیاری واگذار شدند.نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با تأکید بر اینکه بودجه باید با برنامه همراه باشد و ارقام کلان درآمدها و مصارف را منطقی در نظر بگیرد، بیان کرد: حدود  هشت  میلیارد صادرات گاز در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌شده، اگرچه امید داریم این موضوع محقق شود اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد امکان این حجم از صادرات وجود ندارد. دولت قیمت نفت را برای هر بشکه ۸۵ دلار در نظر گرفته و معتقد است اگر قیمت نفت پایین‌تر باشد، نرخ محاسباتی دلار این اختلاف را جبران می‌کند. ازآنجاکه بودجه بر مبنای درآمدها چیده ‌می‌شود، اگر پیش‌بینی‌ها محقق نشود، با کسری بودجه مواجه می‌شویم.توسلی متذکر شد: صادرات گازی ما رسمی است و برای این میزان از صادرات به ظرفیت‌سازی نیازمندیم اما در شرایط فعلی برای تأمین گاز داخل کشور با مشکل مواجه شده‌ایم. موضوع عدم توانمندی نیست، ما پتانسیل‌های زیادی در این زمینه‌داریم اما در حال حاضر شرایط ویژه‌ای ایجادشده که ممکن است صادرات را دچار مشکل کند.نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس خاطرنشان کرد: معتقدیم بودجه باید واقع‌بینانه و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، ملی و بین‌المللی طراحی و تنظیم شود. دولت معتقد است اگر مجلس، بودجه را تغییر ندهد و مصارف جدیدی تعریف نکند، توان لازم برای تأمین منابع و اجرای لایحه‌ای که ارائه کرده را دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.