معمای آلودگی هوا در تابستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88502
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۰۰ |
هوای تهران طی سال‌های اخیر در تابستان نیز مانند زمستان آلوده است

معمای آلودگی هوا در تابستان

آلودگی هوا یک خطر جمعی است و رفع آن‌یک مطالبه ملی، اما سال‌هاست عوامل متعددی روی‌هم تلنبار شده؛ از تولید و مصرف سوخت غیراستاندارد و بی‌توجهی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تا رعایت نکردن استاندارد خروجی دودکش‌ها و عدم اجرای قانون هوای پاک! در این شرایط نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت و حالا آلودگی در تهران، زمستان و تابستان نمی‌شناسد و پژوهشگران می‌گویند، طی یک دهه اخیر، تقریبا در بیش از ۶۰ درصد روزهای سال، هوای تهران آلوده بوده است.
معمای آلودگی هوا در تابستان
گروه اجتماعی 
آلودگی هوا یک خطر جمعی است و رفع آن‌یک مطالبه ملی، اما سال‌هاست عوامل متعددی روی‌هم تلنبار شده؛ از تولید و مصرف سوخت غیراستاندارد و بی‌توجهی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تا رعایت نکردن استاندارد خروجی دودکش‌ها و عدم اجرای قانون هوای پاک! در این شرایط نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت و حالا آلودگی در تهران، زمستان و تابستان نمی‌شناسد و پژوهشگران می‌گویند، طی یک دهه اخیر، تقریبا در بیش از ۶۰ درصد روزهای سال، هوای تهران آلوده بوده است. پاییز و زمستان،‌ آسمان پایتخت براثر انباشت ذرات معلق آلوده می‌شود. در فصل بهار آلاینده اصلی گردوغبارهای داخلی و خارجی است و براثر گرمای هوا، نقش آلاینده ازن در آلودگی هوا پررنگ‌تر است. اگرچه وضعیت تا به اینجای سال به نسبت سال گذشته مطلوب‌تر گزارش‌شده، اما باتوجه به اینکه ۴۰درصد از مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در تهران، در فصول گرم سال رخ می‌دهند، نگرانی‌ها به قوت خود باقیست.  شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وضعیت هوای اولین روز تابستان ۱۴۰۲ را برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش کرده و از ابتدای امسال تاکنون تنها‌ هشت روز هوا پاک بوده و  ۱۰ روز نیز روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. 
بررسی‌های «پیام‌ما» نشان می‌دهد که تهران دست‌کم پنج تابستان را بدون هوای پاک پشت سر گذاشته، به‌طوری‌که «تابستان ۱۴۰۰ حتی یک روز هم پاک نبوده و براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ایستگاه‌های پایش آلاینده‌های هوا در ۹۳ روز تابستان، تنها ۷۱ روز هوای قابل‌قبول ثبت کردند. تهران در این تابستان ۲۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته است. همچنین در این بازه زمانی، یک روز هم هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها ثبت‌شده است. تهران در تابستان سال ۹۹ هم هوای پاک نداشته است. براساس داده‌های ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا، تهرانی‌ها در این تاریخ تنها
 ۵۶ روز هوای قابل‌قبول استشمام کردند. هوای تهران ۳۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت‌شده و تهرانددو روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته است. میزان آلاینده ازن در هوا در ۲۹ تیرماه سال ۹۹ روی شاخص ۱۶۱ و یکم مردادماه ۱۵۱ ثبت‌شده است. ازن در تابستان ۹۹ هم آلاینده غالب بوده و ۳۶ روز هوای ناپاک برای شهروندان تهران ایجاد کرده است. این اطلاعات تقریبا در تابستان سال ۹۸ نیز تکرار شده است. تابستان دو سال گذشته نیز هوای تهران اصلا پاک نبوده است. در تهران در این تاریخ ۷۵ روز وضعیت هوا قابل‌قبول بوده است. همچنین وضعیت هوا ۱۷ روز برای گروه‌های حساس ناسالم یک روز هم برای تمام گروه‌ها ناسالم گزارش‌شده است. ۱۰ تیر سال ۹۸،
روزی که هوا در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار گرفت، شاخص آلاینده ازن عدد ۱۶۰ را نشان می‌داد. تابستان سال ۹۷ اما اوضاع اندکی متفاوت‌تر بود. شاخص‌ها در سالی که هنوز کرونا وجود نداشت، وضعیت هوای تهران را در ۸۰ روز قابل‌قبول ثبت کردند و در مقابل تهرانی‌ها در آن تاریخ تنها ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌اند. آلاینده ازن در آن تاریخ هم آلاینده غالب بوده و در بعضی روزها روی اعدادی بالاتر از ۱۰۰ ایستاده و هوای شهر را ناسالم کرده است. در سال ۹۶ نیز آلودگی هوای تهران در تابستان وضعیتی نسبتا مشابه با سال ۹۷ داشته است. با این تفاوت که در این تاریخ هم شهروندان پایتخت هوای پاک استشمام نکردند، همچنین وضعیت هوا در این زمان ۸۱ روز قابل‌قبول و ۱۲ روز ناسالم برای همه گروه‌ها توصیف‌شده است. در آن تاریخ هم آلاینده غالب ازن بوده اما هیچگاه روی شاخصی بالاتر از ۱۲۸ نایستاده است.»
این اعداد و ارقام گویای واقعیتی تلخ است، اینکه تهران در تابستان نیز روزهای بیشتری را با آلودگی هوا سپری کرده و مطابق برآوردهای بانک جهانی، خسارت آلودگی هوا تنها در این کلانشهر برابر ۲/۶ میلیارد دلار در سال است و پیوسته به بهانه‌های مختلف و نبود بودجه، حتی در تابستان‌ها نیز سوزاندن مازوت غیراستاندارد ادامه دارد. اگر تا پیش‌ازاین نام سوخت «مازوت» تنها در فصل زمستان به گوش شهروندان می‌خورد و سوزاندن آن در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز و جلوگیری از قطع گاز منازل در فصل سرد عنوان می‌شد، این بار مازوت و دود حاصل از آن میهمان تابستانه‌ هوای برخی مناطق کشور و ریه‌ شهروندان شده است. مطابق گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو در تأمین برق موردنیاز کشور نه‌تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، 
۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند. در این گزارش تصریح‌شده است که وزارت نفت استانداردهای لازم را در استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت به‌کار نگرفته و سوخت‌های تولیدی کشور ازجمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است. 
گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، به قانون هوای پاک هم اشاره دارد و دراین‌باره عنوان‌شده است: «سازمان محیط‌زیست به عنوان متولی اجرای ۶۰ حکم، کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک را محقق کرده و این در حالی است که فرماندهی اجرای قانون مذکور بر عهده این دستگاه است. سازمان برنامه‌وبودجه نیز تا آذرماه ۱۴۰۰ تعهدات خود را انجام نداده بود که در دقایق پایانی قبل از ارسال لایحه بودجه، ردیف بودجه
 ۳۲۰ میلیارد ریالی مشخص و به مجلس ارسال شد که مطابق اعلام دستگاه‌های متولی این اعتبار نیز جذب نگردید.» این قانون که سال ۹۶ به تصویب رسید، قرار بود راه چاره‌ای برای آلودگی همیشگی تهران و کلانشهرها باشد اما باگذشت بیش از ۶ سال از تصویب، اغلب دستگاه‌ها از اجرای آن سرباز زده‌اند و ذرات معلق نه‌تنها در پاییز و زمستان بلکه حتی در بهار و تابستان هم‌دست از سر شهروندان برنمی‌دارد.  
براین اساس قرار جلب به دادرسی از سوی دادستانی تهران برای پنج مقام مسئول در رابطه با عدم انجام تکالیف قانونی در اجرای «قانون هوای پاک» صادرشده است و جامعه انتظار دارد دستاورد جدیت قوه قضائیه در برخورد با مسئولان مقصر در آلودگی هوا، کاهش روزهای آلوده و افزایش روزهای سالم و پاک در کلانشهرهای کشور باشد. 
بی‌تردید مهم‌ترین پیش‌نیاز برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا تخصیص بودجه و اعتبارات متناسب است. کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گزارش خود با جمع‌بندی نظرات تمامی مراکز نظارتی و پژوهشی تأکید کرده است که با توجه به اینکه تعداد منابع آلاینده و وسعت درگیری با آلودگی هوا بالا است، معمولا راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیز پرهزینه و زمان‌بر هستند و اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیازمند تزریق بودجه مناسب و صرف زمان مطلوب است. بنابراین برای حل این مسئله در کل کشور به حداقل بودجه‌ای برابر ۲۰۶ هزار میلیارد تومان نیاز است. البته این رقم صرفاسهم دولت از کل بودجه موردنیاز است و با فرض تأمین باقی بودجه از منابع مربوطه و عدم وجود هیچ اشکالی در فراهم بودن سایر ملزومات اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا دولت سالانه باید ۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای کاهش آلودگی هوا در نظر بگیرد. این مهم را هم باید در نظر گرفت که این رقم فقط برای ۹ کلانشهر محاسبه‌شده و این در حالی است که تقریبا تمامی استان‌های کشور درگیر مسئله آلودگی هوا هستند و وسعت این مسئله روزبه‌روز در حال گسترش است.»
بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در تبیین و تشریح این مسئله با «رسالت» گفت‌وگو کرده است که در پی می‌آید. 
***
 چند سالی می‌شود که هم در تابستان و هم در زمستان با آلودگی هوا مواجهیم. براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص هوای اولین روز تابستان (یکم تیرماه) برای گروه‌های حساس ناسالم بوده و از ابتدای امسال تاکنون تهرانی‌ها تنها ۸ روز در هوای پاک تنفس کرده‌اند و ۱۰ روز نیز روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. موضوع آلودگی هوا در ۶ ‌ماهه اول سال و در تابستان به چه علت است؟ 
البته براساس گزارش شرکت مذکور، کیفیت هوا در شهر تهران تا اینجای سال بسیار مطلوب‌تر از سال گذشته بوده است چراکه بهار امسال با پدیده گردوغبار مواجه نبودیم. اما به‌طور کلی آلودگی هوا در ۶ ‌ماهه اول سال با آلودگی هوا در ۶‌ماهه دوم سال متفاوت است. در ۶‌ماهه اول سال دو آلاینده ذرات معلق طبیعی و ازن نقش بیشتری در آلودگی هوادارند. آلاینده ازن یک آلاینده گازی است که درنتیجه واکنش‌های شیمیایی گازهای موجود در اتمسفر با دخالت تشعشعات خورشید ایجاد می‌شود و بنابراین یک آلاینده ثانویه است. در این میان آلاینده ترکیبات آلی فرار نقش مهمی در تشکیل آلاینده ازن در بهار و تابستان دارد. عامل اصلی انتشار این آلاینده خودروها و موتورسیکلت‌های بنزینی و همچنین تبخیر سوخت در جایگاه‌های توزیع آن است. بنابراین اقداماتی مانند معاینه فنی خودروها، از رده خارج شدن وسایل نقلیه فرسوده بنزینی و همچنین اجرای طرح کهاب در جایگاه‌های سوخت می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آلاینده ازن داشته باشد.

 مصرف مازوت چقدر می‌تواند در آلودگی هوا مؤثر باشد؟ باتوجه به اینکه گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، وزارت نیرو در تأمین برق موردنیاز کشور نه‌تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است.
شرایط به‌گونه‌ای است که باید بین بد و بدتر انتخاب کرد و این شرایط حاصل سال‌ها بی توجهی به موضوع آلودگی هوا و عدم اجرای قانون هوای پاک است. مطابق ماده ۱۹ این قانون وزارت نیرو مکلف بوده که ۳۰ درصد از میزان افزایش سالانه مصرف برق کشور را از منابع تجدیدپذیر تأمین نماید. همچنین براساس ماده ۱۸ همین قانون وزارت نفت مکلف به تولید سوخت استاندارد بوده است. در آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک نیز تمامی نیروگاه‌هایی که بیش از ۳۰ روز در سال از سوخت مازوت استفاده می‌نمایند موظف به نصب تجهیزات فیلتراسیون هستند. می‌توان گفت تقریبا هیچ‌یک از این تکالیف اجرانشده‌اند و به همین دلیل است که اکنون باید بین مصرف مازوت و قطعی برق و گاز یا آلودگی هوا انتخاب کرد. وزارت نیرو باید گزارش دهد که درحال حاضر چند درصد از برق کشور از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌گردد. وزارت نفت نیز گزارش دهد که کیفیت سوخت مایع مصرفی در نیروگاه‌ها چه میزان از استانداردهای ملی فاصله دارد. قانون هوای پاک راهکارهای جامعی در این خصوص ارائه نموده است. براساس مفاد این قانون در ابتدا باید برق از منابع تجدیدپذیر تأمین شود. اگر این مهم اتفاق نیفتاد حتی‌الامکان از سوخت‌های استاندارد برای تولید برق استفاده نمود. درنهایت اگر هم به‌ناچار از سوخت غیراستاندارد استفاده شد، می‌بایست از تجهیزات فیلتراسیون برای جلوگیری از انتشار آلایندگی به هوا استفاده نمود. همانطور که می‌بینیم قانون هوای پاک برای تمامی حالات، راهکار پیشنهاد داده اما متاسفانه اجرای هیچ‌یک از این راهکارها در دستور کار قرار نگرفته اند.

 سوای این توضیحات، برخی معتقدند به‌جای مازوت، موتورسیکلت‌ها متهم اصلی آلودگی تهران هستند، نقطه نظر شما دراین‌باره چیست؟
این‌گونه گمانه‌زنی‌های بی اساس کمکی به رفع آلودگی هوا نمی کند. سهم هر منبع در مطالعات سیاهه انتشار آلاینده‌ها مشخص‌شده و اینکه چشم‌بسته بگوییم این منبع اثر بیشتری دارد یا منبعی دیگر، فاقد توجیه فنی است. در آخرین مطالعه سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران، موتورسیکلت‌ها در مجموع ۱۰ درصد در انتشار ذرات معلق به هوا سهم دارند، این درحالی است که سهم نیروگاه‌ها ۱۲ درصد است. پس سهم نیروگاه‌ها در انتشار ذرات معلق در شهر تهران بیشتر است. البته باید فاکتور دیگری تحت عنوان میزان در معرض قرارگیری افراد نیز بررسی شود. به‌هرروی مهم است که آلاینده کجا و به چه صورت منتشرشده و به چه میزان و با چه تعداد افراد در تماس است. شاید از این لحاظ موتورسیکلت‌ها اهمیت بیشتری نسبت به نیروگاه‌ها داشته باشند؛ چراکه تماس مردم شهر با موتورسیکلت‌ها بیشتر از نیروگاه است. اما به‌طور کلی جدا از سهم هر منبع در آلودگی هوا، باید راهکارهای مربوط به کاهش آن اجرایی شود. نمی‌توان صرفا همه توجهات را صرف یک منبع آلاینده خاص کرد و می‌بایست براساس اولویت‌بندی مشخص بر مبنای سهم منابع در آلودگی هوا و هزینه کاهش آلایندگی آن منبع، اقدامات و برنامه‌ها را به مرحله اجرا درآورد.

 معمولا راهکارهای کاهش آلودگی هوا پرهزینه و زمان‌بر هستند و باید بودجه مناسبی تزریق کرد.باتوجه به اینکه برای حل مسئله آلودگی هوا در کل کشور به حداقل بودجه‌ای برابر ۲۰۶ هزار میلیارد تومان نیاز است، آیا می توان به کاهش آلودگی هوا امیدوار بود؟
صرف زمان و هزینه بالا، نتیجه انباشت تکالیف است و به علت سال ها غفلت در موضوع آلودگی هوا، اکنون برای رهایی از این پدیده باید هزینه‌های بسیار زیادی صرف کرد. به‌عنوان مثال اگر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی طی این ۱۰ سال به صورت منظم و مکرر پیگیری می‌شد، اکنون نیازی به
 ۵۰۰۰ اتوبوس نو در شهر تهران نبود. داشتن هوای پاک نیازمند صرف هزینه و زمان است و با گفتن حرف و شعار دادن آلودگی هوا از بین نمی‌رود. البته بدیهی است که دولت در شرایط فعلی نمی‌تواند چنین بودجه‌هایی را صرف موضوع آلودگی هوا نماید، بنابراین اجرای اقدامات مربوط به کاهش آلودگی هوا نیازمند یک برنامه مدت‌دار با اهداف مشخص و کاملا جزئی است. در این میان تا زمان تحقق اهداف بلند مدت برنامه مذکور می‌بایست مجموعه‌ای از اقدامات کوتاه مدت برای کنترل آلودگی هوا به انجام برسند که نیازمند صرف هزینه کمتری نیز باشند. این اقدامات تحت عنوان یک برنامه میانی و موقت در کوتاه ترین زمان ممکن به مرحله اجرا درآمده و تا زمان اجرای اقدامات اصلی و پایان برنامه بلند مدت کاهش آلودگی هوا، به بهبود کیفیت هوا کمک نمایند.

 برخی از کارشناسان می‌گویند که نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت و از کوتاهی در اجرای قانون هوای پاک انتقاد و ابراز گلایه مندی کرده اند. اخیرا هم بدون ذکر دقیق سازمان‌ها، شرکت‌ها یا وزارتخانه‌ها، گفته‌شده قرار جلب به دادرسی از سوی دادستانی تهران برای پنج مقام مسئول در رابطه با عدم انجام تکالیف قانونی در اجرای «قانون هوای پاک» صادرشده است. اساسا مقابله با ترک فعل‌ها می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و یا اجرای تکالیف دستگاه‌ها موثر باشد؟
صدور حکم جلب شاید بتواند مدیران را با درنظر گرفتن حیطه اختیاراتشان به اجرای حداقلی تکالیف مجبور کند. اگرچه محدوده اختیارات و امکانات مدیران بسیار محدود است، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که تفسیرهای شخصی از قانون، ناهماهنگی‌ بین دستگاه‌ها و حتی لجبازی برخی از مدیران مانع تحقق قانون هوای پاک بوده است. عدم اجرای این قانون دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلیلی که مسئولان در این سال‌ها آورده‌اند «عدم‌تخصیص منابع مالی» است. اجرای قانون هوای پاک نیاز به زیرساخت دارد و نمی‌توان با دست خالی کاری از پیش برد. طبیعتا هر حکمی برای هر دستگاهی نوشته شود بدون منابع مالی نمی‌توان آن را اجرایی کرد؛ به‌طور مثال اگر قانون، شما را موظف به خرید هزار دستگاه اتوبوس کرده باشد، ولی منابعش را مشخص نکرده باشد، این وظیفه اجرایی نمی‌شود یا وقتی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست احکام نظارتی صادرشده باشد، نمی‌توان بدون دادن «اختیارات» انتظار خاصی داشت. تا زمانی که این سیستم درست نشود، هر فردی بیاید نمی‌تواند کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد. شاید در رویه‌ها بهبودی حاصل شود، ولی اصل معضل برقرار می‌ماند. تخصیص منابع که اصلی‌ترین عامل اجرای قانون هوای پاک است، هر ساله در قانون بودجه به فراموشی سپرده می‌شود. امسال هم قانون بودجه توجهی به حوزه آلودگی هوا نکرد. سال‌های گذشته هم همینطور بوده است. وقتی کاهش آلودگی هوا در سیاست‌های کلان جایی ندارد، تنبیه فردی چند نفر نمی‌تواند اثر محسوسی در بهبود وضعیت فعلی بگذارد. دستگاه ‌قضائی به‌درستی وارد موضوع شده است، ولی توصیه می‌شود در کنار برخورد‌های تنبیهی به سیاست‌های کلان ورود پیداکرده و خواستار برنامه‌وبودجه معین دولت برای کاهش آلودگی هوا باشند. اینکه دولت بگوید دوساله آلودگی هوای کشور را برطرف خواهد کرد، ولی سالانه ۳-۲ هزار میلیارد تومان در بودجه تعیین کند، تناسبی با هدف‌گذاری دولت ندارد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.