مقابل انحرافات بودجه فرهنگی می ایستیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33710
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۸ |
حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

مقابل انحرافات بودجه فرهنگی می ایستیم

بحث بودجه و بودجه‌ریزی این روزها در خانه ملت داغ است و هر کمیسیون و فراکسیونی در تلاش است تا با تعامل و  رایزنی با سازمان برنامه‌وبودجه شرایطی را فراهم آورد که بودجه سال آینده کشور در حوزه‌های مختلف به فراخور اهمیت و نیازهای آن دیده‌شده و برای آن ارزش ریالی و ارزی مناسب تعیین شود.
مقابل انحرافات بودجه فرهنگی می ایستیم

گروه فرهنگی
بحث بودجه و بودجه‌ریزی این روزها در خانه ملت داغ است و هر کمیسیون و فراکسیونی در تلاش است تا با تعامل و  رایزنی با سازمان برنامه‌وبودجه شرایطی را فراهم آورد که بودجه سال آینده کشور در حوزه‌های مختلف به فراخور اهمیت و نیازهای آن دیده‌شده و برای آن ارزش ریالی و ارزی مناسب تعیین شود.
در این راستا نکته‌ای که مهم است و باید از سوی نمایندگان مجلس یازدهم بیش از همیشه موردتوجه قرار گیرد حمایت و همراهی با دولت آینده است که اگر در فصل بودجه‌ریزی کشور به‌درستی و بر اساس درک واقعی از نیازهای مختلف کشور تمهیدات لازم اندیشیده نشود، مستأجران آینده پاستور با مشکلات عدیده‌ای در اجرا و برنامه‌ریزی مواجه خواهند شد.
در این زمینه باید وکلای ملت در نظر داشته باشند که دولت فعلی مکلف شود تا طبق بندها و قوانین بودجه کشور و اسناد بالادستی برای سال آینده بودجه‌ریزی کند و علایق و سلایق خود را در آن لحاظ نکنند. ضمن اینکه بر اساس برخی شنیده‌ها از حالا برای موضوعات تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برخی رایزنی‌ها برای اختصاص بودجه به برخی دستگاه‌ها در حال انجام است که مجلس باید به جد در مقابل آن ایستادگی نماید.
در این زمینه حوزه فرهنگ و هنر کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر از حالا برای مدیریت منابع آن برنامه و نظارت وجود نداشته باشد این امکان وجود دارد که در بخش‌هایی این منابع هزینه شود که اصلا دردی از فرهنگ دوا نکرده و صرف امور انحرافی گردد.
به نظر می‌رسد مجلس یازدهم در آزمونی سخت و دشوار قرارگرفته و ضمن اینکه باید نظارت عالیه بر نحوه تخصیص بودجه کشور داشته باشد، تلاش نماید تا سرفصل‌های بودجه‌بندی کشور و نیز اهمیت و اولویت‌ها نیز حتما مدنظر قرار گیرد تا از حیف‌ومیل بیت‌المال ممانعت شود.
ضمن اینکه باید در نظر داشت کرونا در طول یک سال گذشته خسارت‌ها و آسیب‌های فراوانی را به حوزه فرهنگ و هنر کشور وارد کرد و کسب‌وکارها و مشاغل زیادی را دچار خسران کرد و باید در بودجه سال آینده برای بهبود  اوضاع و جبران خسارت‌های پیش‌آمده هم حتما تدبیر شود.
برای بررسی آخرین وضعیت بودجه حوزه فرهنگ و هنر کشور و نقش و برنامه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس برای تمشیت این امور با حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
  عدم تخصیص اعتبارات به حوزه فرهنگی، مخرب خواهد بود
وی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: «در وهله اول آنچه اهمیت دارد، تعبیر واژه فرهنگ است چراکه در گله از دولت مبنی بر عدم تخصیص بودجه به حوزه فرهنگی، پاسخ این است که هرساله برای وزارت علوم، ارشاد اسلامی و حوزه ورزش کشور، اعتبارات در نظر گرفته می‌‌شود. بنابراین از منظر دولت، برخلاف شرایط حال حاضر، فرهنگ بی‌نصیب از اعتبارات نیست.»
وی افزود: «دانستن تعبیر فرهنگ و برشمردن زیرمجموعه‌های آن یکی از عوامل بهبود حوزه فرهنگی است. فرهنگ تنها در زمره مدارس، دانشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی نیست و معنای بسیار گسترده‌ای دارد.»
جلالی تصریح کرد: «در حال حاضر نهادهای فرهنگی کشور به دلیل اعتبارات کم و بی‌توجهی مسئولان دولتی، تنها درصدد حفظ کارکنان و مجموعه خود هستند. این نهادها علی‌رغم ارزش چشمگیر خود نمی‌توانند در پی خدمات بیش‌تر باشند.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: «در بودجه‌ سال‌های گذشته، هیچ‌گاه سهمی برای حوزه شناخت و بیان هویت‌ فرهنگی کشور در نظر گرفته نشد. این در حالی است که در سایر کشورها  شناخت و بیان هویت‌ها، ۳۵ درصد از سهم بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.»
  زنگ خطر فراموشی فرهنگ!
وی همچنین ادامه داد: «مسئولان دولتی متأسفانه برای توسعه هویت و شناخت باورهای فرهنگی برنامه‌ریزی درستی ندارند و هرگز بودجه‌ای را در نظر نگرفتند. به طورحتم عدم توجه به حوزه فرهنگی، آسیب‌زا و در درازمدت موجب فراموشی باورها و اعتقادها خواهد شد.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: «نها‌د کتابخانه‌های کشور که به‌عنوان یکی از مجموعه‌های مهم فرهنگی تلقی می‌شود سهم چندانی از بودجه ندارد و در حال حاضر اعتبارات خود را تنها صرف کتابدارها و بقای مجموعه می‌کند. اعتبارات درنظرگرفته شده برای این مجموعه ۱۵ میلیارد تومان است درحالی‌که نهادهای کتابخانه‌ای برای حفظ کارکنان، کتابدارها و سایر اعضا به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.»
او یادآور شد: «در حال حاضر صنعت نشر، چاپ و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیز از اعتبارات بودجه‌ای بی‌نصیب و این زنگ خطر فراموشی فرهنگ است.»
جلالی اظهار کرد: «به طورحتم توجه به کارگردانان انقلابی، فعالان حوزه انیمیشن و نویسندگان کودک و نوجوان نیاز جامعه است. بنابراین هرآن قدر که فرهنگ را توسعه بخشیم، شاهد تحول‌های نوین خواهیم بود.»
  کمیسیون فرهنگی درصدد اخذ اعتبارات
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: «عده‌ای تنها توجه به حوزه‌های ورزشی را فرهنگ‌سازی می‌دانند و تمام اعتبارات این حوزه را، صرف چند تیم می‌کنند. توجه افراطی به یک مجموعه و فراموشی سایر مجموعه‌ها به طورحتم خطرآفرین خواهد بود.»
او متذکر شد: «امروزه نوشت‌افزارها و تولیدکنندگان اسباب‌بازی کودکان از عدم اعتبارات رنج می‌برند بنابراین حائز اهمیت است که تمامی مجموعه‌های فرهنگ شناخته و درزمره پرداخت اعتبارات قرار گیرند.»
جلالی در پایان این گفت‌وگو گفت: «در دولت هشتم و نهم، ردیف ۱۷ قانون برنامه‌وبودجه اعتباراتی را برای نهادهای فرهنگی درنظرگرفت که متأسفانه در دولت کنونی، حذف شد‌. در این راستا، اعضای کمیسیون فرهنگی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نشستی را برگزار و درصدد الزام اعتبارات به حوزه فرهنگی برآمدند. طی این جلسه طرح‌های خوبی بیان و بررسی شد اما هنوز ردیفی برای تحقق این امر مشخص نشده است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.