معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه از نگاه انسانی و اسلامی محل ایراد است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67786
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۳ |
علیرضا عباسی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه از نگاه انسانی و اسلامی محل ایراد است

علیرضا عباسی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس درباره گرانی نهاده‌های دامی و دان مرغ به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: در روزهای اخیر به بهانه کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و دان مرغ برخی تولیدکننده نماها اقدام به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه نموده و تصاویر و ویدئوهایی مبنی بر معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یک‌روزه ازسوی این افراد منتشر شد.
معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه از نگاه انسانی و اسلامی محل ایراد است

گروه سیاسی 
علیرضا عباسی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس درباره گرانی نهاده‌های دامی و دان مرغ به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: در روزهای اخیر به بهانه کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و دان مرغ برخی تولیدکننده نماها اقدام به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه نموده و تصاویر و ویدئوهایی مبنی بر معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یک‌روزه ازسوی این افراد منتشر شد. وی افزود: متأسفانه این تصاویر در فضاهای مجازی دست‌به‌دست چرخانده می‌شود و آرامش روحی جامعه را به هم زده است.  به سبب آن‌که این موضوع موجب انزجار مردم گردیده، از دو منظر توجه به آن لازم است؛ نخست به دلیل آنکه در نظام اسلامی و مکتب اسلام روایات متعددی مبنی بر رعایت حقوق حیوانات در دین مبین اسلام وجود دارد. پیامبر اکرم(ص) نیز در بیانی فرمودند: ما مِن دابَّةٍ طائرٍ و لا غَیرِهِ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَةِ؛ هر حیوانی، پرنده یا جز آن‌که بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد.»عباسی تصریح کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عُمال خود نسبت به احترام به درختان و حیوانات هنگام حضور در شهرها برای اخذ مالیات و خراج تذکر می‌دادند. ایشان به آنان می‌فرمودند زمانی که برای اخذ زکات می‌روید، مراقب باشید شاخه درختی نشکند و حیوانی که در حال آب نوشیدن است، نترسد تا فرار کند و اگر گوسفندی به‌عنوان زکات دریافت کردید، آرام به مقصد برگردید تا حیوان دچار ترس نشود. نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه از نگاه انسانی و اسلامی ایراد اساسی دارد و نمی‌توان با توجیه اقتصادی آن را پذیرفت. کارشناسان دینی صراحت دارند که نداشتن صرفه اقتصادی توجیه قابل قبولی برای کشتن جوجه‌های زنده نیست و این کشتن و معدوم کردن از منظر شرعی حرام است. او اضافه کرد: اگرچه در جهان غرب و نظام سرمایه‌‌داری که سودآوری در اولویت است اقداماتی همچون جوجه‌کشی و به دریا ریختن گندم با منافع اقتصادی توجیه می‌شود اما در نظام اسلامی نمی‌توان چنین اقداماتی را پذیرفت و اعمال کرد. 
 دستگاه قضا با مجرمان جوجه‌کشی برخورد کند
نماینده مردم کرج، اشتهار‌د و فردیس ادامه داد: اگرچه جوجه‌کشی با ادعای کمبود و گرانی نهاده‌های تولید صورت پذیرفت اما نیت اصلی این افراد افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک‌روزه به دلیل کمبود در کشور، به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم بود. دراین راستا وزارت جهاد کشاورزی باید وظایفی ازجمله تأمین نهاده و تحویل اعتباری نهاده‌ها به تولیدکنندگان واقعی، اعطای تسهیلات مناسب و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، خرید قراردادی از تولیدکنندگان، خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان، حذف ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ، حذف عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ، فراهم نمودن امکان صادرات جوجه یک‌روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار و خرید جوجه‌های مازاد را در دستور کار‌ خود قرار دهد و با جدیت پیگیری کند. به طورحتم با این اقدامات بهانه انجام کارهای خلاف شرع و عرف از معدود تولیدکننده‌نما‌ها گرفته خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: درکنار وزارت جهادکشاورزی دستگاه قضائی نیز موظف است به آن دسته از تولیدکننده نماها که با عمل مجرمانه نابودی جوجه‌های یکروزه امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه را به خطر انداختند و در نظام تولید و امنیت غذایی کشور اخلال ایجاد کردند، برخورد قانونی نمایند. مجلس و کمیسیون کشاورزی نیز اعلام آمادگی می‌کنند که چنانچه دولت و دستگاه قضا خلأ قانونی احساس کردند، درراستای جلوگیری از تکرار اقدامات این نقیصه را برطرف سازند و برحسن اجرای وظایف و تعهدات وزارت جهاد کشاورزی نظارت قانونی خود را اعمال کنند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.