موانع داخل و خارج باید همزمان برطرف شوند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 106660
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 01 آبان 1403 - 6:18 |
لزوم اصلاح اقتصاد انرژی در کشور بررسی شد؛

موانع داخل و خارج باید همزمان برطرف شوند

ناترازی انرژی ازجمله موضوعات مطرح کشور است که همواره با آدرس‌های غلط روبه‌رو می‌گردد و درنهایت امر نیز راه به‌جایی نمی‌برد. باور کارشناسان و فعالان حوزه انرژی این است که می‌بایست از تصمیمات اشتباه در این زمینه جلوگیری کرد و کوشید تا یک‌بار برای همیشه، اقتصاد انرژی در کشور اصلاح گردد.
موانع داخل و خارج باید همزمان برطرف شوند

ناترازی انرژی ازجمله موضوعات مطرح کشور است که همواره با آدرس‌های غلط روبه‌رو می‌گردد و درنهایت امر نیز راه به‌جایی نمی‌برد. باور کارشناسان و فعالان حوزه انرژی این است که می‌بایست از تصمیمات اشتباه در این زمینه جلوگیری کرد و کوشید تا یک‌بار برای همیشه، اقتصاد انرژی در کشور اصلاح گردد.

مطابق با گزارشات رسمی و آمارهای موجود، خوشبختانه ظرفیت‌های کشور در بخش انرژی با کاستی مواجه نیست و چنانچه ریل‌گذاری موجود اصلاح شوند، می‌توان از مسیر ظرفیت‌های داخلی، بستر رونق بیش‌ازپیش صادرات را رقم زد. دراین‌باره به‌تازگی عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران بیان کرده است که عنوان کردن مسائل همچون انرژی ارزان آدرس غلط دادن است و باید اقتصاد انرژی را در کشور اصلاح کنیم.وی به رتبه دوم گازی ایران و رتبه چهارم آن در مقوله نفت و ذخایر شناخته‌شده آن‌ها اشاره کرد و گفت: درمجموع این ذخایر رتبه نخست جهان راداریم و علاوه بر آن در منابع اولیه تجدیدپذیرها اعم از خورشیدی، بادی و آبی نیز وضعیت خوبی داریم. علی‌آبادی ادامه داد: گرچه درآمد نفتی ما سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است، اما مصرف انرژی ما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که نکته مهمی است و باید در سیاست‌های انرژی کشور بازنگری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متهم اصلی در این زمینه اشتباه و اشکال در اقتصاد انرژی است؛ به همین دلیل است که صرفه‌جویی نمی‌کنیم و هزینه‌کردهایمان بازنمی‌گردد. وزیر نیرو تأکید کرد: باید اقتصاد انرژی را درست کنیم و اگر می‌خواهیم شدت مصرف انرژیمان کاهش یابد، باید در همه مسائل به سمت برقی شدن حرکت کنیم. وی بابیان اینکه از برق خودروهای برقی حمایت می‌کنیم، از برنامه‌ریزی برای ساخت ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خبرداد و با تعریف ۱۴ پروژه کلان برای عبور از تابستان ابزار امیدواری کرد با کمک همدیگر بتوانیم در سال‌های آینده ضمن کاهش ناترازی انرژی برق در کشور شاهد افزایش رفاه عمومی در این حوزه باشیم.وزیر نیرو با استقبال از هرگونه ایده نوآورانه و مؤثر در حوزه ارتقای بهره‌وری انرژی برق و سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: وزارت نیرو از هرگونه ایده نوآورانه و مؤثر که توسط جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و بخش خصوصی در حوزه ارتقای بهره‌وری انرژی و بهینه‌سازی مصرف تهیه‌شده باشد، استقبال می‌کند. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم گرگان وآق‌قلا درمجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد:
بهینه‌سازی و تکیه‌بر توان داخلی، گام نخست اصلاح اقتصاد انرژی

رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم گرگان وآق‌قلا درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اصلاح اقتصاد انرژی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: ظرفیت بخش انرژی در کشور و منطقه اعم از نفت‌، گاز و برق بسیار خوب است. بنابراین امکان ذخیره و تولید  نیز وجود دارد که گامی مؤثر در تقویت اقتصاد انرژی است. 
وی افزود: یکی از مشکلات مطرح در بخش انرژی این است که سرانه مصرف بالاست. بیان این مسئله به معنای مقصر بودن مردم درکشو‌ر نیست بلکه به‌موجب زیرساخت‌های نادرست در حوزه مصرف انرژی می‌باشد. به‌عنوان‌مثال خودرو‌های تولیدی کشور مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و در‌حوزه مصارف خانگی‌ نیز زیرساخت‌های خوبی تجهیز نشده و بیش‌تر لوازم سرمایشی و گرمایشی از مصرف سوخت چشم‌گیری برخوردار می‌باشند.   
سنگدوینی تصریح کرد: زیرساخت‌های مصرف انرژی در کشور فاقد رویکرد بازدهی بالا است و در چنین شرایطی مردم مقصر نیستند. شایان‌ذکر است تا بگوییم که فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات موردنیاز نیز در شرایط کنونی هزینه‌بر است. بنابراین مطلوب این تست که تجهیزات را برای مردم به‌صورت یارانه‌ای و ارزان‌قیمت در نظرگیریم. نیاز است تا به مردم کمک کنیم و بازدهی انرژی را افزایش دهیم تا میزان هدررفت انرژی به چرخه تولید بازگردد.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌گردد که به‌صورت تقریبی تمامی این میزان مصرف می‌گردد. به‌موجب مصرف بسیار بالا در فصل زمستان با مشکل مواجه می‌شویم و در برخی موارد نیز ناچار به قطع گاز صنایع و پتروشیمی‌ها می‌شویم. 

او متذکر شد: در موضوع برق هم شرایط مشابه گاز است و در بیش‌تر مواقع ناترازی وجود دارد. به‌موجب این ناترازی در فصل تابستان برق صنایع قطع می‌شد و این قطعی به بخش‌ خانگی نیز می‌رسید. 
وی یادآور شد: باید به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی حرکت کنیم.خوشبختانه این مهم در برنامه هفتم توسعه نیز مطرح گشته است. چنانچه بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرا‌و عملیاتی گردد، عایدی بسیار به‌صورت سالانه برای کشور رقم خواهد خورد. 
نماینده مردم گرگان وآق‌قلا درمجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: با بهینه‌سازی مصرف انرژی و عایدی که در این حوزه رقم می‌خورد، می‌توانیم به توسعه صادرات کمک کنیم. لازم به ذکر است تا امروز بیش‌تر همسایگان به محصولات تولیدی کشور در بخش انرژی نیاز دارند و از این روند استقبال می‌کنند. حال که ظرفیت تحقق این مهم د‌ر کشور وجود دارد، می‌بایست به‌درستی بهره بگیریم و بکوشیم تا بستررونق صادرات عملیاتی گردد.

او با اشاره به خطوط انتقال برق و گاز بیان کرد: کشور از ظرفیت خطوط انتقال برق و گاز به کشورهای همسایه  برخوردار است و بی‌شک با بهره‌گیری از ظرفیت می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه انرژی رقم بزنیم. با کشور‌های ترکمنستان و آذربایجان خط لولی ارتباطی مشترک داریم. همچنین در شرایط کنونی صادرکننده گاز به ترکیه و عراق می‌باشیم. شایان‌ذکر است که بگوییم ظرفیت صادرات گاز به عراق در روز‌ حدود ۵۰ میلیون مترمکعب است.
او با اشاره به ترانزیت انرژی به کشورهای منطقه اضافه کرد: در دولت سیزدهم موضوع تأمین گاز روسیه در دستورکار قرا‌ر گرفت. با توجه به اینکه انتقال گاز روسیه به اروپا به‌موجب جنگ اوکراین قطع‌شده است، می‌توانیم انتقال گاز روسیه به ایران و ترانزیت به سمت کشورهایی همچون پاکستان، ترکیه، هند و… را دستورکار قراردهیم. ضرورت دارد تا اقتصاد انرژی را تقویت کنیم و گام نخست این تقویت، بهینه‌سازی است. 

وی با تأکید بر ضرورت تولید خودرو با مصرف سوخت پایین ادامه داد: درکشور ایران انرژی ارزان است و این به معنای گران شدن انرژی در کشور نیست. بدیهی است که اکنون ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند و از یارانه انرژی استفاده نمی‌کنند و تنها ۵۰ درصد دیگر خودروی شخصی دارند و یارانه دریافت می‌کنند. بنابراین مشکل ناترازی از سوی مردم نیست بلکه به‌موجب عدم بسترسازی و عدم فراهم‌سازی زیرساخت‌ها است. اکنون خودروی داخلی مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و  ضرورت دارد تا دراین خصوص چاره‌جویی بداریم. 
سنگدوینی ضمن بیان لزوم تقویت زیرساخت‌های انرژی در کشور همچنین خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های لازم در کشور را فراهم‌سازیم تا اقتصاد انرژی تقویت گردد  و قیمت‌ها نیز حقیقی شوند. به‌منظور تحقق این مسئله مهم باید دهک‌های پایین جامعه را از انرژی بهره‌مند سازیم و کالا و خدمات به مردم بدهیم. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی بیان کرد: می‌بایست از ظرفیت کشورهای همسایه بهره بگیریم و مانع از قاچاق انرژی شویم. بی‌شک توأمان با این موضوعات و با بهینه‌سازی مصرف انرژی، مشکلات موجود در این حوزه رفع خواهدشد و اقتصاد انرژی تقویت خواهد گشت.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای موانع داخل و خارج باید همزمان برطرف شوند بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.