موسم ارائه راهکارهای شفاف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102315
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲ |
لزوم شرح برنامه‌های عملیاتی با ارائه الگوی جدید در فضای مناظراتی پیش‌‌رو بررسی شد:

موسم ارائه راهکارهای شفاف

بر اساس جدول رسمی انتشار یافته، روز دوشنبه مورخ ۱۱ تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و روز سه‌شنبه مورخ ۱۲  تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌ یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. ‌
موسم ارائه راهکارهای شفاف

بر اساس جدول رسمی انتشار یافته، روز دوشنبه مورخ ۱۱ تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و روز سه‌شنبه مورخ ۱۲  تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌ یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. ‌چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیرماه  ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد برگزار شد و هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند. از میان نامزدها مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. گفتنی ا‌ست که مرحله دوم انتخابات روز جمعه مورخ  ۱۵ تیرماه  ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. باور فعالان و کارشناسان سیاسی این است که نامزدها در زمان باقی مانده و فضای مناظراتی پیش‌رو می‌بایست از کلی‌گویی‌ دوری کنند و به شرح دقیق خود با ارائه الگوی جدید بپردازند. 
مادامی که جزئیات اهداف و چگونگی تحقق‌شان تبیین شود، مردم اطمینان کسب خواهند کرد و با آسودگی خیال بیش‌تر پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد و در دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری منتخب خود را اعلام خواهند کرد. به بیان دیگر مشارکت حداکثری در دور دوم انتخابات در گرو تشریح برنامه‌های دقیق است. ضرورت دارد تا نامزدها این‌بار از چگونگی تحقق راهکارهایی بگویند که منجر به تغییرات اقتصادی ملموس در معیشت آحاد جامعه می‌شود. شرح دقیق جزئیات اقدامات عملی و ارائه اهداف بلندمدت به دور از هرگونه شعار و‌ برنامه‌هایی فاقد قابلیت اجرایی می‌تواند رضایت مردم را کسب کند و جمعیت بیشتری را به منظور حل مشکلات همراه و هم‌پا سازد. در بررسی بیش‌تر این موضوع ولزوم شرح برنامه‌های عملیاتی با ارائه الگوی جدید در فضای مناظراتی پیش‌‌رو به گفت‌وگو با حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا،نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس:
کاندیداها برنامه‌های دقیق و نقطه‌زن مطرح کنند

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح لزوم شرح برنامه‌های عملیاتی با ارائه الگوی جدید در فضای مناظراتی پیش‌‌رو پرداخت و دراین باره بیان داشت: موضوعات عدالت، رفع تبعیض، مبارزه با فساد و توزیع درست ثروت و عدالت در پرداخت از جمله مفاهیمی است که همواره در مقام شعار مطرح می‌گردد و یکایک نامزدها این موضوعات را عنوان می‌دارند. براین اساس می‌توان به صراحت عنوان داشت که هیچ نامزدی وجود ندارد که به این موضوعات اشاره نکرده باشد و این مفاهیم را در قالب برنامه خود مطرح نکرده باشد. آنچه که در این فرآیند اهمیت دارد، نوع نگاه حقیقی نسبت به این مفاهیم است. باید برای مردم ثابت گردد که گویندگان این کلمات اعتقاد به مبانی مطرح شده دارند یا تنها در مقام گفتار و شعار به شرح این مطالب می‌پردازند؟ صحت سنجی این روند امری در گرو بررسی کارنامه گذشته فرد است. بنابراین با وارسی سوابق و کارنامه گذشته نامزدها می‌توان دریافت که شعارها مفهوم عملیاتی دارند یا تنها به سبب گذران دوره پیش رو و کسب رأی است. وی افزود: در فضای مناظراتی پیش‌رو می‌بایست الگوی جدیدی تحت عنوان راهکارهای تحقق شعارهای مطرح شده، ارائه شود تا برنامه‌ها در مقام اجرایی از سوی مردم بررسی شود. بی‌شک هردو نامزد براین باورند که باید عدالت در پرداخت شکل‌ گیرد، امکانات عادلانه توزیع شود و تبعیض برطرف گردد اما باید تشریح شود راه تحقق این موضوعات چیست. بی‌شک در زمان باقی‌مانده باید برنامه‌های دقیق و نقطه‌زن مطرح گردد. هرآن کس که در فضای باقی مانده برنامه عملیاتی و الگوی قابل تحقق دقیق مطرح بدارد، اعتماد مردم را کسب خواهد کرد. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توصیه‌مان به مردم شریف این است که صرف شعارهای ظاهرفریب، تصمیم‌گیری نکنند. متاسفانه در طول ۴۵ سال گذشته به سبب شعارهای ظاهرفریب آسیب بسیار دیده‌ایم. حجت الاسلام نقدعلی همچنین خاطرنشان کرد: درطول تاریخ شعارهای دل‌فریب بسیاری عنوان شده که در مقام عمل هیچ قابلیت اجرایی نداشته و اهتمامی نیز نسبت به تحقق‌شان وجود نداشته است. دراین راستا ضرورت دارد تا در زمان باقی مانده، باور قلبی کاندیداها نسبت به برنامه‌های اظهار شده، اثبات گردد. او متذکر شد: با بررسی کارنامه می‌توان از کیفیت عملکرد طی مسئولیت های گذشته آگاه شد. مقام معظم رهبری مکرر تاکید داشته‌اند که باید درصدد انتخاب فردی باشیم که مومن به مبنای حکمرانی اسلامی، دینی و عقلانی باشد.  او گفت: در فضای مناظراتی پیش‌‌رو باید راهکار تحقق اهداف به صورت شفاف تبیین گردد. دراین فضا ارائه الگوی مناسب برای جلوگیری از قیمت‌ها، پرداخت‌های عادلانه در رده‌های مختلف کارگری و کارمندی و همچنین الگوی‌های رسیدگی به معیشت مردم و تامین مسکن اهمیت دارد. همچنین باید راهکار عملیاتی مبارزه با فساد و اصلاح ساختار اداری که موجب نارضایتی مردم شده است، مبرهن گردد.
 حجت الاسلام نقدعلی در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می‌بایست الگوی رسیدن به اهداف را در زمان باقی مانده تبیین بدارند و از گله کردن دوری کنند. امروز گلایه‌ها مبرهن است و کسی نیست که نقاط ضعف را نشناسد. اینکه نامزدهای انتخاباتی دور دوم تنها گلایه کنند، مشکلی را حل نخواهد کرد. دراین راستا باید راهکارهای عملیاتی موضوعاتی را که موجب گلایه همگان شده، مطالبه بداریم.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا،نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس:
نامزدهای انتخابات باید راهکار مشخص بدهند

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا،نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: در زمان باقی مانده تا برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌بایست به موضوعاتی اشاره و توجه داشت که برای مردم جامعه حائز اهمیت است. نخست موضوع اقتصاد و معیشت است. این موضوع بسیار کاربردی و مهم است و نامزدهای انتخاباتی می‌بایست درصدد اشاره و تشریح راهکارهای عملیاتی به منظور برون رفت از شرایط موجود‌ باشند. به منظور کسب اعتماد مردم، نامزدها می‌بایست اقدامات عملیاتی خود را مطرح بدارند و اظهارکنند که چطور می‌توانند سفره مردم را رنگین‌ کنند و معیشت‌شان را بهبود دهند. مسئله دوم و  مهم اشتغال است. نامزدهای انتخابات باید راهکارهای اشتغال پایدار را تشریح کنند. خوشبختانه کشور دارای منابع و ظرفیت‌های فراوان است و معادنی گسترده دارد، لذا باید تشریح داشت که اشتغال چگونه سر و سامان پیدا می‌کند. متاسفانه تاکنون نامزدها به صورت جدی به این مسئله ورود نداشته‌اند. به عنوان مثال به حوزه اشتغال کشاورزی پرداخته نشده و   ارزش افزوده ناشی از تکمیل زنجیره‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.
نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوازدهم افزود: معادن، نفت، مشتقات نفتی و پتروشیمی از جمله موضوعاتی است که برای‌شان الگوی‌عملیاتی و جدید تعریف نشده است. بی‌شک در زمان باقی مانده این موضوعات می‌بایست موردتوجه قرا‌ر گیرد. یکی دیگر از مسائل مهم و حائزاهمیت، نقدینگی جامعه می‌باشد. اینکه برنامه‌های عملیاتی نامزدها برای کنترل نقدینگی چیست، اهمیت فراوانی دارد. باید مبرهن گردد که چطور می‌توان نقدینگی را به تولید و اشتغال هدایت کرد؟ کنترل نقدینگی، بازارهای دلالی را از بین خواهد برد و اوضاع اقتصادی جامعه را بهبود خواهد بخشید. 
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاندیداها می‌بایست به شرح دقیق اهداف خود در زمینه سیاست خارجی بپردازند. به عنوان مثال اگر ترامپ با تمام دیوانگی خود روی کار آمد، چه باید کرد؟ یا چنانچه تحریم‌ها افزایش یافت، چه اقدام عملیاتی می‌توان داشت؟ توجه به موضوعات و داشتن راهکارهای عملیاتی برای یکایک مسائل حوزه سیاست خارجی اهمیت دارد. باید درصدد راهبردهای کلیدی بود و مردم را قانع کرد.  
حجت الاسلام حسینی کیا با تاکید بر نظام بودجه ریزی همچنین خاطرنشان کرد: نظام بودجه ریزی اهمیت فراوانی دارد. دراین راستا کاندیداها باید عنوان بدارند که درصدد تغییر و تعویض نظام بودجه ریزی خود هستند؟ رئیس جمهور آینده چه تمهیداتی را در نظر گرفته که منجر به کاهش هزینه دولت شود و چطور می‌تواند منابع افزایشی حاصل از کاهش هزینه را به سمت اشتغال هدایت کند. 
وی بیان داشت: توجه به مسائل جامعه زنان اهمیت فراوانی دارد. نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می‌بایست در این حوزه برنامه دقیقی را ارائه دهند که شعارگونه نباشد. به کرات شعار داده شده که درصدد حمایت از زنان خانه‌دار می‌باشیم اما هیچ اقدامی در این حوزه نشده است. باید بررسی کرد که چه اقدام عملی برای دختران جامعه و موضوع ازدواج‌شان درنظرگرفته خواهد شد یا مسائل مرتبط با فرزندآوری چطور و با چه الگوی عملیاتی تسهیل خواهد شد. 
او با اشاره به ناهنجاری‌های اجتماعی اظهارکرد: مادامی که از ناهنجاری اجتماعی سخن می‌گوییم، عنوان می‌گردد که این مسئله نیازمند اقدام فرهنگی است. اگر تحقق این مهم در گرو اقدام فرهنگی است و مقوله فرهنگ اولویت دارد، چرا اعتبار و بودجه کافی درنظر گرفته نمی‌شود؟ به طورکل اعتبارات فرهنگی در انتهای جدول بودجه قرار دارد. مردم باید اطمینان بدارند که اگر از حل موضوعات اجتماعی و فرهنگی سخن گفته می‌شود، راهکارهای تامین بودجه آن نیز وجود دارد. توامان با این روند، توجه به تمامی مسائل مذکور اهمیت دارد و چنانچه این موضوعات در فرصت باقی مانده موردتوجه قرار گیرد، مردم اعتماد بیشتری پیدا خواهند کرد و این امر به افزایش مشارکت و انتخاب فرد اصلح کمک خواهد کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.