مناظره دوسرباخت در آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105142
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۰۴ |
پاشنه آشیل ترامپ و هریس در انتخابات نوامبر

مناظره دوسرباخت در آمریکا

 برگزاری مناظره هریس -ترامپ در آمریکا ،مولد مناقشات تازه ای در صحنه سیاسی و انتخاباتی این کشور بوده است. پیروزی دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا پس از مناظره تلویزیونی هنوز مشخص نیست. رسانه‌های آمریکا و ناظران سیاسی به ارزیابی مناظره ترامپ و هریس پرداخته‌اند.
مناظره دوسرباخت در آمریکا

 برگزاری مناظره هریس -ترامپ در آمریکا ،مولد مناقشات تازه ای در صحنه سیاسی و انتخاباتی این کشور بوده است. پیروزی دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا پس از مناظره تلویزیونی هنوز مشخص نیست. رسانه‌های آمریکا و ناظران سیاسی به ارزیابی مناظره ترامپ و هریس پرداخته‌اند. برخی تحلیلگران، این مناظره با به صحنه دوئلی تشبیه می کنند که در نهایت هیچ یک از طرفین موفق به پیروزی در آن نشده است. با این حال در یک ارزیابی کلی، بسیاری از رسانه ها و شخصیت های سیاسی می گویند هریس در این آوردگاه کمی بهتر از ترامپ ظاهر شده و از آن مهم تر، توانسته شکست بایدن در مناظره قبلی با ترامپ را جبران کند.

 نقطه ضعف هریس
اصلی ترین نقطه ضعف کامالا هریس در مناظره انتخاباتی با ترامپ، سابقه حضور چهارساله وی در کاخ سفید به عنوان معاون بایدن بود:جایی که معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا متهم به عدم اجرایی ساختن وعده های جدید خود در طول چهار سال گذشته شد. به عبارت بهتر، اگرچه  ترامپ اغلب نتوانست هریس را تحت فشار قرار دهد اما به عقیده ناظران، قوی‌ترین لحظه او پس از دقیقه ۱۰۵ بود که هریس را متهم به وعده دادن کرد و پرسید که چرا در چهار سال معاونت ریاست جمهوری خود به آنها نپرداخته است. اما ترامپ نتوانست هریس را آن‌طور که به احتمال مدیران کمپین انتخاباتی او دوست داشتند، به دام اندازد. در عوض، هریس توانست ترامپ را از جا در کند، مثلاً اظهارنظرهایی در مورد رویدادهای کمپین‌های ترامپ مطرح کرد که چندان برای مخاطبان جذاب نبوده است. 

 حمایت اوباما از هریس
رئیس جمهور اسبق آمریکا پس از مناظره اخیر، ترجیح داده حمایت محکم تری از نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر کند. این موضوع، می تواند تبدیل به پاشنه آشیل دولت ترامپ شود زیرا  آرای برخی دموکرات های مردد ( جهت شرکت در انتخابات)  و رای دهندگان مستقل را به سود هریس به گردش در می آورد. باراک اوباما در پی این مناظره در شبکه ایکس نوشت: “امشب دیدیم که چه کسی چشم‌انداز و قدرت دارد که به جای اینکه تفرقه میان ما اندازد، کشور را پیش خواهد برد. کامالا هریس، رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود.”
خبرنگاران رویترز نیز به ارزیابی مشابهی رسیده‌اند. آنها می‌نویسند که در جریان تبادل حملات لفظی متقابل، هریس چندین بار ترامپ را مجبور به موضع‌گیری دفاعی کرد. این باعث شد که رئیس‌جمهوری سابق با عصبانیتی آشکار واکنش نشان دهد و بارها رقیب خود را متهم کرد که می‌خواهد با یک سیاست اقتصادی و مهاجرتی شکست‌خورده، ایالات متحده را نابود کند.هریس ۵۹ساله به صورت نسبی  حاضر  جواب‌تر و ماهرانه‌تر از رئیس جمهور بایدن به نظر می‌رسید، که در نهایت تصمیم گرفت پس از مناظره تلویزیونی ویرانگر علیه ترامپ در ژوئن، به نفع معاونش از نامزدی کناره‌گیری کند.به عبارت بهتر، مقایسه نحوه مناظره کردن هریس و بایدن ، سبب شد تا رای دهندگان دموکرات و برخی رای دهندگان مستقل نسبت به انتخاب نهایی خود ( هریس) مصمم تر شوند. 

 استفاده دموکراتها از پرونده های حقوقی ترامپ
یکی از نقاط قوت هریس در مناظره با ترامپ، دست گذاشتن او روی پرونده های قضایی ترامپ بود. در این میان معاون بایدن بیش از پیش بر روی پرونده جنجالی کودتای انتخاباتی رئیس جمهور سابق آمریکامتمرکز شد.هریس، این دادستان سابق، در مواردی به شدت به ترامپ حمله کرد، و برای مثال به اقدامات مجرمانه متعدد او یا رفتار او در جریان هجوم به ساختمان کنگره توسط حامیان خشمگین ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ اشاره کرد. خبرنگاران رویترز می نویسند: «هریس، ترامپ ۷۸ساله را در گوشه قرار داد و زیر فشار گذاشت و بار دیگر او را مجبور کرد تا اعمال‌اش در دوره ریاست جمهوری را توجیه کند.»
با این حال برخی رسانه ها مدعی پیروزی مطلق هریس و شکست مطلق ترامپ در مناظره انتخاباتی اخیر هستند.. نیویورک تایمز حتی این مناظره را یک “موفقیت کامل برای هریس” دانست؛ نه تنها “به این دلیل که او ‌توانست خودش و برنامه‌هایش را تعریف کند”، بلکه به این دلیل که توانست رقیب‌اش را از پستو بیرون بکشد و ترامپ مجبور شود چهره واقعی خود را نشان دهد.
واشنگتن پست، این دومین روزنامه بزرگ آمریکا، مناظره را چنین تحلیل کرد: «هریس چشم‌انداز مثبتی را برای کشوری ارائه داد که به‌رغم کاستی‌هایش، در وضعیت بسیار خوبی است. در مقابل، ترامپ تصویری تیره و تار از ایالات متحده به‌عنوان کشوری در حال شکست که با جنایات سرسام‌آور روبه رو است، ترسیم کرد.»

روایتگری واشنگتن پست از شکست ترامپ 
واشنگتن پست می‌افزاید، نبوغ ترامپ در مناظره‌های قبلی این بود که مخالفانش را در حالت تدافعی قرار دهد. اما این بار هریس بازی را برگرداند و ترامپ را تقریباً در تمام مدت در حالت دفاعی گذاشت.یکی از نکات قابل توجه پس ازبرگزاری مناظره اخیر، حمایت رئیس جمهورناتوان کنونی آمریکا از هریس است.جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در پی این مناظره، در شبکه ایکس نوشت: «آمريكا امشب رهبری را دید كه من افتخار می‌کنم به مدت سه سال و نيم در كنار او كار کردم… معاون رئیس‌جمهور هریس ثابت کرد که بهترین گزینه برای پیشبرد کشورمان است. ما به عقب برنمی‌گردیم.»
شبکه سی‌ان‌ان و دیگر رسانه‌های آمریکایی پس از مناظره، نظرسنجی‌هایی از مخاطبان را در میان رای دهندگان ثبت‌نام شده انجام دادند. بر اساس نتایج آن، هریس مثبت‌تر از رقیب جمهوری‌خواهش ترامپ تلقی شد، به طوری که ۴۵درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظر مساعد خود را نسبت به هریس ابراز کردند، در حالی که دونالد ترامپ با اقبال ۳۹ درصدی در این نظرسنجی مواجه شد. با این حال، ترامپ در یک جنبه فردی به وضوح جلوتر بود: ۵۵درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی فکر می‌کنند که ترامپ تخصص اقتصادی بیشتری نسبت به هریس دارد که ۳۵درصد آرا را در این زمینه به خود اختصاص داد. با این حال، ۸۲درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز گفته‌اند که دوئل تلویزیونی تاثیری بر تصمیم‌گیری آنها در ماه نوامبر نخواهد داشت.اکنون بازار حمایت سلبریتی ها از هریس و ترامپ نیز داغ تر شده و هر اندازه به انتخابات ماه نوامبر نزدیک تر می شویم، این مسئله نمود بیشتری در کارزار انتخاباتی هر دونامزد پیدا می کند. تیلور سوئیفت یکی از این سلبریتی های آمریکایی است. سوئیفت  با بیش از ۲۸۰میلیون دنبال‌کننده در شبکه اینستاگرام، قدرت تأثیرگذاری بالایی به ویژه در میان جوانان دارد.ترامپ جمهوری‌خواه چندی پیش عکس‌های جعلی با کمک هوش مصنوعی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد سوئیفت طرف او را گرفته است.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.