منافع ملی در رأس ملاحظات در مذاکره با غربی‌هاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38654
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۴۱ |
محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

منافع ملی در رأس ملاحظات در مذاکره با غربی‌هاست

محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد مواضع اخیر کشورهای غربی در مورد گسترده‌تر کردن برجام و ترمیم روابط با آمریکا به‌واسطه سرکار آمدن جو بایدن و اظهارات او مبنی بر مشارکت بیشتر با شرکای سنتی آمریکا به «رسالت» گفت: ما با اروپایی‌ها در هرزمینه‌ای گفت‌وگو می‌کنیم و محدودیتی در مذاکره نمی‌بینیم اما این مسئله شرط و شروط دارد.
منافع ملی در رأس ملاحظات در مذاکره با غربی‌هاست

گروه سیاسی
محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد مواضع اخیر کشورهای غربی در مورد گسترده‌تر کردن برجام و ترمیم روابط با آمریکا به‌واسطه سرکار آمدن جو بایدن و اظهارات او مبنی بر مشارکت بیشتر با شرکای سنتی آمریکا به «رسالت» گفت: ما با اروپایی‌ها در هرزمینه‌ای گفت‌وگو می‌کنیم و محدودیتی در مذاکره نمی‌بینیم اما این مسئله شرط و شروط دارد. ما حدود ۵ سال پیش در زمان اوباما با آمریکا و اروپا یعنی۱+۵ توافق برجام را امضا کردیم اما برای گسترش این گفت‌وگوها چند ملاحظه داریم.وی تأکید کرد که منافع ملی کشورمان در رأس ملاحظات در مذاکره با غربی‌هاست. بحث و خط قرمز بعدی هم ورود به هر موضوعی است که نتیجه آن به تضعیف اقتدار سخت‌افزاری یا ظرفیت قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در زمینه دفاعی است.
 ایران ورود بیگانگان و هر کشور ثالث را به این موضوعات نمی‌پذیرد زیرا خطوط قرمز ماست و اصلادراین‌باره وارد مذاکره نمی‌شویم. عباس زاده ادامه می‌دهد: مواردی که مربوط به ظرفیت و قدرت دفاعی کشورمان است را قابل‌بحث یا مذاکره نمی‌دانیم. منظور من از سخت‌افزارهای نظامی، سخت‌افزارهای متعارف است نه اقدامات خطرآفرینی که کشورهای غربی در مورد ایران ادعا می‌کنند.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: کشورهای غربی و آمریکا اگر می‌خواهند وارد محورهای مذکور در مذاکره با ایران شوند که باهدف نقض حق قانونی و طبیعی ما باشد، اجازه ندارند. از طرفی با توجه به این‌که آمریکا به‌صورت یک‌طرفه از برجام خارج‌شده است، اگر بخواهد به توافق برگردد باید تضمینی وجود داشته باشد.این نماینده بیان کرد که اروپایی‌ها باید از طرف آمریکا ضمانت دهند که آمریکا مجددابه‌صورت یک‌طرفه توافق را ترک نکند. زیرا این رفتار بی‌احترامی به جامعه جهانی و حتی بی‌احترامی به خود اروپایی‌هاست. اگر در یک کار گروهی و تشکیلاتی شرکت کرده‌اند باید دستکم به تعهدی که در قبال یکدیگر دارند عمل کنند. او گفت: یادمان باشد اروپایی‌ها در شرایط و موارد تحریمی بهتر از آمریکا عمل نکردند بلکه جا پای آن‌ها گذاشتند و به تعهدات خود پایبند نبودند. آمریکایی‌ها قرار بود طبق برجام به‌مرور تحریم‌ها را بردارند اما این کار را نکردند و حتی آن‌ها را افزایش دادند و این‌ها مسائل تکراری است که ۵ سال از آن می‌گذرد و همگی برخلاف مفاد برجام بوده است. کشورهای غربی اگر می‌خواهند مجددابا ایران گفت‌وگو کنند در ابتدا باید حسن نیت خود به اجرای برجام را اثبات و تکلیف را مشخص کنند.عباس زاده عنوان کرد: گفت‌وگو به‌تنهایی هدف نیست بلکه این اقدام ابزاری برای رسیدن به تفاهم و درنهایت توافقنامه است. بنابراین زمانی که ما گفت‌وگو کرده‌ایم و توافقنامه را امضا کرده‌ایم و طرف مقابل به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نبوده، چه دلیلی دارد که وقتمان را صرف چنین گفت‌وگوهای تکراری کنیم؟ این عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: کشورهای اروپایی در روزهای اخیر از گسترده تر کردن برجام سخن گفته‌اند و مدام از آن دم می‌زنند.
 وزیر امور خارجه فرانسه نیز از گفت‌وگوهای گسترده درباره ایران باهمتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی گفته است. گفت‌وگویی که نخستین رایزنی میان وزیران خارجه چهار کشور دو سوی آتلانتیک بعد از سال ۲۰۱۸ است. عباس زاده اضافه کرد: به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی که در دوران ترامپ فاصله زیادی با آمریکا گرفته بودند، با سرکار آمدن جو بایدن و اظهارات او در مورد لزوم مشارکت باهم پیمانان سنتی خود، در حال چرخش بیشتر به سمت آمریکای جو بایدن هستند. اما مسئله روشن و مبرهن این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ سخن و گفت‌وگویی در مورد برجام یا مهم‌تر از آن گسترده‌تر کردن آن با طرف‌های توافق ندارد. رویکردی که بارها توسط مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد کشور بیان‌شده است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.