منفعت‌طلبی ژن‌های خوب در سواحل مکران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29117
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۴۸ |
معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس عنوان كرد:

منفعت‌طلبی ژن‌های خوب در سواحل مکران

«معین‌الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم به مسئله صید «ترال» واکنش نشان داده و بر دست‌های پشت پرده و منافع عده‌ای خاص تأکید دارد و در گفت‌وگو با «رسالت» تشریح می‌کند که «برای بخش شیلات کشور، منافع چند نفر ژن خوب بیشتر از منافع 25 هزار نفر از بهره‌برداران جامعه صیادی اهمیت دارد.
منفعت‌طلبی ژن‌های خوب در سواحل مکران

گروه اجتماعی
«معین‌الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم به مسئله صید «ترال» واکنش نشان داده و بر دست‌های پشت پرده و منافع عده‌ای خاص تأکید دارد و در گفت‌وگو با «رسالت» تشریح می‌کند که «برای بخش شیلات کشور، منافع چند نفر ژن خوب بیشتر از منافع ۲۵ هزار نفر از بهره‌برداران جامعه صیادی اهمیت دارد. درحال حاضر به صیادان ما مجوز صید داده نمی‌شود به این دلیل که می‌گویند ذخایر آبزیان کشور دچار مشکل خواهد شد و از آن‌سو به شناورهای صید ترالر که هرکدامشان به‌اندازه هزار قایق کوچک صیادی می‌توانند برای ذخایر آبزیان مشکل‌ساز باشند، مجوز صادر می‌شود.»
این نماینده مجلس از پیگیری این موضوع توسط دستگاه قضا و مجلس خبر داده و می‌گوید: «مجموعه دستگاه قضائی ورود خوبی داشته اما با کمال تأسف، این روند پس از پیگیری‌های ما دوباره آغازشده، البته تمامی اهرم‌های قانونی را به کارخواهیم گرفت تا با این مسئله مقابله شود. در سفری که نمایندگان جهادی مجلس به چابهار داشتند، کارگروه صید و صیادی شکل‌گرفت تا با تمام قوا از اهرم نظارتی استفاده شود و بتوانیم بحث صید ترال که معیشت مردم را دچار مشکل کرده، ساماندهی کنیم. ما معتقدیم که صید ترال با روش کف روبی نه‌تنها ذخایر آبزیان را از بین می‌برد بلکه زیستگاه طبیعی ماهیان را نابود می‌کند و اگر مجموعه شیلات پاسخگو نباشد، طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی را خواهیم داشت.»
وی در ادامه با اشاره به ادعای سازمان شیلات مبنی براین‌که کشتی‌های ترال تنها ماهی‌های حرام‌گوشت را صید می‌کنند توضیح می‌دهد: «صید ترال به گونه است که هر آنچه در تورشان بیاید با خود بالا میاورند و در آن‌ها هر نوع جانوری هست. 
خواه حلال‌گوشت باشد خواه حرام‌گوشت و این ادعای سازمان شیلات نادرست است. ضمن این‌که ماهی‌های حرام‌گوشت هم جزء اکوسیستم دریایی ما هستند، حتی اگر صرفااین نوع ماهی‌ها صید شود، بازهم این اشکال به قوت خود باقی است و تفکیک این دو موضوع از یکدیگر درست نیست. ماهی‌های حرام‌گوشت هم برای اکوسیستم دریایی ما لازم است و اگر قرار باشد برداشتی در این حوزه صورت بگیرد باید تابع اصول و قواعدی باشد، همان‌طور که در کشورهای مدرن جهان، این روش صید ترال با سبک و سیاق فعلی، کاملامنقرض‌شده، این اتفاق باید در آب‌های ساحلی ماهم اتفاق بیفتد لذا این توجیه که ما صرفاماهی‌های حرام‌گوشت را صید می‌کنیم، ابداتوجیه منطقی و قابل قبولی نیست.»
«سعیدی» ضمن انتقاد از عدم نظارت‌های لازم توسط مجموعه شیلات تصریح می‌کند: «سیستم‌های نظارتی آنان پاسخگو نیست چون در شب ماهیگیرها «GPS»ها را فعال می‌کنند، از طرفی یگان‌های حفاظت شیلات به تعبیر مدیرعامل این مجموعه فاقد سوخت هستند در چنین شرایطی امکان مقابله و پایش ندارند و آنچه در عمل مشاهده می‌شود به یغما رفتن منابع آبزیان کشور توسط صید «ترال» است. از سوی دیگر پیگیری‌هایی در این سال‌ها برای مقابله با این مسئله صورت پذیرفته اما جسته گریخته بوده، برهمین اساس بر روی طرحی کارکرده‌ایم، که به‌صورت قانونی جلوی این روند گرفته شود اما انتظار داریم که مراجع نظارتی هم به این مسئله ورود کنند، چرا باید منافع عده‌ای خاص که شفاف نیست چه کسانی هستند، بر منافع عموم جامعه صیادی اولویت داشته باشد؟ چرا باید به صیاد ما مجوز صید و سوخت داده نشود اما صید ترال با سوخت یارانه‌ای، تمام منابع آبزیان ما را از بین ببرد؟ مطابق مستندات ما ۵۱ درصد مالک ایرانی و ۴۹ درصد مالک چینی، صید ترال انجام می‌دهند اما برای ما کشور ایرانی یا خارجی‌اش اهمیت ندارد، آنچه مهم است تأمین معیشت جامعه صیادی و حفظ محیط‌زیست است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.