مقایسه ایران و چین در حکمرانی فضای مجازی غلط است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76752
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۴۲ |
ضرورت بومی‌سازی سیاست‌های فضای مجازی

مقایسه ایران و چین در حکمرانی فضای مجازی غلط است

در مباحث مربوط به قانون‌گذاری، برخی از ما با حسرت بسیار بیشتری اخبار مربوط به دیگر کشورها را می‌خوانیم. مثلا اگر ببینیم کشوری در مسئله‌ای از ما سفت و سخت‌تر عمل کرده است، فریادمان بر می‌آید که آقا بیایید و ببینید ما از فلان کشور و فلان کشور عقب افتاده‌ایم. در حالی اینکه نوع و شیوه قیاس کردن به دلایل مختلفی می‌تواند غلط باشد.
مقایسه ایران و چین در حکمرانی فضای مجازی غلط است
در مباحث مربوط به قانون‌گذاری، برخی از ما با حسرت بسیار بیشتری اخبار مربوط به دیگر کشورها را می‌خوانیم. مثلا اگر ببینیم کشوری در مسئله‌ای از ما سفت و سخت‌تر عمل کرده است، فریادمان بر می‌آید که آقا بیایید و ببینید ما از فلان کشور و فلان کشور عقب افتاده‌ایم. در حالی اینکه نوع و شیوه قیاس کردن به دلایل مختلفی می‌تواند غلط باشد. مثلا بسیاری از کشورها اگر در زمینه‌ای از ما قوانین سفت و سخت‌تر دارند، در زمینه‌های دیگری رفاه و آزادی بیشتری به شهروندانشان می‌دهد. یا بسیاری از کشورها، موقعیت استراتژیک، تاریخی و ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران را نداشته و دشمنان برای آن‌ها مخاطرات گوناگون ایجاد نمی‌کنند. همچنین بسیاری دیگر از کشورها از اساس مبانی غلطی دارند و رفتار آن‌ها نمی‌تواند برای ما قابل الگوگیری باشد. تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی، دلیل دیگری است می‌تواند ما را به عدم الگوگیری کامل از دیگر کشورها در سیاست‌گذاری رهنمون شود. سیاست‌گذاری خصوصا در امور فرهنگی و اجتماعی، نیاز به بومی‌سازی و انطباق قدم به قدم با شرایط کشور دارد. تجربه هند و ترکیه و نیجریه در حکمرانی فضای مجازی می‌تواند برای ما الهام‌بخش باشد، اما کجای ما به این کشورها شبیه است که بخواهیم مو به مو بر سبیل آن‌ها قدم برداریم؟ کشور دیگری که در حکمرانی فضای مجازی زیاد به آن ارجاع داده می‌شود، چین است؛ کشوری پر از خصوصیات منحصر به فرد که خود رفته  رفته به یک قطب قدرت در جهان بدل شده است.
در همین راستا،  حامد ولی‌پوری مدیرعامل «ازکی» در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید: «اشتباهی که ایران در زمینه شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد این است که ایران را با چین مقایسه می‌‌‌کنند، در صورتی که چین یک زمین بازی دیگر است. چین به خودی خود با بیش از یک میلیارد جمعیت بخش بزرگی از جهان است و این جمعیت و اقتصاد یک اکوسیستم قابل رقابت برای خودش ساخته است.
ابتدا شبکه اجتماعی مدیا می‌شود سپس کسب‌وکار روی آن می‌آید
به گفته ولی‌پوری   بسیاری از کسب و کارها فعلا گرایشی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی ندارند، چون هیچ کدام از پلتفرم‌های داخلی به بلوغی نرسیده اند که آنها بخواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. ولی‌پوری می‌گوید: اساس شبکه اجتماعی این است که ابتدا پلتفرم به بلوغ می‌رسد و سپس کسب و کارها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع ابتدا شبکه اجتماعی تبدیل به مدیا می‌شود سپس کسب و کار روی آن سوار می‌شود نه اینکه پلتفرم برای بزرگ شدن سوار کسب و کارها شود. به باور ولی‌پور در بسته حمایتی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال گویا دولت فراموش کرده که وظیفه‌‌اش بزرگ کردن پلتفرم‌ها نیست و این وظیفه خود پلتفرم است که به قدری جذاب باشد که مردم کم‌کم به سمت آن جذب شوند.
مدیرعامل ازکی معتقد است آیین نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال در حال حاضر به قدری مبهم است که هر بند آن به خودی خود چالش برانگیز است. او در این باره می‌گوید: بحث دارایی نامشهود هنوز در اکوسیستم اقتصادی کشور به درستی تعیین تکلیف نشده چطور از تعداد کاربران یک شبکه می‌خواهند به عنوان دارایی نامشهود برای وام‌دهی استفاده می‌کنند. من رسالتم این است در صنعت بیمه برای خودم ارزش افزوده ایجاد کنم. پلتفرم خودش باید سهم بازار بگیرد و بعد رشد کند. به نظرم هرگز نمی توانیم از مسیر برعکس به پاسخ صحیح برسیم.
پوریا غفاری، مدیر مارکتینگ آیتول هم می‌گوید آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال به نوعی حمایت فرمایشی است.
طبق گفته او نیاز کاربر واقعی است، نمی‌شود نیاز را با دستور به سمت دیگری سوق داد. کسب و کارها به سمتی می‌روند که کاربر آنجا باشد ما هم نیاز مخاطب را نگاه می‌کنیم. در آیین نامه
 کسب و کارهای دیجیتال صحبت از وام می‌کنند، خب چرا  بعد از اینکه به کسب و کارها چندین برابر آسیب وارد می‌شود حرف از وام می‌زنند آن هم به شرط عضویت در شبکه اجتماعی که کاربران به آن گرایشی ندارند.
به عقیده غفاری شرایط مارکتینگ در ایران بسیار سخت شده و هر روزه آنها بیش از پیش «ابزار بقا» را از دست می‌دهند. به عقیده او ابزار دیجیتال مارکتینگ و حضور در گوگل به استفاده از استانداردهای جهانی بازاریابی ارتباط دارد و کسب و کارها نمی‌توانند با مدل دست چندم یک پلتفرم به معیارهای جهانی در این حوزه نزدیک شوند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.