مقاومت درس نهضت عاشورا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28563
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۱۷ |

مقاومت درس نهضت عاشورا

محرم امسال به واسطه شیوع ویروس حقیر و خطیر کرونا با شرایط نسبتاً متفاوتی نسبت به سال‌های قبل برگزار شد و طبق گفتۀ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، مراسم‌های مذهبی رکورددار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در این ایام اخیر بود. 
مقاومت درس نهضت عاشورا

معصومه پورصادقی_ دبیر گروه سیاسی
محرم امسال به واسطه شیوع ویروس حقیر و خطیر کرونا با شرایط نسبتاً متفاوتی نسبت به سال‌های قبل برگزار شد و طبق گفتۀ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، مراسم‌های مذهبی رکورددار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در این ایام اخیر بود. 
این پایبندی نشأت گرفته از شعور حسینی است؛ حسینی که به گفته علامه مطهری – عقبۀ فکری جمهوری اسلامی ایران – کلید شخصیت او حماسه، شور، عظمت، صلابت، شدت، ایستادگی و حق‌پرستی است.(حماسه حسینی – ص ۳۴). 
البته ایشان در همین کتاب گرانسنگ می‌گوید «حسین بن علی(ع) درس غیرت به مردم داد٬ درس تحمل و بردباری به مردم داد٬ درس تحمل شدائد و سختی‌ها به مردم داد. اینها برای ملت مسلمان درس‌های بزرگی بود. ملتی شخصیت دارد که حس استغنا و بی‌نیازی در او باشد. اینهاست درس‌های آموزنده‌ای که از قیام حسین بن علی(ع) باید آموخت.»
عزاداری حسین فاطمه(س) که به قول شهید سپهبد حاج قاسم عزیز، «گوهر اشک» بر حسینِ فاطمه(س) یک «ذخیره ارزشمند» برای دنیای باقی و ایران را قرارگاه حسین بن علی(ع) است، در حالی تمام شد که طی‌طریق در مسیر اباعبدالله‌الحسین(ع) همچنان ادامه دارد و کم‌ترین انتظار از شیعه واقعی او این است که «بداند جمهوری اسلامی حَرَم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی»(حاج قاسم).
اگر این مهم – که لازمه آن بصیرت نشأت گرفته از تقواست – تحقق یابد آنگاه مقابله با انواع تحریف و دشمنی‌های تودرتوی نظام سلطه به سرکردگی رژیم آمریکا قادر نخواهد بود مردم ایران اسلامی را به زحمت بیندازد چه آنکه به قول علامه مطهری «مکاتب مادی امروز  روی اصول خاص دیالکتیکی می‌گویند تضاد‌ها را تشدید کنید٬ ناراحتی‌ها را زیاد کنید شکاف‌ها را هر چه‌می‌توانید عمیق‌تر کنید حتی با اصلاحات واقعی مخالفت کنید برای اینکه جامعه را به انقلاب به معنی انفجار (نه انقلاب آگاهانه) بکشانید»(همان). 
مردم ایران اسلامی در طول چهار دهه با تبعیت از نهضت عاشورایی مانع تشدید انواع شکاف‌ها از قومی و مذهبی گرفته تا سیاسی و اقتصادی شده‌اند.
البته این به منزله آن نیست که دولت‌ها نسبت به وظایف خود در قبال تأمین عدالت اجتماعی بی‌تفاوت باشند.  شوربختانه ضریب جینی که شاخصی برای محاسبه توزیع ثروت در جامعه است، در ایامی افزایش داشته که نگاه به غرب تشدید شده یا از سیاست‌های نهادهای به اصطلاح بین‌المللی پیروی شده است. 
نتیجه روشن است آنجایی که «عصای بیگانه» را به «زانوی» خودی ترجیح دادیم باختیم. باید درس نهضت عاشورا همیشه در خاطرمان باشد که رمز پیروزی مقاومت است.
گزاره «رمز پیروزی مقاومت است» بی‌مسما نیست چه آنکه صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران چهاردهه قبل برای واردات تحریم بود حتی از نوع سیم‌خاردار اما پس از چهل سال تحمل انواع تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا و سایر کشورهای غربی و غیرغربی سرسپرده، برای تحریم صادرات است. اینکه این روزها دولتمردان تروریست آمریکا خود را به آب و آتش می‌زنند تا بلکه با ابزاری‌کردن نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت، محدودیت‌های تسلیحاتی کشورمان را تمدید کنند نشان‌دهنده ترس کشنده آنهااز  قدرت دفاعی کشورمان است قدرتی که نه تنها تأمین‌کننده امنیت اقتصادی و تسهیل‌گری مبادلات اقتصادی است که می‌رود خود با ارزآوری به رفع مشکلات اقتصادی پسابرجامی کمک کند.
داستان نتایج مقاومت بسیار روشن است اما به قول ملای رومی خوشتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران‌‌. علامه مطهری از گفتارهای محمداقبال لاهوری این شاعر فاخر معاصر نقل می‌کند که «موسولینی گفته است: انسان باید آهن داشته باشد تا نان داشته باشد؛ یعنی اگر می‌خواهی نان داشته باشی، زور داشته باش. ولی اقبال می‌گوید: این حرف درست نیست. اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش. (نمی‌گوید آهن داشته باش، بلکه آهن باش) یعنی شخصیت تو شخصیتی محکم به صلابت آهن باشد.»

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.